تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,859 |
مقایسۀ دو روش مختلف تمرینی برای کمک به انعطافپذیری حرکتی در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 25، آبان 1395، صفحه 17-28 اصل مقاله (740.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.801 | ||
نویسندگان | ||
سوگند پوراقبالی1؛ حمیدرضا طاهری* 2؛ علیرضا صابری کاخکی3؛ داود فاضلی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، واحد بینالملل | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، مقایسۀ دو روش تمرینی برای ایجاد انعطافپذیری حرکتی در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال میباشد. بدینمنظور، 12 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه متغیر و ثابت تقسیم گردیدند. شایانذکر است که افراد پس از پیشآزمون به تمرین مهارت مربوطه پرداختند؛ بدینشکل که گروه متغیر در طول تمرین میبایست هر بار بهصورت تصادفی توپ را از بالای مانعی با ارتفاع متفاوت پرتاب میکرد، اما برای گروه ثابت، ارتفاع مانع همواره ثابت بود. علاوهبراین، پس از هفت روز تمرین متوالی، آزمودنیها دو آزمون انتقال و یادداری را انجام دادند که یکی مشابه با شرایط گروه ثابت و دیگری مشابه با شرایط گروه متغیر بود. این آزمونها یک هفته بعد نیز تکرار شدند. نتایج نشان میدهد که عملکرد آزمودنیها در طول مرحلۀ اکتساب پیشرفت معناداری داشته است، اما بین گروهها در آزمونهای انتقال و یادداری فوری و تأخیری، تفاوت معناداری مشاهده نمیشود. بهنظر میرسد که تمرین گونههای مختلفی از یک تکلیف، فایدهای برای ایجاد انعطافپذیری در حرکت ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری؛ پرتاب آزاد بسکتبال؛ گونههای مختلفی از تکلیف | ||
مراجع | ||
1. Latash M L. Fundamentals of motor control. Firsted. London. Academic Press; 2012. p. 8-15. 2. Deutsch K M, Newell K M. Noise, variability, and the development of children’s perceptual-motor skills. Developmental Review. 2005; 25(2): 155-80. 3. Stergiou N. Innovative analyses of human movement. Firsted. Champaign. Human Kinetics Publishers; 2004. 75-96. 4. Fleisig G. Variability in baseball pitching biomechanics among various levels of competition. Sports Biomechanics. 2009; 8(1): 10-21. 5. Wagner H, Pfusterschmied J, Klous M, von Duvillard SP, Müller E. Movement variability and skill level of various throwing techniques. Human Movement Science. 2012; 31(1): 78-90. 6. Dai B, Leigh S, Li H, Mercer VS, Yu B. The relationships between technique variability and performance in discus throwing. Journal of Sports Sciences. 2013; 31(2): 219-28. 7. Ranganathan R, Newell K M. Changing up the routine: Intervention-induced variability in motor learning. Exercise and Sport Sciences Reviews. 2013; 41(1): 64-70. 8. Latash M L, Scholz J P, Schöner G. Motor control strategies revealed in the structure of motor variability. Exercise and Sport Sciences Reviews. 2002; 30(1): 26-31. 9. Schorer J, Baker J, Fath F, Jaitner T. Identification of interindividual and intraindividual movement patterns in handball players of varying expertise levels. Journal of Motor Behavior. 2007; 39(5): 409-21. 10. Wilson C, Simpson SE, Van Emmerik RE, Hamill J. Coordination variability and skill development in expert triple jumpers. Sports Biomechanics. 2008; 7(1): 2-9. 11. Hodges N J, Williams A M. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. 2ed. London. Routledge; 2012. 47-51. 12. Scholz J P, Schöner G. The uncontrolled manifold concept: Identifying control variables for a functional task. Experimental Brain Research. 1999; 126(3): 289-306. 13. Ranganathan R, Newell K M. Emergent flexibility in motor learning. Experimental Brain Research. 2010; 202(4): 755-64. 14. Schmidt R A. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review. 1975; 82(4): 225. 15. Proteau L. On the specificity of learning and the role of visual information for movement control. Advances in Psychology. 1992; 85(1): 67-103. 16. Shea J B, Morgan R L. Contextual interference effects on the acquisition, retention, and transfer of a motor skill. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory. 1979; 5(2): 179. 17. Lee T D, Swanson L R, Hall A L. What is repeated in a repetition? Effects of practice conditions on motor skill acquisition. Physical Therapy. 1991; 71(2): 150-56. 18. Feldman A G. Functional tuning of nervous system with control of movement or maintenance of a steady posture. 2. controllable parameters of muscles. Biophysics-USSR. 1966; 11(3): 565. 19. Jaric S, Latash M L. Learning a pointing task with a kinematically redundant limb: Emerging synergies and patterns of final position variability. Human Movement Science. 1999; 18(6): 819-38. 20. Todorov E, Jordan M L. Optimal feedback control as a theory of motor coordination. Nature Neuroscience. 2002; 5(11): 1226-35. 21. Aiken C A, Fairbrother G T, Post P G. The effects of self-controlled video feedback on the learning of the basketball set shot. Frontiers in Psychology. 2012; 3(1): 338-48. 22. Wulf G, Raupach M, Pfeiffer F. Self-controlled observational practice enhances learning. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2005; 76(1): 107-11. 23. Ranganathan R, Newell K M. Motor learning through induced variability at the task goal and execution redundancy levels. Journal of Motor Behavior. 2010; 42(5): 307-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,027 |