تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 3,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,251,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,692,251 |
حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران؛ حمایت یا بازاریابی کمین؟ | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 36، خرداد 1395، صفحه 57-72 اصل مقاله (203.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2016.781 | ||
نویسندگان | ||
احمد فلاحی* 1؛ محمد احسانی2؛ هاشم کوزه چیان3؛ محمد خبیری2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
حمایت یکی از مهمترین منابع درآمدی باشگاهها و یکی از بهترین شیوههای ترویج برای شرکتهای حامی است، اما امروزه، بازاریابی کمین بهعنوان خطری برای حمایت مطرح است. این پژوهش که با هدف بررسی اثربخشی حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران و نقش بازاریابی کمین بر آن انجام گردید، از نوع مطالعات توصیفی ـ پیمایشی میباشد. تعداد 515 نفر از تماشاچیان لیگ برتر فوتبال بهصورت طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که درمجموع، 6/80 درصد از تماشاچیان، شرکت ایرانسل را بهعنوان حامی رسمی لیگ برتر شناسایی کردهاند. علاوهبراین، یافتهها نشان میدهند که شرکت ایرانسل بهطور معناداری بیشتر از رقبا بهعنوان حامی رسمی شناسایی شده است. افرادی که بازاریابان کمین را به اشتباه بهعنوان حامی عنوان نمودهاند، بهطور معناداری بیشتر به تماشای پخش زندۀ مسابقات پرداختهاند. درنهایت، هرچند که شرکت ایرانسل توانسته است موفقیت بالایی در کسب آگاهی از برند درنتیجۀ حمایت از لیگ برتر حاصل کند، اما شرکت همراه اول نیز توانسته است با بازاریابی کمین، شناخت چشمگیری را بهعنوان حامی لیگ برتر حاصل کند. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت؛ لیگ برتر فوتبال؛ بازاریابی کمین | ||
مراجع | ||
10. Grohs, R., Wagner, U., & Vsetecka, S. (2004). Assessing the effectiveness of sport sponsorships–An empirical examination. Schmalenbach Business Review, 56: 119-38.
11. Gupta, S., & Pandey, S. (2007). Impact of ambush marketing on sponsor identification. Indian Institute of Management Bangalore. Working Paper, 256, 1-29.
12. http://www.irancell.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=626491e6-d896-4481-9efe 78c405fb3b75//.Irancell.ir 2013/12/001
13. International Events Group Sponsorship Report. (2013, January 7). Sponsorship Outlook: Spending Increase is double-edged sword. Retrieved from http://www.sponsorship.com/iegsr/2013/01/07/2013-sponsorship-Outlook--Spending-Increase-Is-Dou.aspx.
14. Kumar, A., & Tripathi, V. (2013). Conquering the spiraling sponsorships through ambush marketing. Tenth AIMS International Conference on Management, India, Bangalore, the Indian Institute of Management Bangalore (IIMB), The Association of Indian Management Scholars International. 2349-58.
15. Kuzma, J. R., & Shanklin, W. L. (1994). Corporate sponsorship: An application for analysis. In P. J. Graham (Eds.), Sport business, operational and theoretical aspects. Madison, Wisconsin: Brown and Benchmark.
16. Lardinoit, T., & Derbaix, C. (2001). Sponsorship and recall of sponsors. Psychology and Marketing, 18(2): 167-90.
17. Madrigal, R. (2001). Social identity effects in a belief attitude- intentions hierarchy: Implications for corporate sponsorship. Psychology and Marketing, 18: 145-65.
18. McDaniel, S. R., & Kinney, L. (1996). Ambush marketing revisited: An experimental study of perceived sponsorship effects on brand awareness, attitude towards the brand and purchase intention. Journal of Promotion Management, 3(1/2): 141-67.
19. McDaniel, S. R., & Kinney, L. (1998). The implications of regency and gender effects in consumer response to ambush marketing. Psychology & Marketing, 15(4): 385-403.
20. Meenaghan, T. (1991). The role of sponsorship in the marketing communications mix. International Journal of Advertising, 10: 35-47.
21. Meenaghan, T. (2001). Sponsorship and advertising: A comparison of consumer perceptions. Psychology and Marketing, 18: 191-215.
22. O’Reilly, N., & Horning, D. L. (2013). Leveraging sponsorship: The activation ratio. Sport Management Review, 16(4):424-37.
23. Pitt, L., Parent, M., Berthon, P., & Steyn P. G. (2010). Event sponsorship and ambush marketing: Lessons from the Beijing Olympics. Business Horizons, 53: 281-90.
24. Razavi, S. M. H. (2005). Privatization and sport development in physical education managers’ thoughts. Journal of Sports Science, 3: 11-22. (Persian).
25. Sandler, D. M., & Shani, D. (1993). Sponsorship and the Olympic games: The consumer perspective. Sport Marketing Quarterly, 2(3): 38-43.
26. Sandler, D., & Shani, D. (1998). Olympic sponsorship vs ’ambush’ marketing: Who gets the gold? Journal of Advertising Research, 29(4): 9-14.
27. Shani, D., & Sandler, D. M. (1998). Ambush marketing: Is confusion to blame for the flickering of the flame? Psychology & Marketing, 15: 367-83.
28. Thjomoe, H. M., Olson, E. L., & Bronn, P. S. (2002). Decision making processes surrounding sponsorship activities. Journal of Advertising Research,42: 6–15.
29. Thwaites, D. (1995). Professional football sponsorship–Profitable or profligate? International Journal of Advertising, 14(2): 149-64.
30. Walliser, B. (2003). An international review of sponsorship research: Extension and update. International Journal of Advertising, 22: 5-40.
31. Weeks, C. S., Cornwell, T. B., & Drennan, J. C. (2008). Leveraging sponsorships on the Internet: Activation congruence and articulation. Psychology & Marketing, 25(7): 637-54.
32. Woodside, F., Summers, J., & Morgan, M. J. (2006). Sponsorship of fast moving consumer goods – does packaging endorsement contribute to brand attitude? A Conceptual Paper, in International Conference of the Academy of Business Administration. Munich; Germany. Available from: Melissa Johnson Morgan, May 30, 2014.
33. Yong Jae, K., Kyoungtae, K., Cathryn, L. C., & Tae Hee, K. (2008). The effects of sport involvement, sponsor awareness and corporate image on intention to purchase sponsors' products. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 9(2): 79-92. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,484 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 854 |