| روابط ساختاری کارآمدی مربیگری، خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی در تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 6، دوره 5، شماره 18، 1395، صفحه 81-98 اصل مقاله (996.13 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.830 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر دانا* 1؛ امیر حمزه سبزی2؛ المیرا گوزل زاده3 | ||
| 1استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران | ||
| 2استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور | ||
| 3کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، ارومیه، آذربایجان غربی، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش تعیین روابط ساختاری کارآمدی مربیگری، خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی در تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان بود. به این منظور، 128 نفر (12 سرمربی و 116 بازیکن) از اعضای تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان، مقیاس کارآمدی مربیگری، مقیاس خودکارآمدی و پرسشنامة کارآمدی جمعی برای ورزش را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد اثر مستقیم کارآمدی مربیگری بر خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی معنادار نیست و خودکارآمدی بازیکنان اثر مستقیم و منفی بر کارآمدی جمعی دارد. براساس این نتایج، مدل مفهومی کارآمدی مربیگری با دادههای گردآوری شده از تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان حمایت نمیشود. در راستای بازنگری و توسعة این مدل مفهومی، احتمال وجود متغیرهای میانجی در ارتباط کارامدی مربیگری با متغیرهای تیمی مورد بحث میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کارآمدی مربیگری؛ خودکارآمدی بازیکن؛ کارآمدی جمعی؛ تیم بسکتبال | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,293 | ||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 341 | 
| تعداد مقالات | 4,157 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 8,946,446 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,393,182 |