پیش بینی سطح تاب آوری دانشجویان بر اساس مراحل تغییر رفتار تمرینی و خودکارامدی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 6، دوره 5، شماره 17، 1395، صفحه 83-98 اصل مقاله (1.23 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.746 | ||
| نویسندگان | ||
| حسام رمضان زاده* 1؛ بهروز عبدلی2؛ بتول عرب نرمی1 | ||
| 1استادیار دانشگاه دامغان | ||
| 2دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر پیشبینی سطح تابآوری دانشجویان بر اساس مراحل تغییر رفتار تمرینی و خودکارامدی بود. بنابراین تعداد 292 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003)، مراحل تغییر رفتار تمرینی (کاردینال، 1997) و خودکارامدی (شوارتز، 1999) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین دانشجویان از نظر سطح تابآوری و خودکارامدی در مراحل مختلف تغییر رفتار، تفاوت معنیداری وجود دارد و دانشجویان در مراحل بالاتر (عمل و ثبات) دارای تابآوری و خودکارامدی بالاتری هستند. همچنین نتایج نشان داد بین مراحل تغییر رفتار تمرینی و خودکارامدی با سطح تابآوری همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. در نهایت، دو متغیر مراحل تغییر رفتار و خودکارامدی پیشبینیکننده معنیدار سطح تابآوری بودند. لذا میتوان فعالیتبدنی و تمرین منظم را محیطی تابآفرین دانست که پرداختن به آن منجر به ایجاد برخی از ویژگیهای تابآوری میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تاب آوری؛ مراحل تغییر رفتار تمرینی؛ خودکارامدی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,400 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,982,060 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,406,397 |