| روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ رابطة مربی ـ ورزشکار در جامعة دانشگاهی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 10، 1395، صفحه 35-56 اصل مقاله (285.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2016.763 | ||
| نویسندگان | ||
| رسول زیدآبادی* 1؛ علیرضا امینایی2؛ محمدرضا شهابی کاسب1 | ||
| 1عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| 2دانشجوی دکتری کنترل حرکتی دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی سازه و همسانی درونی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ رابطة مربی ـ ورزشکار در دانشجویان ورزشکار بود. بدین منظور، تعداد 190 نفر از ورزشکاران پسر شرکتکننده در رشتههای مختلف تیمی و انفرادی در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 بهصورت داوطلبانه این پرسشنامه را تکمیل کردند. برای اجرای این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش بازترجمه، روایی صوری و صحت ترجمة نسخۀ فارسی پرسشنامۀ روابط مربی ـ ورزشکار به تأیید رسید. سپس، برای تعیین روایی سازة پرسشنامه، از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که در تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول نسخۀ فارسی، شاخصهای برازش از تناسب مدل سهعاملیِ یازدهسؤالی نسخۀ اصلی حمایت نمیکنند؛ در حالی که با حذف گویة ششم، تحلیل عاملی تأییدی مرتبههای اول و دوم و نیز ضرایب آلفای کرونباخ، از ساختار سهعاملی دهسؤالی پرسشنامة رابطة مربی ـ ورزشکار در جامعة ورزش دانشگاهی حمایت، و روایی و پایایی آن را تأیید میکند. بنابراین پیشنهاد میشوند، به منظور ارزیابی رابطه مربی و ورزشکار در جامعه دانشگاهی از نسخه فارسی تعدیل شده پرسشنامه مربی- ورزشکار استفاده گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رابطة مربی ـ ورزشکار؛ دانشجویان؛ روایی سازه؛ پایایی | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 870 | ||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 341 | 
| تعداد مقالات | 4,157 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 8,948,988 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,394,963 |