تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,549,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,050 |
تأثیر مشاهدۀ انواع اطلاعات مختلف بههنگام یادگیری مشاهدهای | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 24، شهریور 1395، صفحه 17-38 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.754 | ||
نویسندگان | ||
داود فاضلی* 1؛ علیرضا فارسی2؛ بهروز عبدلی3 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
3دانشیار دانشگاه شهیدبهشتی تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مشاهدۀ انواع اطلاعات مختلف بههنگام یادگیری مشاهدهای میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان پسر دانشگاه شهید بهشتی در سال 90ـ1389 تشکیل دادند که از میان آنها، 24 نفر دانشجوی راستدست بدون تجربۀ رسمی در تکالیف پرتابی بهصورت نمونۀ دردسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان براساس فیلمهایی که میدیدند بهصورت تصادفی به سه گروه مختلف تقسیم شدند؛ گروه اول کل بدن را میدید، گروه دوم دست پرتاب را مشاهده میکرد و گروه سوم تنها مچ دست را میدید. افراد 20 کوشش را بهعنوان اکتساب انجام دادند و 24 ساعت بعد از اکتساب، مجدداً پنج کوشش را بهعنوان یادداری انجام دادند. پس از این مرحله، یک مرحله بهعنوان بازاکتساب وجود داشت که در آن، تمام افراد فیلم کل بدن را مشاهده میکردند. شایانذکر است که دقت حرکت، هماهنگی درونعضوی و اختلاف حداکثر سرعت مچ افراد از الگو محاسبه شد. یافتهها نشان میدهد که گروه کل بدن، در دقت حرکت بهتر از دو گروه دیگر عمل کردهاند، اما در یادگیری الگوی حرکت، ضعیفتر از دو گروه دیگر بودهاند. بااینحال، بین دو گروه دست پرتاب و مچ دست تفاوتی دیده نمیشود. بین گروهها در اختلاف حداکثر سرعت مچ دست نیز تفاوتی وجود ندارد. بهطورکلی، نتایج بیانگر این هستند که در برخی موارد، مشاهدۀ اطلاعات نسبی کل بدن برای یادگیری الگوی حرکت مفید نمیباشد و نسبت به دیگر انواع اطلاعات (اطلاعات نسبی محدودشده یا اطلاعات مطلق) منجر به یادگیری کمتری میشود. همچنین، این احتمال وجود دارد که نشاندادن اطلاعات نسبی کل بدن باعث شود مشاهدهکننده از الگوی حرکت صرفنظر نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
نمایش نطاق نورانی؛ هماهنگی درونعضوی؛ اطلاعات نسبی؛ اطلاعات نسبی محدودشده؛ اطلاعات مطلق | ||
مراجع | ||
1. Bernstein NA. The co-ordination and regulation of movements. London: Pergamon Press; 1967. p. 226-8.
2. Bandura A. Social foundations of thought and action.Firsted. NJ, US: Englewood Cliffs; 1986. p.94-7.
3. Newell K. Coordination, control and skill. Advances in Psychology. Academic Press, Elsevier; 1985; 27: p.295-317.
4. Scully D, Newell K. Observational-learning and the acquisition of motor-skills toward a visual-perception perspective. Journal of Human Movement Studies. 1985; 11(4): 169-86.
5. Johansson G. Visual perception of biological motion and a model for its analysis. Perception & Psychophysics. 1973; 14(2): 201-11.
6. Al-abood S A, Davids K, Bennett S J. Specificity of task constraints and effects of visual demonstrations and verbal instructions in directing learners' search during skill acquisition. Journal of Motor Behavior. 2001; 33(3): 295-305.
7. Breslin G, Hodges N J, Williams M A. Effect of information load and time on observational learning. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2009; 80(3): 480-90.
8. Hodges N J, Hayes S J, Breslin G, Williams A M. An evaluation of theminimal constraining information during observation for movement reproduction. Acta Psychologica. 2005; 119(3): 264-82.
9. Horn R R, Williams A M, Scott M A. Learning from demonstrations: The role of visual search during observational learning from video and point-light models. Journal of Sports Sciences. 2002; 20(3): 253-69.
10. Horn R R, Williams A M, Scott M A, Hodges N J. Visual search and coordination changes in response to video and point-light demonstrations without KR. Journal of Motor Behavior. 2005; 37(4): 265-74.
11. Scully D, Carnegie E. Observational learning in motor skill acquisition: A look at demonstrations. The Irish Journal of Psychology. 1998; 19(4): 472-85.
12. Breslin G, Hodges N J, Williams A M, Curran W, Kremer J. Modelling relative motion to facilitate intra-limb coordination. Human Movement Science. 2005; 24(3): 446-63.
13. Munzert J, Hohmann T, Hossner E J. Discriminating throwing distances from point-light displays with masked ball flight. European Journal of Cognitive Psychology. 2010; 22(2): 247-64.
14. Ste-Marie D M, Law B, Rymal A M, Jenny O, Hall C, McCullagh P. Observation interventions for motor skill learning and performance: An applied model for the use of observation. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2012; 5(2): 145-76.
15. Breslin G, Hodges N J, Williams A M, Kremer J, Curran W. A comparison of intra-and inter-limb relative motion information in modelling a novel motor skill. Human Movement Science. 2006; 25(6): 753-66.
16. Hayes S J, Hodges N J, Huys R, Williams A M. End-point focus manipulations to determine what information is used during observational learning. Acta Psychologica. 2007; 126(2): 120-37.
17. Hodges N J, Williams A M, Hayes S J, Breslin G. What is modelled during observational learning? Journal of Sports Sciences. 2007; 25(5): 531-45.
18. Williams A M, Davids K, Williams J G P. Firsted. Visual perception and action in sport. London. Taylor & Francis; 1999.
19. Hayes S J, Ashford D, Bennett S J. Goal-directed imitation: The means to an end. Acta Psychologica. 2008; 127(2): 407-15.
20. Hayes S J, Hodges N J, Scott M A, Horn R R, Williams A M. Scaling a motor skill through observation and practice. Journal of Motor Behavior. 2006; 38(5): 357-66.
21. Horn R R, Williams A M, Hayes S J, Hodges N J, Scott M A. Demonstration as a rate enhancer to changes in coordination during early skill acquisition. Journal of Sports Sciences. 2007; 25(5): 599-614.
22. Sidaway B, Heise G, Schoenfelder Zohdi B. Quantifying the variability of angle-angle plots. Journal of Human Movement Studies. 1995; 29(4): 181-97.
23. Winter D A. Biomechanics and motor control of human movement.4thed. Hoboken, New Jersey. John Wiley & Sons; 2009.p. 53-95.
24. Wild K S, Poliakoff E, Jerrison A, Gowen E. The influence of goals on movement kinematics during imitation. Experimental Brain Research. 2010; 204(3): 353-60.
25. Latash M L, Turvey M T, Bernshteĭn N A. Dexterity and its development. Firsted. Mahwah, New Jersey, Lawrence Erlbaum; 1996.p. 97-106. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,417 |