تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 3,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,251,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,692,248 |
پیشبینی عملکرد سازمانی از طریق مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 36، خرداد 1395، صفحه 73-92 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2016.782 | ||
نویسندگان | ||
عباس نظریان مادوانی1؛ مریم مختاری دینانی* 2 | ||
1استادیار دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی | ||
2استادیار دانشگاه الزهرا (س) | ||
چکیده | ||
دردودهۀاخیر،عملکردسازمانیبهیکیازموضوعاتموردتوجهوجذابتبدیل شدهاست واینتمایل، همدرزمینههای پژوهشیوهمدرزمینههایکاربردی، منجربهبروز نوآوریهایبسیاریشدهاست؛ بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در سازمانهای ورزشی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی مدیران وزارتخانۀ ورزش و جوانان، کمیتۀ ملی المپیک و پاراالمپیک، آکادمی ملی المپیک و رؤسای فدراسیونهای ورزشی به تعداد 331 نفر تشکیل دادند که از این میان و با استناد به جدول مورگان،180 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که ارتباط معناداری بین عملکرد سازمانی و مدیریت دانش وجود دارد. همچنین، مشخص شد که در بین ابعاد مدیریت دانش، چهار خردهمقیاس تعیین اهداف دانشی، کسب دانش، توسعۀ دانش، اشتراک و توزیع دانش و بهکارگیری دانش، ارتباط معناداری با عملکرد سازمانی دارند، اما میان خردهمقیاسهای ارزیابی دانش، شناسایی دانش و نگهداری دانش با عملکرد سازمانی ارتباط معناداری مشاهده نشد. بهطورکلی، یافتههای پژوهش بیانگر این هستند که مدیریت دانش، پیشبین مهمی برای عملکرد سازمانی میباشد؛ بنابراین، لازم است مدیران سازمانهای ورزشی نسبت به برگزاری دورههای دانشافزایی تخصصی مرتبط با زمینههای مختلف کاری ورزش در سازمان اقدام نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
کسب دانش؛ توسعۀ دانش؛ عملکرد سازمانی | ||
مراجع | ||
10. Goodarzi. G. (2006). Relationship between components of ACHIEVE model with human resources performance in governmental organization. Master's thesis, Institute of research management and planning. (Persian)
11. Haghighi, M., Gharleghi, A., Mir Asadi, S., & Nikbakht, F. (2011). Examine the relationship between characteristics of the organizations mission statement and organizational performance. Journal of Change Management, 2(4): 166-186. (Persian)
12. Hersey, P., & Blanchard, K. (2003). Organizational behavior management, university jihad institute. Tehran. 6th edition. (Persian)
13. Hoffman, J., Hoelscher, M. L., & Sherif, K. (2005). Social capital, knowledge management and sustained superior performance. Journal of Knowledge Management, 9(3): 170-82.
14. Holsapple, C. W., & Jones, K. (2005). Exploring secondary activities of the knowledge chain. Knowledge and Process Management, 12(1): 3–31.
15. Ho, L. (2001). What effects organizational performance? Industrial Management & Data System, 108(9): 1234-1254.
16. Ho, L. A. (2011). Meditation, learning, organizational innovation and performance. Industrial Management & Data Systems, 111(1): 113‐31.
17. Judith, J. (2007). Knowledge management at WLIC Durban libraries for the future: Progress, development and partnerships. IFLA Knowledge Management. 4(2): 97-117.
18. Jurabchi, M., & Khosravi. A. (2009). The impact of knowledge management on the performance of secondary school teachers in girls' schools in Tehran. Quarterly new ideas in education, 1(17): 135-154.
19. Kankanchalli, A. (2003). The role of IT in successful knowledge management initiatives. Communication of ACM, 46(9): 142-51.
20. Ku, T. H. (2011). How to improve organizational performance through learning and knowledge? International Journal of Manpower, 32(5): 560-581.
21. Minvielle, E., Aegerter, P., Dervaux, B., & Guidet, B. (2008). Assessing organizational performance in intensive care units: A French experience. Journal of Critical Care, 23(2): 236-44.
22. Moshabaki, A., Bastam, H., & Dehyadegari, S. (2012). Improving organizational performance through organizational forgetting, health management.15 (48): 93-105. (Persian)
23. Niazi, A. (2004).The relationship between ACHIEVE model elements with performance of teachers in basic education in sabzevar, MS thesis, Institute of research management and planning. (Persian)
24. Probst, G., Raub, S., & Romhardt, K. (2000). Managing knowledge: Building Blocks for Success.west sucsses, England: Chichester: John Wiley and Sons Ltd.6 (2): 30.
25. Rajaeipour, S., & Rahimi, H. (2008). The relationship between the conversion process of knowledge management and performance of faculty members of Isfahan University. Humanities and social sciences, 4(31): 59-76. (Persian)
26. Robbins, S. (2003). Organizational behavior management. Institution of Business Research and Studies, 3(2):13-14.
27. Safarzade, H., Tadayon, A., & Hormohammadi, M. (2012). The effect of knowledge management strategies on innovation and organizational performance. Journal of school of public health of Yazd university, 1(34): 76-86. (Persian)
28. Sarlak, M. (2008). Organizations in the knowledge era. Tehran, Payam Noor university press. (Persian)
29. Schulz, M. (2000). The uncertain relevance of newness: Organizational learning and knowledge flow. Academy of Management journal, 44(4): 661-81.
30. Seyed Javadin, R., Emami, M., & Rastgar, A. (2010). The relationship between organizational culture with knowledge management (Case study: National Iranian oil refining and distribution company), Journal of human resources management in the petroleum industry.4 (12):9-32. (Persian)
31. Seyed Naghavi, M., Sepandarnad, S., & Raminmehr, H. (2012). Effects of intellectual capital on organizational performance with emphasis on the role of learning capability in branches of Saderat bank in Tehran. Business management, 4(12): 53-70. (Persian)
32. Tiwana, A. (2004). An empirical study of the effect of knowledge integration on software development performance. INF Softw Technol, 46(13): 899-906.
33. Wu, I., & Lin, H. A. (2009). Strategy-based process for implementing knowledge management: An integrative view and empirical study. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(4): 789–802.
34. Yang, B., Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation. Human Resources Development Quartely, 15 (1): 31-56.
35. Yu, M., Suraya, H., Tahaljab, M., & Pei Soo, H. (2009). The E-balanced Scorecard (e–BSC) for measuring academic staff performance excellence. International Journal of Educational Management, Higher Education, 57(6), 813-828.
36. Zhang, Q. Y. (2001). Technology infusion enabled value chain flexibility: learning and capability-based perspective. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Toledo, Toledo, OH. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,568 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,098 |