نقش اضطراب صفتی در اثربخشی بازخورد به کوششهای موفق و ناموفق بر یادگیری تکلیف کنترل نیرو | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 8، دوره 5، شماره 18، 1395، صفحه 115-130 اصل مقاله (986.64 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.832 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم فاضلیشعار1؛ رسول زیدآبادی* 2؛ زهرا استیری3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| 2دانشکده تربیت بدنی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| 3عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر اضطراب صفتی و بازخورد بر یادگیری تکلیف کنترل نیرو بود. 48 شرکتکننده بر اساس نمرۀ اضطراب صفتی و بازخورد ارائه شده به چهار گروه تقسیم و در مرحلة اکتساب به تولید نیروی ملاک پرداختند. 24ساعت بعد آزمونهای یادداری و انتقال گرفته شد. یافتههای مرحله اکتساب نشان داد، اثر بلوکهای تمرینی معنادار بود اما بین گروهها در این مرحله تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج آزمونهای یادداری و انتقال نیز نشان داد، برای افراد با اضطراب صفتی بالا، ارائۀ بازخورد به کوششهای موفق و برای افراد با اضطراب صفتی پایین، ارائۀ بازخورد به کوششهای ناموفق منجر به یادگیری بیشتری شد. یافتههای پژوهش حاضر روشن ساخت هنگام ارائة بازخورد، توجه به سطح اضطراب فراگیران به منظور دستیابی به یادگیری بیشتر ضروری میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ویژگیهای شخصیتی؛ اضطراب صفتی؛ بازخورد به کوششهای موفق و ناموفق؛ فرضیة چارچوب نقطۀ چالش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,701 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,089 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,037,498 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,419,265 |