تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,607,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,735,541 |
نقش رسانههای ورزشی در شکلگیری رفتار شهروندی هواداران شهرآورد | |
مطالعات مدیریت ورزشی | |
مقاله 2، دوره 7، شماره 34، اسفند 1394، صفحه 37-50 اصل مقاله (211.75 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
جمال الدین بیرامی ایگدر* 1؛ سعید حاتمی1؛ سوسن رحیمی2 | |
1دانشگاه خوارزمی | |
2دانشگاه ازاد مشهد | |
چکیده | |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای ورزشی در شکلگیری رفتار شهروندی هواداران شهرآورد فوتبال پایتخت میباشد. این پژوهش که به روش توصیفی انجام شده است، از نوع مطالعات همبستگی میباشد و با توجه به هدف، در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعۀ آماری آن را کلیۀ تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای شهرآورد فوتبال پایتخت در شهریور ماه 1391 به ورزشگاه آزادی آمده بودند تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از ۷5000 نفر بود، نمونۀ آماری براساس جدول مورگان 384 نفر انتخاب شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش همبستگی وجود دارد به طوری که دادههای مشاهدهشده تا میزان زیادی منطبق بر مدل پژوهش هستند. همچنین، نتایج نشان داد زیزمؤلفۀ فرهنگ سازی پیشبینیکنندۀ قویتری نسبت به زیر مولفه های مشارکت اجتماعی ،آموزشی و اطلاعرسانی رفتار شهروندی میباشد. به عبارت دیگر رسانه های ورزشی نقش مهمی در شکلگیری رفتارشهروندی هواداران ایجاد می کند که در نهایت باشگاه ها می توانند از مزایای ایجاد رفتارشهروندی هواداران به نفع خود استفاده کنند. | |
کلیدواژهها | |
رسانۀ ورزشی؛ رفتار شهروندی؛ شهرآورد؛ فوتبال؛ هواداران | |
مراجع | |
1. Ballaard, M., Gray, M., Reilly, J., & Noggle, M. (2009). Correlates of video game screen time among mles: Body, physical activity and other media use. Eating Behaviors, 8(10): 161-7.
|
|
2. Barrick, M. R., M. K. Mount, and J. P. Strauss. (1992). The Big Five and ability predictors of citizenship, delinquency, and sales performance. seventh annual conference of the Society of Industrial and Organizational Psychology, Montreal.
|
|
3. Bentler, P. M., & Chou, C. P. (1987). Practical issues in structural modeling. Sociological Methods & Research, 16(1): 78-117.
|
|
4. Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2): 238.
|
|
5. Chung, T. W. (2007). The moderating effects of involvement on the relationships among perceived service quality, customer satisfaction, and customer citizenship behavior. Sport Management, Recreation Management, and Physical Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, The Florida State University.
|
|
6. Cohen, A. (2007). One nation, many cultures a cross-cultural study of the relationship between personal cultural values and commitment in the workplace to in-role performance and organizational citizenship behavior. Cross-Cultural Research, 41(3): 273-300.
|
|
7. Dadgaran, M. (2008). Foundations of social communication. The first edition, Tehran: turquoise. (Persian).
|
|
8. Duff, D. B. (2007). The relationship between organizational climate, personality factors and organizational citizenship behaviors in a university extension. Thesis (Unpublished doctoral dissertation.), Illinois, USA: University of Illinois.
|
|
9. Etang, J. (2006). Public relations and sport in promotional culture. Public Relations Review, 3(32): 386-94.
|
|
10. Ghasemi, H. (2007). The Role of mass media in the development of sports in the country, doctoral dissertation, Islamic Azad University, Science and Research Tehran. (Persian).
|
|
11. Ghasemi, H. Tojari, F. Kohandel, M. Khodayari, A. (2008). Media activities in sport. Tehran: book early. (Persian).
|
|
12. Ghasemi, V. (2010). In this social structural equation modeling using AMOS. The first edition, Tehran: sociologists. (Persian).
|
|
13. Groth, M. (2005). Customers as good soldiers: Examining citizenship behaviors in internet service deliveries. Journal of Management, 31(1): 7-27.
|
|
14. Greenwood, R., & Hinnigs, R. (1996). Understanding radical organizational change, bringing together the old and new institutionalism. Academy of Management Review, 21(4): 10-22.
|
|
15. Ghyamirad, A. Moharramzadeh, M. (2008) studied marketing strategies to promote and develop sports in Iran, (3), 175-92. (Persian).
|
|
16. Henry, H. (2011). structural equation model of social capital and knowledge management in sports organizations, sport management research and sciences of motion, (1), 85-105. (Persian).
|
|
17. Jakson, J., & Michael, H. (1991). Physical education and sport. Sage Publication. New York, First Edition. p. 367.
|
|
18. Korkmaz, T., & Arpaci, E. (2009). Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1): 2432-5.
|
|
19. Kurdi, M. (2007). examines the role of the press and media in Iran exercises, research projects, Institute of Physical Education and Sport Sciences. (Persian).
|
|
20. Mahdavian Mashadi, M. (2008). comparison of the existing and desired role of mass media in women's sports, the National Conference of Sports Management University of North, November.
|
|
21. Moharramzadeh, M. (2007). Physical education and social psychological principles. Urmia University Press light message. (Persian).
|
|
22. Moradi, M. (2011). The Role of the four sports media in the development of the culture of sport, movement, (9), 167-80. (Persian).
|
|
23. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Moorman, R. H. Fetter, R. (1990). Transformational leader behaviors and their effects on followers' trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behaviors. The Leadership Quarterly, 1(2): 107-42.
|
|
24. Rahimi, M., (2004), the role of radio and television political, and cultural development with a special focus on Iran, bachelor's thesis, School of Broadcasting. (Persian).
|
|
25. Randall, D. (2003), professional journalism, translated by Ali Akbar Ghazi Zadeh, Iran Daily Press, (7), 9-13. (Persian).
|
|
27. RazaviZadeh, N., Najafi, J. (2006). Analysis of content for most high circulation, newspaper summer 1385. 1-46.
|
|
28. Real, M. R. (1998). Mediasport: Technology and the commodification of postmodern sport. In A. lawrence & wenner (Eds.), Media Sport. London & New York: Routledge
|
|
29. Roshandelarbatani, T. (2007). establish the position of the mass media in the institutionalization of sport in the country, the publication, (23), 165-77. (Persian).
|