تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,555 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,129 |
اثر تعدیل کنندة خُلق بر یادگیری حرکتی پنهان با تأکید بر اضطراب صفتی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 16، تیر 1395، صفحه 71-80 اصل مقاله (130.22 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.735 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد قدیری* 1؛ یدالله بیننده2 | ||
1استادیار دانشگاه خوارزمی | ||
2کارشناس ارشد تربیت بدنی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر انواع خلق بر یادگیری حرکتی پنهان در افراد همگون با اضطراب صفتی پایین بود. نمونة تحقیق حاضر شامل 75 دانشجوی مرد داوطلب از دانشگاه خوارزمی با اضطراب صفتی پایین بود که به شکل تصادفی به سه گروه خلق مثبت، منفی و خنثی تقسیم شدند. در ابتدا همه شرکت کنندگان با استفاده از تصاویر عاطفی در معرض القاء خلق مثبت، منفی و خنثی قرار گرفتند و بعد از آن تکلیف ردیابی آینه را طی یک بلوک 10 کوششی تمرین کردند. آزمون یادداری شامل 4 کوشش از همان تکلیف بود. نتایج نشان داد در زمان یادداری گروه خلق مثبت نسبت به دو گروه دیگر زمان اجرای بهتر و خطای کمتری دارد (05/0>P). در این پژوهش نقش تعدیل کنندة هیجان در حافظة حرکتی پنهان به تأیید رسید و مشخص شد افراد با اضطراب صفتی پایین از خلق مثبت بهرة بیشتری در شرایط یادگیری می برند. | ||
کلیدواژهها | ||
خلق مثبت؛ خلق منفی؛ یادگیری حرکتی ضمنی؛ اضطراب صفتی | ||
مراجع | ||
10. Davids K, M. C. (1990). The role of tacit knowledge in human skill performance. Journal of human movement studies, 19(6), 273-288. 11. Forgas, J. P., Ciarocchi, J. (2002). On managing moods: Evidence for the role of homeostatic cognitive strategies in affect regulation. Personality and Social Psychology Bulletin, 28: 336-345.
13. Javadi, A. H., Walsh, V., Lewis, P. A. (2010). Offline consolidation of procedural skill learning is enhanced by negative emotional content. Experimental Brain Research. DOI 10.1007/s00221-010-2497-7 14. Jones, E. M. (2011). Effects of Mood on Learning in the Serial Reaction Time Task. The University of Bergen. 15. Joormann, G. K. Y. (2004). Attentional biases for negative interpersonal stimuli in clinical depression. Journal of Abnormal Psychology, 113, 127-135. 16. Junchen Shang, Q. F., Zoltan Dienes, Can Shao, Xiaolan Fu. (2013). Negative Affect Reduces Performance in Implicit Sequence Learning. PLoS ONE, 8(1). 17. Kaufman, S. B. D., C. G. Gray, J. R. Jiménez, L. Brown, J. & Mackintosh, N. (2010). Implicit learning as an ability. Cognition, 116, 321-340. 18. Lang, P. J., Bradley, M. M., & Cuthbert, B. N. (2001). International Affective Picture System (IAPS): Affective ratings and instruction manual. Technical Report A-6. Gainesville, Florida: University of Florida 19. Lasaitis C., R. L. R., Orlando Francisco Amodeo Bueno. (2008). Brazilian norms for the International Affective Picture System (IAPS). J Bras Psiquiatr, 57(4), 270-275. 20. Liu WH, C.-T. J. (2009). Fieldependence-independence and physical activity engagement among middle school students. Journal of Physical Education and sport Pedagogy, 14(2), 125-136. 21. McGaugh JL. (2005). Emotional arousal and enhanced amygdala activity: New evidence for the old perseveration-consolidation hypothesis. Learn. Mem. 12: 77-79. 22. Murray NP, Janelle CM, (2002). Anxiety and Performance: A Visual Search Examination of the Processing Efficiency Theory. Journal Of Sport & Exercise Psychology 25: 171-187
24. Pretz, J. E. Totz, K. S. & Kaufman, S. B. (2010). The effects of mood, cognitive style, and cognitive ability on implicit learning. Learning and Individual Differences, 20, 215-219. 25. Reber, A. S. (1989). Implicit learning and tacit knowledge. Journal of Experimental Psychology,, 118, 219-235. 26. Reber, A. S. (1992). An evolutionary context for the cognitive unconscious. Philosophical Psychology, 5(1), 33-52. 27. Reber, A. S. W., F. F. & Hernstadt, R. (1991). Implicit and explicit learning: Individual differences and IQ. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 17, 888-896. 28. Richard, D. (2003). Seven sins in the study of emotion: Correctives from affective neuroscience. Brain and Cogn, 52(1), 129-132. 29. Rusting, C. L. (1999). Interactive Effects of Personality and Mood on Emotion-congruent Memory and Hudgment. Personality and Social Psychology, 77, 1073-1086. 30. Schmidt, R. A., & Wrisberg, C. A. (2008). Motor learning and per-formance: A situation-based learning approach. Champaign, Human Kinetics. 31. Spielberger, C. D. (1972). Anxiety: Current trends in theory and re-search. Oxford, England: Academic Press. 32. Spielberger CD, Gorsuch R, Lushene R, Vagg, Jacobs G., (1983) State-Trait Anxiety Inventory, Revised—Professional Manual. Consulting Psychologists Press, Palo Alto, CA. 33. Steidl, S., Mohi-uddin, S., Razik, Fathima., Anderson, A. K. (2011). Emotion Enhanced Retention of Cognitive Skill Learning. Emotion, 11(1), 12–19. 34. Weinberg, R. S., & Gould, D. (2011). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign, Human Kinetics. 35. Wulf G, H. B. M., Prinz W. (1998). Instruction for motor learning. Differntial effects of internal versus external focus of attention. Journal of Motor Behavior, 30(2), 169-179. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 713 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 573 |