تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,120 |
مقایسة خودتنظیمی ورزشی و باورهای فراشناخت در ورزشکاران با سه سطح مختلف مهارتی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 16، تیر 1395، صفحه 81-98 اصل مقاله (162.58 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.736 | ||
نویسندگان | ||
پروانه شمسی پور دهکردی* 1؛ حدیثه بهرامی2 | ||
1عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا | ||
2دانشجوی کارشناسی الزهرا | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی باورهای فراشناختی و خودتنظیمی ورزشی ورزشکاران با سطح مختلف ورزشی بود. صد و پنجاه ورزشکار در سه سطح بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای جمعیت شناختی، خودتنظیمی ورزشی و سنجش باورهای فراشناختی استفاده شد. نتایج نشان داد مردان در سطح ورزشی ماهر به طور معنادار باورهای فراشناختی و خودتنظیمی ورزشی بهتری نسبت به زنان در سطح ورزشی ماهر داشتند. زنان و مردان در سطح ورزشی خبره به طور معنادار دارای باورهای فراشناختی و خودتنظیمی ورزشی بالاتری نسبت به زنان و مردان با سطح ورزشی ماهر و مبتدی بودند. همچنین زنان و مردان در سطح ورزشی ماهر به طور معنادار دارای باورهای فراشناختی و خودتنظیمی ورزشی بالاتری نسبت به زنان و مردان با سطح مهارت مبتدی بودند. براساس نتایج مطالعة حاضر، فعالیت بدنی در سطوح ماهر و خبرگی جهت ارتقاء خودتنظیمی ورزشی و باورهای فراشناختی به ورزشکاران توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای فراشناختی؛ خودنظم دهی ورزشی؛ سطح مهارت؛ جنسیت | ||
مراجع | ||
10. De Bruin, M., Sheeran, P., Kok, G., Hiemstra, A., Prins, J. M., Hospers, H. J., et al. (2012). Self-regulatory processes mediate the intention-behavior relation for adherence and exercise behaviors. Health Psychol. 31, 695–703. 11. Digelidis N, Papaioannou A (1999). Age-group differences in intrinsic motivation, goal orientations and perceptions of athletic competence, physical appearance and motivational climate in Greek physical education. Scand. J. Med. Sports 9: 375-380. 12. Farokhi, A., Motasharei, A., Gholizadeh, A., Zakizade, S. (2009). Compare the normal mood states elite male and female badminton players. Sports Science Research Policy, 10, 1-12. 13. Gillison, F., Osborn, M., Standage, M., & Skevington, S. (2009). Exploring the Experience of Introjected Regulation for Exercise Across Gender in Adolescence, Psychology of Sport and Exercise, 10(3), 309-319. 14. Goudas M, Dermitzaki I, Kolovelonis A. (2015). Self-regulated learning and students’ meta cognitive feelings in physical education. International Journal of Sport and Exercise Psychology. 15-21. 15. Jonker L, Elferink-Gemser MT Visscher C (2011). The role of selfregulatory skills in sport and academic performances of elite youth athletes, Talent Development & Excellence, 3(2): 263-275.
16. Kim, B., Park, H., & Baek, Y. (2009). Not just fun, but serious strategies: Using meta-cognitive strategies in game-based learning. Computers & amp; Education, 52 (4): 800-810.
17. Lee, K.,Chen, L. (1996). The development of metacognitive knowledge of basic motorskill: Walking. The Journal of Genetic Psychology, 157(3), 361-375.
18. MacIntyre, T., Igou, E. R., Moran, A. P., Campbell, M., & Matthews, J. (2014). Meta cognition and action: a new pathway to understanding social and cognitive aspects of expertise in sport. Frontiers in Psychology, 5, 1155.
19. McPherson, S. L., & Thomas, J. R. (1989). Relation of knowledge and performance in boys' tennis: Age and expertise. Journal of Experimental Child Psychology, 48 (2), 190-211.
20. Ommundsen, Y. (2003). Implicit theories of ability and self-regulation strategies in physical education classes. Educational Psychology, 23, 141-157.
21. Pajares F (2008). Motivational role of self-efficacy beliefs in selfregulated learning. In D. H. Schunk& B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research and applications (pp. 111-139). New York: Erlbaum.
22. Papaioannou A, McDonald A (1993). Goal perspectives and purposes of physical education as perceived by Greek adolescents. Phys. Educ. Rev. 16: 41-48.
23. Pintrich PR, De Groot E (1990). Motivational and self-regulated components of classroom academic performance. J Educ Psychol 1990; 82: 33-40.
24. Pokay P, Blumenfeld P (1990). Predicting chievement early and late in semester: the role of motivation and use of learning strategies. J. Educ. Psychol. 82: 41-50.
25. Rahmanian, Z, Vaez Mousavi, MK, Sohrabi, M. (2013). Characteristics of the psychometric assessment exercise self-regulation. Journal of Sport Psychology, third year, 8,19-32.
26. Rahmanian, Z, Vaez Mousavi, MK. (2012). Psychometric characteristics of the MCQ and positive Frahyjan athletes. Journal of Sport Psychology, 3(8): 32-41.
27. Settanni, M., Magistro, D., & Rabaglietti, E. (2012). Development and preliminary validation of an instrument to measure meta cognition applied to physical activity during early adolescence. Cognition, Brain Behavior, an interdisciplinary Journal, (1), 67-87.
28. Solmon MA, Lee AM (1996). Entry characteristics, practice variables, and cognition: Student mediation of instruction. J. Teach. Phys. Educ. 15: 136-150.
29. Swann, C., Moran, A. P., & Piggott, D. (2015). Dining elite athletes: Issues in the study of expert performance in sport psychology. Psychology of Sport and Exercise, 16,3-14.
30. Theodosiou, A., Mantis, K., & Papaioannou, A. (2008). Student self reports of meta cognitive activity in physical education classes. Age-group differences and the effect of goal orientations and perceived motivational climate. Educational Research and Review, 3 (12), 353-364.
31. Threkeld., R., & Brzoska.A. (1994). Research in Distance Education. In B.Willis (Ed), Distance Education: strategies and tools (pp.41-66).Englewood cliffs, NJ: Educational Technology publications.
32. Tsigilis N, Papaioannou A, Kosmidou E, Milosis D (2003). Gender differences on goal orientation based on the multidimensional hierarchical model. J. Hell. Soc. Sport Psychol. 14: 27-42. [In Greek]
33. Wells, A., & Matthews, G. (1994). Attention and Emotion. A Clinical Perspective. Hove: Erlbaum.
34. Wells, A., & Matthews, G. (1996). Modelling cognition in emotional disorder: The S-REF model. Behaviors Research and Therapy, 34,881-888.
35. Wells, A. (2000). Emotional Disorders and Meta cognition: Innovative Cognitive Therapy. Chichester, UK: Wiley.
36. Wells, A. (2009). Meta cognitive Therapy for Anxiety and Depression. New York: The Guilford Press.
37. White S (1993). The relationship between psychological Skills, experience, and practice commitment among collegiate male and female skiers. Sport Psychol. 7: 49-57.
38. White S, Duda J (1994). The relationship of gender, level of sport involvement, and participation motivation to task and ego orientation. Int. J. Sport Psychol. 25: 4-18.
39. White S (1995). The perceived purposes of sport among male and female intercollegiate and recreational sport participants. Int. J. Sport Psychol. 26: 490-502.
40. Zimmerman B, Martinez-Pons M (1990). Student differences in self regulated learning: relating grade, sex, and giftedness to self efficacy and strategy use. J. Educ. Psychol. 82: 51-69. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 787 |