تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,868 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,623,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,749,669 |
بررسی نقش داراییتداعیبرند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بر تعلق طرفداران به باشگاه (مطالعه موردی: باشگاه پرسپولیس) | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 37، مرداد 1395، صفحه 127-148 اصل مقاله (294.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2016.809 | ||
نویسندگان | ||
اصغر مشبکی اصفهانی1؛ علی یاراحمدی* 2؛ علی ناصری3 | ||
1استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین مسائلی که مدیران باشگاههای ورزشی حرفه ای با آن مواجه هستند، چگونگی فراهم آوردن و گسترش درک بهتر از رابطۀ بین باشگاه و طرفداران آنها است. برخورداری باشگاههای ورزشی از ارزش اجتماعی و برآورده ساختن اهداف میانفردی طرفداران سبب میشود که طرفداران آنها در بیان هویت خود از ویژگیهای برند باشگاه استفاده نمایند و این امر میتواند وفاداری و تعلق آنها را به همراه داشته باشد. به منظور بررسی این موضوع، در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ پیمایشی میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مثبت هویت برند باشگاه پرسپولیس بر تعلق طرفداران و مخاطبان ورزشی به این باشگاه از طریق میانجیگری نیازهای خودتعریفی طرفداران میباشد. همچنین، یافته ها نشان میدهد درصورت برخورداری از داراییهای مربوط به تداعی برند یک باشگاه ورزشی از ویژگیهایی که نیازهای خودتعریفی مصرفکننده را برآورده میسازد، باعث خواهد گردید طرفداران، باشگاه موردنظر را جذاب انگاشته و در بیان هویت خود، از ویژگیهای آن بهره برند که این امر درنهایت، موجبات تعلق آنها به باشگاه را فراهم خواهد آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
تداعی برند؛ داراییهای برند؛ نیازهای خودتعریفی؛ تعلق به باشگاه؛ لیگ برتر فوتبال | ||
مراجع | ||
1) Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. J Marketing Res, 34(3): 347-56.
2) Ahearne, M., Bhattacharya, C. B., & Gruen, T. (2005). Antecedents and consequences of customer-company identification: Expanding the role of relationship marketing. J Appl Psychol, 90(3): 574-84.
3) Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Acad Manage Rev, 14(1): 20-39.
4) Bauer, H., Nicola, H. E., Stokburger, S., & Exler, S. (2008). Brand, image and brand loyalty in professional team sport: A refined model and empirical assessment. J Sport Manage, 22(2): 206-26.
5) Berewer, M. B. (1991). The social self: On being the same and different at the same time. J Pers Soc Psychol, 17(5): 475-82.
6) Bergami, M., & Bagozzi, R. (2000). Self-categorization, affective commitment and group self-esteem as distinct aspects of social identity in the organization. Brit J Soc Psychol, 39(4): 555-77.
7) Berger, J., & Heath, C. (2007). Where consumers diverge from others: Identity signaling and product domains. J Consum Res, 34(2): 121-34.
8) Berscheid, E., & Walster, E. H. (1969). Interpersonal attraction. Reading: MA: Addison Wesley. 6-14.
9) Bhattacharya, C., & Sen, S. (2003). Consumer–company identification: A framework for understanding consumers' relationships with brands. The J Marketing, 67(2): 76-89.
10) Carlson, B. D., & Donavan, D. T. (2008). Concerning the effect of athlete endorsements on brand and team-related intentions. J Sport Manage, 17(3): 154-62.
11) Dean, D. H. (2004). Evaluating potential brand associations through conjoint analysis and market simulation. J Prod Brsnd Manage, 13(7): 506-13.
12) Dick, A. S., & Basu, K. (1994). Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework. J Acad Market Sci,22(2): 99-113.
13) Dutton, J., Dukerich. J., & Harquail, C. V. (1994). Organizational images and membership commitment. Admin Sci Quart, 39(2): 263-88.
14) Escalas, J. E., & Bettman, J. R. (2009). You are what they eat: Thein fluence of refrence groups on consumer connections to brand. J Consum Psychol, 13(3): 339-48.
15) Filo, K., & Funk, D. C. (2008). Exploring the role of brand trust in therelationship between brand associations and brand loyalty in sport and fitness. International Journal Sport Management and Marketing, 15(4): 39-54.
16) Fisher, R. J. (1998). Group-derived consumption: The role of similarity and attractiveness in identification with a favorite sports team. Adv Consum Res, 25(1): 283-8.
