تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,241 |
تأثیر یادگیری مشارکتی بر پایبندی به تمرین در رشتۀ هندبال: نقش واسطهای لذت و خود-کارآمدی ورزشی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 17، مهر 1395، صفحه 27-56 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.747 | ||
نویسندگان | ||
ایمان صحرائیان* 1؛ سید محمد کاظم واعظ موسوی2؛ محمد خبیری1 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه امام حسین (ع) | ||
چکیده | ||
نظر به اهمیت پایبندی به تمرین، هدف این پژوهش بررسی اثر یادگیری مشارکتی بر پایبندی با تأکید بر نقش واسطهای لذت و خود-کارآمدی ورزشی بود. نمونۀ آماری 42 دانشآموز پسر مقطع راهنمایی بودند که در دو گروه (مشارکتی:20تن، مرسوم:22تن) 21جلسه تمرین کردند. پیش و پس از مداخلات، خود-کارآمدی و لذت آزمودنیها بررسی شد. پایبندی نیز بر اساس نتایج حضوروغیابشان ارزیابی گردید. خود-کارآمدی پس از مداخله در گروه مشارکتی بهصورت معناداری افزایش یافت، اما لذت هیچیک از گروهها تغییر معناداری نکرده بود. بررسی تفاوتهای درونگروهی تغییرات خود-کارآمدی و لذت از ورزش نشان داد که در گروه مرسوم در هر دو متغیر، تفاوتی معنادار وجود داشت، درحالی-که در گروه مشارکتی این تفاوت مشاهده نشد. بیشتر بودن میزان پایبندی گروه مشارکتی نسبت به گروه مرسوم، به دلیل تعداد کم نمونه، معنادار نبود. به نظر میرسد یادگیری مشارکتی با افزایشِ همگنِ خود-کارآمدی و جلوگیری از ایجاد تفاوت درونگروهیِ لذت بتواند پایبندی را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیتبدنی؛ تعهد؛ خود-کارآمدی؛ دانش آموزان؛ محیط غیرفعال | ||
مراجع | ||
1.Araban, S., Zainalipour, H., Saadi, R. H. R., Javdan, M., Sezide, K., & Sajjadi, S. (2012). Study of cooperative learning effects on self-efficacy and academic achievement in English lesson of high school students. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(9), 8524-8526. 2.Azizadeh-Forozi, M., Mohammad-Alizadeh, S., Haghdoost, A., & Hossyannejad, M. (2012). Study of self efficacy predictors in exercise behaviors of students. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences, 13(10), 69-69. 3. Bruner, M. W., & Spink, K. S. (2011). Effects of team building on exercise adherence and group task satisfaction in a youth activity setting. Group dynamics: Theory, Research, and Practice, 15(2), 161. 4.Carroll, B., & Loumidis, J. (2001). Childrenís Perceived Competence and Enjoyment in Physical Education and Physical Activity Outside School. European Physical Education Review, 7(1), 24-43. 5.Choe, S. T., & Drennan, P. M. (2001). Analyzing scientific literature using a jigsaw group activity. Journal of College Science Teaching, 30(5), 328. 6. Dishman, R. K., Motl, R. W., Saunders, R., Felton, G., Ward, D. S., Dowda, M., & Pate, R. R. (2005). Enjoyment mediates effects of a school-based physical-activity intervention. Medicine and Science in Sports and Exercise, 37(3), 478-487. 7. Dyson, B. (2002). The implementation of cooperative learning in elementary physical education program. Journal of Teaching in Physical Education, 22(1), 69-85. 8. Dyson, B. P., Linehan, N. R., & Hastie, P. A. (2010). The Ecology of Cooperative Learning in Elementary Physical Education Classes. Journal of teaching in Physical Education, 29(2), 113-130. 9. Fletcher, J. K. (1990). Self-Esteem and Cooperative Education: A Theoretical Framework. Journal of Cooperative Education, 26(3), 41-55. 10. Goudas, M., & Magotsiou, E. (2009). The effects of a cooperative physical education program on students’ social skills. Journal of applied sport Psychology, 21(3), 356-364. 11. Gupta, L. (2004). Enhancing student performance through cooperative learning in physical sciences. Assessment Evaluation in Higher Education, 29(1), 63-73. 12. Hu, L., Motl, R. W., McAuley, E., & Konopack, J. F. (2007). Effects of self-efficacy on physical activity enjoyment in college-agedwomen. International Journal of Behavioral Medicine, 14(2), 92-96. 13. Johnson, D. W. (1994). Cooperative learning in the classroom: ERIC. 14. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Making cooperative learning work. Theory into practice, 38(2), 67-73. 15. Kalaja, S., Jaakkola, T., & Liukkonen, J. (2010). Role of Gender, Enjoyment, Perceived Competence, and Fundamental Movement Skills as Correlates of the Physical Activity Engagement of Finnish Physical Education Students. 16. Kimiecik, J. C., & Harris, A. T. (1996). What is enjoyment? A conceptual definitional analysis with implications for sport and exercise psychology. Journal of Sport Exercise Psychology, 18, 247-263. 17. King, L. H. (1993). High and low achievers' perceptions and cooperative learning in two small groups. The Elementary School Journal, 399-416. 18. McCarthy, J., & Jones, V. (2007). A qualitative study of sport enjoyment in sampling years.Sport Psychologist, 21, 400. 19. McCarthy, P. J., Jones, M. V., & Clark-Carter, D. (2008). Understanding enjoyment in youth sport: A developmental perspective. Psychology of Sport and Exercise, 9(2), 142-156. 20. Moore, J. B., Yin, Z., Hanes, J., Duda, J., Gutin, B., & Barbeau, P. (2009). Measuring enjoyment of physical activity in children: validation of the Physical Activity Enjoyment Scale. Journal of applied sport Psychology, 21(S1), S116-S129. 21. Morgan, B. M., Rodríguez, A. D., & Rosenberg, G. P. (2011). Cooperative learning, jigsaw strategies, and reflections of graduate and undergraduate education students. College Teaching Methods & Styles Journal (CTMS), 4(2), 1-6. 23. Motl, W., Dishman, R. K., Saunders, R., Dowda, M., Felton, G., & Pate, R. (2001). Measuring enjoyment of physical activity in adolescent girls. American Journal of Preventive Medicine, 21, 110-117. 24. Norintan, A. (2008). Learning through teaching and sharing in the jigsaw classroom. The Journal of Annals of Dentistry, 71-76. 25. Poellhuber, B., Chomienne, M., & Karsenti, T. (2008). The effect of peer collaboration and collaborative learning on self-efficacy and persistence in a learner-paced continuous intake model. International Journal of E-Learning & Distance Education, 22(3), 41-62. 27. Scanlan, T. K., Carpenter, P. J., Lobel, M., & Simons, J. P. (1993). Sources of enjoyment for youth sport athletes. Pediatric exercise science, 5, 275-275. 28. Schunk, D. H. (1990). Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational psychologist, 25(1), 71-86. 29. Şengül, S., & Katranci, Y. (2014). Effects of jigsaw technique on mathematics self-efficacy perceptions of seventh grade primary school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 333-338. 30. Simons, J. P., & Keeler, B. (1993). An introduction to the sport commitment model. Journal of Sport & Exercise Psychology, 15, 1-15. 33.Shams, A., Abdoli, B., Shamsipour Dehkordi, P. (2013). Efeects of cooperative, competitive and individual learning approaches on selected motor and physical factores and personality traites among students. Motor Behavior, 5(12): 47-64. In Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,205 |