تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 3,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,252,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,693,336 |
بررسی مزیت نسبی صادرات کالاهای ورزشی ایران | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 35، فروردین 1395، صفحه 67-82 اصل مقاله (238.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2016.719 | ||
نویسندگان | ||
فریبا عسکریان* 1؛ حسین اصغرپور2؛ رقیه سرلاب3 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار علوم اقتصاد دانشگاه تبریز | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
تعیین مزیتهای رقابتی و میزان رقابتپذیری محصولات، بنگاهها و صنایع موجود در هر کشور گامی اساسی در شناخت وضع موجود و آیندۀ صنعتی و مقدمهای برای برنامهریزیهای استراتژیک و بلند مدت میباشد و صنعت ورزش نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد. لذا، تحقیق حاضر به شناخت قدرت رقابتپذیری صادرات کالاهای ورزشی ایران طی سالهای 2010 -2000 میپردازد. تحقیق حاضر کاربردی بوده و به لحاظ روش جمعآوری آمار و اطلاعات، از نوع تحقیقات اسنادی است. دادههای مربوط به صادرات کالاهای ورزشی ایران در طی سالهای 2010 و 2000 با استفاده از دادههای تجارت بینالملل و بر اساس طبقهبندی کالاهای اساسی (CPC)، در پنج گروه: کفش، پوشاک، انواع توپ، قایقهای تفریحی- ورزشی و کالاهای متفرقه استخراج و پس از پردازش با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار متقارن (RSCA) و شاخص مزیت نسبی آشکار(RCA) به وسیلۀ نرم افزار Excel مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ایران در صادرات کفش و پوشاک ورزشی دارای مزیت رقابتی میباشد ولی در گروه کالایی قایقهای- تفریحی، توپ و سایر تجهیزات ورزشی دارای قدرت رقابتی نمیباشد. لذا توجه بیشتر به بنگاه های اقتصادی در این بخش ضروری به نظر می رسد. | ||
کلیدواژهها | ||
رقابتپذیری؛ صادرات؛ کالاهای ورزشی؛ صنعت ورزش | ||
مراجع | ||
1) Akbari,.N. Mesrinejad., S .(2003). Employment status of the major economic sectors in the province during the period 1365-1375 (shift share index approach), LQ Journal of Administrative Sciences and Economics of University Esfahan. Years fifteenth, 2. (Persian)
2) Askarian,. F. Jafari,. A. (2007). Exchange rate of the international sports goods in the years 1999 and 2002, Olympic Journal. Years Fifteen, 4 (40): 97-107. (Persian)
3) Askariyan,. F. (2004). Review the economic situation of the sports industry in the years 1377 and 1380 (with an emphasis on estimating GDSP), PhD dissertation in Management and planning of sports, Tehran University. 6. (Persian)
4) Askariyan,. F. Asgharpour,. H. Sarlab,.R. (2015).The structural, competitive and national changes of sporting goods exports in Iran). Journal of Sport Management and motor behavior,12 (23) :15-26. (Persian)
5) Azizi,. J. Yazdani,. S. (2005). The main advantage of horticulture products of quarterly. agricultural economics and development, 46: 41-71. (Persian)
6) Balassa B. (1965). Trade liberalization and revealed comparative advantage, School of Economics and Social Studies, Manchester, 33: 99-123.
7) Chizari,.A. Abolhasani Yasory,. S. (2011). Evaluate the relative advantages and priorities kiwifruit export classification of target markets. Agricultural economics and development, nineteenth year, 76: 83-118. (Persian)
8) Farhangi,. A. K. Lotfi,. A. (2011). Trade Promotion Organization of Iran's compliance with demands to investigate the marketing services exporters. Journal of business administration, 1(2): 119-34. (Persian)
9) Farrelly F, G Quester P, G. (2005). Examining important relationship Quallity constructs of the focal sponsorship exchange, Industrial Marketing Management; 34(30): 211-9.
10) Farzali Pour,. M. (2003). Development of non-oil exports, if required, and its importance in the national economy. Tavon, No. 145, Computer Research Center of Islamic Sciences: 40-4. (Persian)
11) Feng R, Xiaoling Zh. (2011). Financial competitiveness evaluation on sporting goods listed enterprises: A China study. African Journal of Business Management. 5(17): 7404 - 740. http://www.academicjournals.org/AJBM.
12) Gholamzadeh Fasandoz,. H. (2001). Export and import of sporting goods. Ms of Thesis University of Jyvaskyla. (Persian)
13) Huang Liuqian (2011). Research on effect of beijing post-olympic sports industry to china’s economic development. Energy Procedia, 5:2097–102.
14) Jamshidian,. L. Mozaffari,. Seyed A. (2010). Comparison between current and desired state of sports marketing. Research on sport sciences, 29 :22-3. (Persian)
15) Khaksar Astaneh,. H. Mazhari,. M. Shahanshahi., N. (2008). Determine comparative advantage and identify target markets of Iran's Carpet, Gljam Journal of the association of iranian carpets, 11: 113-24. (Persian)
16) Mehdi pour,. A. Sadralashrafy,. M. Kazem Nejad,. M. (2006). Study of comparative advantage in the production of potatoes in iran. Journal agricultural sciences, 1: 15-6. (Persian)
17) Mehrabi Basharabadi,. H. Pakravan,. M. Shakibayi,. A.R. (1389). Investigating of comparative advantage and Commercial mapping iran's exports of data palm. Journal agricultural sciences,4(2): 63-81. (Persian).
18) Pirasteh,. H. Aeslami Nasab, A. (2010). Evaluation of comparative and competitive advantages detergent powder industry in Iran. Journal of economic policy studies, 53: 77-108. (Persian)
19) Priit Pihl. (2006). An analysis of the sports equipment industry and one of Its Leading Companies, head, N.V. Thesis. the Honors Program Liberty University.
20) Rajaeim,. Y, Hosseini,. S.S. (2011). Use of internet in university Sport Marketing in iran. World applied sciences Journal,12 (4): 503-8.
21) Saei,. M. (2011). Effectiveness of support policies on the most important comparative advantages cucurbits Jiroft region. Journal of Economics and agricultural development (Science, industry and agriculture). 25 (2): 200-11. (Persian)
22) Shamsbeygi,. H. (2009). Advertising expertise and technology in the sports industry. Journal of Management: the industry: 6-8. (Persian)
23) Tosi., M. Ardestani,. M. (2009). Evaluate the comparative advantage industrial crops in Iran. Agricultural Economics and Development, 7(67). (Persian)
24) Valibeygi,. H. (2006). Prioritizing the target markets and barriers to their participation in the study: A selection of food exports. Journal of Business Research, 41: 53-89. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 997 |