مقایسۀ اثر تمرین در یادگیری حرکات هماهنگ درونمرحله و برونمرحله در دست و پا | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 25، 1395، صفحه 153-172 اصل مقاله (948.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.807 | ||
نویسندگان | ||
نگار آرازشی1؛ عبدالله قاسمی* 2؛ مهدی نمازی زاده3؛ ابراهیم صادقی دمنه4 | ||
1دانشجوی مقطع دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران. | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. | ||
3دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان). | ||
4استادیار گروه ارتوپد فنی دانشکدۀ علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تمرین در یادگیری حرکات هماهنگ درونمرحلهو برونمرحلۀدست و پا میباشد. بدینمنظور، 12 دانشجوی دختر از دانشگاه فرهنگیان اصفهان (با میانگین سنی 5±22 سال) که هیچگونه سابقۀ فعالیت در رشتههای ورزشی ریتمیک نداشتند، بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و بهمدت شش ماه تحتنظر مربی هیپهاپ آموزش دیدند و مهارتهای مختلف هیپهاپ و درخلال آن، تکالیف مدنظر پژوهش را آموخته و تمرین کردند. شرکتکنندگان در طول این شش ماه، سه بار به فاصلههای یک، سه و شش ماه، در آزمایشگاه حضور یافتند که هر حضور بهمنزلۀ یک سطح مهارتی در نظر گرفته شد و هر مرتبه با استفاده از دستگاه تجزیهوتحلیل حرکت، از اجرای چهار تکلیف ورزشی درونمرحله و برونمرحلۀ منتخب با هفت دوربین با فرکانس 60 هرتز بهصورت سهبعدی فیلمبرداری شد. شایانذکر است که دادههای حاصل به کمک برنامهنویسی در نرمافزار متلب، پردازش شده و خطای متغیر اجرای شرکتکنندگان محاسبه گشت. سپس، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس، اندازهگیریهای مکرر در سطح (P=0/005) تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری بین خطای متغیر اجرا در سطوح مهارتی وجود دارد و حرکات هماهنگ در هر سطح، استوارتر از سطح قبل اجرا میشود. بررسی اثر تعاملی الگو، سطح و اندام نیز بیانگر آن است که در تمام سطوح و هر دو اندام، خطای متغیر الگوی برونمرحله بهصورت معناداری بیشتر از خطای متغیر الگوی درونمرحله میباشد. درمجموع، یافتهها حاکی از آن است که تمرین، اجرای الگوهای حرکت درونمرحله و برونمرحله را در دستها و پاها به یک نسبت بهبود میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هیپهاپ؛ الگوی حرکتی درونمرحله؛ الگوی حرکتی برونمرحله؛ سطح مهارت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 926 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,818,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,515 |