تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,092 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,901 |
مقایسۀ اثر تمرین در یادگیری حرکات هماهنگ درونمرحله و برونمرحله در دست و پا | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 25، آبان 1395، صفحه 153-172 اصل مقاله (948.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.807 | ||
نویسندگان | ||
نگار آرازشی1؛ عبدالله قاسمی* 2؛ مهدی نمازی زاده3؛ ابراهیم صادقی دمنه4 | ||
1دانشجوی مقطع دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران. | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. | ||
3دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان). | ||
4استادیار گروه ارتوپد فنی دانشکدۀ علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تمرین در یادگیری حرکات هماهنگ درونمرحلهو برونمرحلۀدست و پا میباشد. بدینمنظور، 12 دانشجوی دختر از دانشگاه فرهنگیان اصفهان (با میانگین سنی 5±22 سال) که هیچگونه سابقۀ فعالیت در رشتههای ورزشی ریتمیک نداشتند، بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و بهمدت شش ماه تحتنظر مربی هیپهاپ آموزش دیدند و مهارتهای مختلف هیپهاپ و درخلال آن، تکالیف مدنظر پژوهش را آموخته و تمرین کردند. شرکتکنندگان در طول این شش ماه، سه بار به فاصلههای یک، سه و شش ماه، در آزمایشگاه حضور یافتند که هر حضور بهمنزلۀ یک سطح مهارتی در نظر گرفته شد و هر مرتبه با استفاده از دستگاه تجزیهوتحلیل حرکت، از اجرای چهار تکلیف ورزشی درونمرحله و برونمرحلۀ منتخب با هفت دوربین با فرکانس 60 هرتز بهصورت سهبعدی فیلمبرداری شد. شایانذکر است که دادههای حاصل به کمک برنامهنویسی در نرمافزار متلب، پردازش شده و خطای متغیر اجرای شرکتکنندگان محاسبه گشت. سپس، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس، اندازهگیریهای مکرر در سطح (P=0/005) تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری بین خطای متغیر اجرا در سطوح مهارتی وجود دارد و حرکات هماهنگ در هر سطح، استوارتر از سطح قبل اجرا میشود. بررسی اثر تعاملی الگو، سطح و اندام نیز بیانگر آن است که در تمام سطوح و هر دو اندام، خطای متغیر الگوی برونمرحله بهصورت معناداری بیشتر از خطای متغیر الگوی درونمرحله میباشد. درمجموع، یافتهها حاکی از آن است که تمرین، اجرای الگوهای حرکت درونمرحله و برونمرحله را در دستها و پاها به یک نسبت بهبود میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هیپهاپ؛ الگوی حرکتی درونمرحله؛ الگوی حرکتی برونمرحله؛ سطح مهارت | ||
مراجع | ||
10. Kelso J A S. Phase transitions and critical behavior in human bimanual coordination. J Physiol. 1984; 246(6pt2): 1000-4.
11. Haken H, Kelso J A S, Bunz H. A theoretical model of phase transitions in human hand movements. Biol Cybern. 1995; 51(5): 347-56.
12. Kilbreath S L, Heard R C. Frequency of hand use in healthy older persons. Aust J Physiother. 2005; 51(2): 119–22.
13. Kelso J A S. Dynamic patterns: The self-organization of brain and behavior. Cambridge. (1st ed). London. MA: MIT Press; 1995.Pp.29-35.
14. Salter J, Wishart L, Lee T, Simon D. Perceptual and motor contributions to bimanual coordination. Neuroscilett. 2004; 363(2): 102-7.
15. Kelso J A, Fink P W, DeLaplain C R, Carson R G. Haptic information stabilizes and destabilizes coordination dynamics. Proc R Soc Lond B Biol Sci. 2001; 268(1472): 1207-13.
16. Morton M, Lang C E. Inter- intralimb generalization of adaptation during catching. Exp Brain Research. 2001; 141|(4): 438- 45.
17. Franz, E. A. (2003). Bimanual action representation: A window on human evolution. In S. H. Johnson-Frey (Ed.), Taking action: Cognitive neuroscience perspectives on intentional acts (pp.259-288). Cambridge: The MIT Press.
18. Schmidt R A, Lee T D. Motor control and learning: A behavioral emphasis. (4th ed). Champaign. IL: Human Kinetic; 2005.
19. Temprado J J, Swinnen S P. Dynamics of learning and transfer of muscular and spatial relative phase in bimanual coordination: Evidence for abstract directional codes. Exp Brain Res. 2005; 160(2): 180–88.
20. Goble D, Coxon J, Van Impe A, Vos J, Wenderoth N, and. Swinnen S. The neural control of bimanual movements in the elderly: Brain regions exhibiting age-related increases in activity, frequency-induced neural modulation, and task-specific compensatory recruitment. Human Brain Mapping. 2010; 31(8): 1281–95.
21. Leonard Charles T. The neuroscience of human movement. (1st ed). Tehran. IL: Emam Hosein University; 2005. Pp. 205-215. (In Persian).
22. Vangheluwe S, Suy E, Wenderoth N, Swinnen S P. Learning and transfer of an ipsilateral coordination task: Evidence for a dual-layer movement representation. Cognitive Neuroscience. 2005; 17(6): 1460-70.
23. Shea Ch. Buchanan J. Kennedy J. Perception and action influences on discrete and reciprocal bimanual coordination. Psychonomic Bulletin & Review. 2015; 23(2).
24. Wu Y, Latash M L. The effects of practice on coordination. Exerc Sport Sci Rev. 2014; 42(1): 37–42.
25. Arazeshi N, Mokhtari P, Vaez Mosavi M K. The effect of the level of athlete's mastery on pattern stability in in-phase and anti-phase movements. Research on Sport Sciences. 2012; 4(10): 77-90. (In Persian).
26. Zelic G, Mottet J, Lagarde J. Audio-tactile events can improve the interlimb coordination in juggling. Bio Web of Conferences; 1, 00102 (2011).DOI: 10,1051/BIOCONF/20110100102. Owned by the authors, published by EDP Sciences, 2011
27. Kim Y. Effect of practice on pattern changes: Roundhous kick in taekwondo. Master Thesis. USA: Texas; Colledge of Health and Human Sciences; 2002.
28. Wenderoth N, Puttemans V, Vangheluwe S, Swinnen S P. Bimanual training reduces spatial interference. Motor Behavior. 2003; 35(3): 296-308.
29. Carson R G. Neural pathways mediating bilateral interactions between the upper limbs. Brain Research Reviews. 2005; 49(3): 641–62.
30. Rosenbaum D A. Human motor control. (1st ed). London, IL: Academic press; 1991. 34.
31. Diedrich F J, Warren W H Jr. Why change gaits? Dynamics of the walk-run transition. Experimental psychology. Human Perception. 1995; 21(1): 183-202.
32. Wu T, Wang L, Hallett M, Li K, - Chan P. Neural correlates of bimanual anti-phase and in-phase movements in Parkinson’s disease. Neurology. 2010; 133 (8): 2394–2409.
33. Smethurst C J, Carson R G. The acquisition of movement skills: Practice enhances the dynamic stability of bimanual coordination. Human Movement Science. 2001; 20 (4-5): 499-529.
34. Ridderikhoff A. Peper C. and Beek P. Unraveling interlimb interactions underlying bimanual coordination. Neurophysiology. 2005; 94 (5): 3112–25.
35. Serrien DJ. Coordination constraints during bimanual versus unimanual performance conditions. Neuropsychologia. 2008; 46 (2): 419–25.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,522 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 770 |