تأثیر دستورالعملهای کانون توجه درونی و بیرونی بر یادگیری حفظ تعادل پویا در کودکان کمتوان ذهنی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 5، دوره 8، شماره 24، 1395، صفحه 95-110 اصل مقاله (910.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.778 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن شهریاری* 1؛ سمیه بازوند1؛ سیده ناهید شتاب بوشهری2 | ||
| 1کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| 2استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| چکیده | ||
| هدفازپژوهشحاضر، بررسیتأثیر دستورالعملهای کانون توجه درونی و بیرونی (دور و نزدیک) بر یادگیری حفظ تعادل پویا در کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیرمیباشد. روش این پژوهش، نیمهتجربی بوده و جامعۀ آماری آن را تمامی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنیمدارس استثنائی ناحیۀ دو شهر اهواز که در سال (94-1393) مشغول تحصیل بودند به تعداد 169 نفر تشکیل دادند که از میان آنها، 40 دانشآموز هشت تا 12 سال به روش دردسترس و هدفمندبهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند (توجه درونی، توجه بیرونیدور، توجه بیرونی نزدیک و کنترل). در پژوهش حاضر، تکلیف شامل: ایستادن آزمودنیها بر رویصفحۀ نیرو در سه شرایط کنترل، توجه بیرونی نزدیک و توجه بیرونی دور بود.آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون، بهمدت سه جلسه و در هر جلسه 15 کوشش را برای حفظ تعادل روی دستگاه تعادلسنج تمرین نمودند و پس از 48 ساعت در آزمون یادداری شرکت کردند. براساس نتابج آزمون تحلیلواریانسیکراههمشخص میشودکهدرآزمون تعادل، تفاوتمعناداریبینگروههاوجود دارد. همچنین، دریافت میشود که آزمودنیها در حالت توجه بیرونی دور عملکرد بهتری داشتهاند و نیز اینکه بیماران در شرایط توجه بیرونی دور نسبت به توجه بیرونی نزدیکو توجه درونی، تعادل پویای بهتری دارند ((P<0.05.باتوجهبهنتایجپیشنهادمیشود جهتبهبودمهارتهایتعادلیدرکودکان کمتوان ذهنی،از دستورالعملهایکانونتوجهبیرونیدوراستفادهشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| توجه درونی؛ توجه بیرونی دور؛ توجه نزدیک؛ تعادل پویا؛ کودکان کمتوان ذهنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,992 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,882 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,182 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,134,460 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,446,062 |