مقایسة فرایند اکتساب خبرگی در کشتیگیران مدالآور جهانی و کشوری | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 9، دوره 5، شماره 17، 1395، صفحه 129-140 اصل مقاله (944.25 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.749 | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا میرواحدی1؛ رخساره بادامی* 2؛ زهره مشکاتی1 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، مقایسة فرایند اکتساب خبرگی در کشتیگیرانِ مدالآور کشوری و جهانی بود. بدینمنظور، 40 مدالآور کشوری و جهانی بهصورت دردسترس و هدفمند انتخاب شدند. با روش مصاحبة گذشته نگر، سن شروع و میزان تمرینات کشتی، تمرینات آمادگی جسمانی و آمادگی روانی کشتیگیران ثبت شد. دادههای با آزمون تی مستقل تحلیل شد. بین دوگروه به لحاظ سن شروع تمرین کشتی تفاوت معناداری مشاهده نشد. میزان تمرین هدفمند مدالآوران جهانی و کشوری در مرحلة نمونهگیری (6-12 سال) و تخصصیشدن تفاوتی با یکدیگر نداشت و تنها تفاوت به میزان تمرین هدفمند کشتی در مرحلة سرمایهگذاری مربوط میشد. هیچکدام از مدالآوران کشوری و جهانی قبل از شانزدهسالگی مهارتهای روانی را تمرین نکردهبودند و تنها 20 درصد کشتیگیران بعد از سن شانزده سالگی به تمرین مهارتهای روانی پرداختهبودند. یافتههای این مطالعه میتواند برای برنامهریزان ورزشی، مربیان و والدین، آموزنده باشد و مثمر ثمر واقع شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "خبرگی"؛ "مدل تکاملی مشارکت ورزشی"؛ "تمرین هدفمند"؛ "کشتی" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 821 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 777 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,991,856 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,407,955 |