17) Funk, D. C., & James, J. D. (2006). Consumer loyalty: The meaning of attachment in the development of sport team allegiance. J Sport Manage, 20(2): 11-26.
18) Funk, D. C., & Pastore, D. L. (2000). Equating attitudes to allegiance: The usefulness of selected attitudinal information in segmenting loyalty to professional sports teams. Sport Marketing Quarterly, 9(8): 175-84.
19) Gholi Pur,A., Pour Ezat,E., & Nik Nejad, A. (1387). The effect of impact on the selection and appointment of government officials Mnsany. Management Sciences of Iran, 10(3): 7-37. (Persian).
20) Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2002). Developing an understanding of brand associations in team sport: Empirical evidence from consumers of professional sport. J Sport Manage, 16(1): 54-81.
21) Gladden, J., Milne, G., & Sutton, W. (1998). A conceptual framework for evaluating brand equity in division I college athletics. J Sport Manage, 12(6):1-19.
22) Grubb, E., & Grathwohl, H. (1967). Consumer self-concept, symbolism and market behavior: A theatrical approach. J Marketing,31(4): 22-7.
23) Gwinner, K., & Eaton, J. (1999). Building brand image through event sponsorship: The role transfer. J Advertising, 28(4): 47-57.
24) Kapferer, J. N. (1997). Strategic brand management. London: Kogan Page.
25) Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. J Marketing, 17(8): 1-22.
26) Koo, J. J. (2009). Brand management strategy for Korean professional football teams: A model for understanding the relationships between team brand identity, fans’ identification with football teams, and team brand loyalty (Unpublished Doctoral Disseration), London: Brunel University.
27) Kunda, Z. (1999). Social cognition: Making sense of people. Cambridge: MA: MIT Press. 9-17.
28) Laforet, S. (2010). Managing brands: A contemporary perspective. Mac Graw London: Hill Education. 35-55.
29) Lam, S. K., Ahearne, M. H., & Schillewaert, Y. (2010). Resistance to brand switching when a radically new brand is introduced: A social identity theory perspective. J Marketing,74(6): 128-47.
30) Levy, S. J. (1959). Symbols for sale. Harvard Bus Rev, 37(4): 117-24.
31) Meller, J., & Hansan, T. (2006). An empirical examination of brand loyalty. J Prod Brand Manage,15(7): 442-9.
32) Milne, G. R., & McDonald, M. A. (1998). Sport marketing. United States: Jones and Bartlet Publishers.
33) Mullin, B., Hardy, S., & Sutton, W. (2005). Sport marketing. Champaign, IL: Human Kinetics. 21-8.
34) Ross, S. D., Russell, K. C., & Bang, H. (2008). An empirical assessment of spectator-based brand equity. J Sport Manage, 22(3): 4-21.
35) Sajadi, N., Khabiri, M., & Alizadeh Golrizi, A. (2011). Affecting factors their loyalty to fans of the popular professional football league. Sport Management Studies (10)8: 18-81. (Persian).
36) Soltan Hoseini, M., Nasr Esfahani, D., Javani, V., & Salimi, M. (2011). The relative contribution of brand associations brand loyalty among fans of premier football league. Sport Management, (8)12: 87-107. (Persian).
37) Stokburger, N., Ratneshwar, S., & Sen, S. (2012). Drivers of consumer–brand identification. Int J Res Mark, 29(4): 406-18.
38) Sutton, W., McDonald, M., Milne, G., & Cimperman, J. (1997). Creating and fostering for identification in professional sports. J Sport Manage, 6(1): 15-22.
39) Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). An integrative theory of intergroup relations. In Worchel, N., & W. G. Austin (Eds. ), The psychology of intergroup relations. Chicago: Nelson-hall. 7-24
40) Thompson, C. J., Rindfleisch, A., & Arsel, Z. (2006). Emotional branding and the strategic value of the doppelganger brand image. J Marketing, 70(1): 50-64.
41) Trail, G. T., Anderson, D. F., & Fink, J. S. (2005). Consumer satisfaction and identity theory: A model of sport spectator cognitive loyalty. Sport MarketingQuarterly, 14(6): 98-111.
42) Wann, D. L., & Branscombe, N. R. (1993). Sports fans: Measuring degree of identification with their team. Int J Sport Psychol, 24(7): 1-17.
43) Wann, D. L., Royalty, J. L., & Rochelle, A. R. (2002). Using motivation and team identification to predict sport fans emotional responses to team performance. J Sport Manage, 16(4): 207–16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,091 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568 |