تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 3,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,251,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,692,221 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 36، خرداد 1395، صفحه 93-112 اصل مقاله (269.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2016.783 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی نقوی* 1؛ سیدحبیب الله میرغفوری2؛ علی مروتی شریف آبادی3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علم و هنر | ||
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد | ||
3استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش در زمرۀ مطالعات توصیفی ـ تحلیلی قرار دارد. جامعۀ آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی براساس منطق مدلهای تحلیل عاملی، یک نمونۀ 250 نفری از کارکنان سازمانهای ورزشی اعم از سازمان تربیت بدنی، فدراسیونهای ورزشی و ادارات کل تربیتبدنی استانهای منتخب به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گشت و مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بخش دوم نیز بهمنظور اولویتبندی عوامل کلیدی شناساییشده، از 10 نفر از خبرگان که تسلط علمی و عملی بر موضوع پژوهش داشتند استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که نه عامل مدیریت، ساختار سازمانی، معماری دانش، فرهنگ، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، فرایندهای دانشی، پاداشهای انگیزشی و محتوای دانش بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی بهشمار میآیند. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری بیانگر آن است که عامل مدیریت، بالاترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را در بین هشت عامل کلیدی دیگر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمانهای ورزشی؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
10. Jaberi, A., Salimi, M., & Khazaeipool, J. (2014). Effect of intrinsic and extrinsic motivation on employee knowledge sharing in sport organizations (case study physical education employees Isfahan Province). Journal of Sport Management, 5(16): 55-75. (Persian)
11. JafariMoghadam, S. (2010). Knowledge management in school based management system. Journal of Management Education, 10(36): 5-27. (Persian)
12. Lindner, F., & Wald, A. (2010). Success factors of knowledge management in temporary organizations. Journal of Project Management, 29(7): 877-88.
13. Mills, M., & Smith, T. A. (2011). Knowldege management and organizational performance: A decomposed view. Journal of Knowledge Management, 15(1): 156-71.
14. Mohammadi, K., Khanlari, A., & Sohrabi, B. (2009). Organizational readiness assessment for knowledge management. International Journal of Knowledge Management, 5(1): 1011-29.
15. Nematy, M. (2011). Knowledge management, culture, higher education. Journal growth of Technology, 2(7) 28-35. (Persian)
16. Roelandet, j., & Ehssan, S. (2004). Organizational factors and knowledge management within large marketing departments: An empirical study. Journal of Knowledge Management, 5(4): 156-71.
17. Shaker, A. (2007). Knowledge sharing and technological capabilities: The moderating role of family involvement. Journal of Business Research, 6(1): 20-24.
18. Shih, H. A., & Ching, Y. H. (2005). Strategy alignment between KM HRM and corporate development. International Journal of Manpower, 26(6): 583-4.
19. Skyrme, D. J., & Amidon, D. M. (2003). Creating the knowledge-based business. London: Business Intelligence, (1): 103-106.
20. Smiti, G. (2004). Knowledge management and reference services. The Journal of Academic Librarianship, 30(5): 368-81.
21. Wei, C. C., Choy, C. S., & Yew, K. (2009). Is the Malaysian telecommunication industry ready for knowledge management implementation. Journal of Knowledge Management, 13(1): 69-87. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 746 |