تأثیر و ماندگاری کوتاهمدت یک دوره تمرین ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیر در رشد تعادل | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 24، 1395، صفحه 53-72 اصل مقاله (858.52 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.756 | ||
| نویسندگان | ||
| ربابه رستمی* 1؛ مرتضی حبیبیان دهکردی2؛ مجید چهارده چریک1 | ||
| 1استادیار بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شیراز | ||
| 2کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شیراز | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر و ماندگاری تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیر در رشد تعادل بود. بدین منظور 30 دانشآموز پسر پایه اول دبستان (با میانگین سنی 5/8 سال) از میان 162 نفر اولیه با خرده آزمونهای تعادلی تبحر حرکتی بروینینکس- اوسرتسکی (BOT-2) غربال شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و تجربی (15 نفر) گمارده شدند. گروه کنترل برنامه عادی تمرینات کلاس ورزش را داشتند. قبل از اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی، تعادل ایستای آزمودنیها با تست رومبرگ و تعادل پویا با تست وای مورد سنجش قرار گرفت. گروه تجربی تمرین ثبات مرکزی را برای هشت هفته انجام دادند و تعادل ایستا و پویای آنان اندازهگیری شد. سپس جهت پیگیری ماندگاری کوتاه مدت اثر تمرین، آنان تمرین را برای چهار هفته متوقف کردند و متغیرهای مورد نظر دوباره اندازهگیری شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از تأثیر معنادار تمرین ثبات مرکزی بر عملکرد تعادل در گروه آزمایشی بود. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری نمود که برنامه تمرینی ثبات مرکزی دارای اثرات کوتاه مدتی بر عملکرد حرکتی کودکان میباشد. یکی از پیشنهادات این پژوهش این است که این گونه برنامههای تمرینی جهت افزایش قابلیت حرکتی کودکان به ویژه تعادل استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرین ثبات مرکزی؛ تعادل ایستا؛ تعادل پویا؛ کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,669 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,989,673 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,407,765 |