تأثیر یادگیری مشارکتی بر پایبندی به تمرین در رشتۀ هندبال: نقش واسطهای لذت و خود-کارآمدی ورزشی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 3، دوره 5، شماره 17، 1395، صفحه 27-56 اصل مقاله (1.39 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.747 | ||
| نویسندگان | ||
| ایمان صحرائیان* 1؛ سید محمد کاظم واعظ موسوی2؛ محمد خبیری1 | ||
| 1دانشگاه تهران | ||
| 2دانشگاه امام حسین (ع) | ||
| چکیده | ||
| نظر به اهمیت پایبندی به تمرین، هدف این پژوهش بررسی اثر یادگیری مشارکتی بر پایبندی با تأکید بر نقش واسطهای لذت و خود-کارآمدی ورزشی بود. نمونۀ آماری 42 دانشآموز پسر مقطع راهنمایی بودند که در دو گروه (مشارکتی:20تن، مرسوم:22تن) 21جلسه تمرین کردند. پیش و پس از مداخلات، خود-کارآمدی و لذت آزمودنیها بررسی شد. پایبندی نیز بر اساس نتایج حضوروغیابشان ارزیابی گردید. خود-کارآمدی پس از مداخله در گروه مشارکتی بهصورت معناداری افزایش یافت، اما لذت هیچیک از گروهها تغییر معناداری نکرده بود. بررسی تفاوتهای درونگروهی تغییرات خود-کارآمدی و لذت از ورزش نشان داد که در گروه مرسوم در هر دو متغیر، تفاوتی معنادار وجود داشت، درحالی-که در گروه مشارکتی این تفاوت مشاهده نشد. بیشتر بودن میزان پایبندی گروه مشارکتی نسبت به گروه مرسوم، به دلیل تعداد کم نمونه، معنادار نبود. به نظر میرسد یادگیری مشارکتی با افزایشِ همگنِ خود-کارآمدی و جلوگیری از ایجاد تفاوت درونگروهیِ لذت بتواند پایبندی را افزایش دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیتبدنی؛ تعهد؛ خود-کارآمدی؛ دانش آموزان؛ محیط غیرفعال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,405 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 4,200 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,249,197 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,518,736 |