تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 3,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,252,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,693,680 |
ارائه الگوی کیفیت خدمات ادراکشده در خلق رفتار شهروندی | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 33، دی 1394، صفحه 33-46 اصل مقاله (610.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جمال الدین بیرامی ایگدر* 1؛ بهنام محمودی1؛ هادی تقی زاده2 | ||
1دانشگاه خوارزمی | ||
2ازاد مشهد | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کیفیت خدمات ادراکشده در بروز مؤلفۀ رفتار شهروندی تماشاگران شهرآورد فوتبال پایتخت میباشد. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و در زمرۀ مطالعات کاربردی (بهلحاظ هدف) قرار دارد که به شکل میدانی انجام شده است. جامعۀ آماری آن را کلیۀ تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای مسابقۀ فوتبال 2 تیم پرسپولیس و استقلال در شهریور 91 به ورزشگاه آزادی آمده بودند تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از ۷5000 نفر بود، براساس جدول مورگان نمونه به تعداد 384 نفر انتخاب شد. بررسی روابط بین متغیرها نشان داد بین ابعاد کیفیت خدمات با رفتار شهروندی ارتباط وجود دارد. علاوهبراین، نتایج نشان داد کیفیت برنامه، پیشبینیکنندۀ قویتری نسبت به کیفیت تعامل، کیفیت محیط و کیفیت نتایج برای رفتارشهروندی میباشد. از این رو پیشنهاد می شود مدیران باشگاه ها با ارتقای کیفیت خدمات و درک آن توسط تماشاگران از مزایای ایجاد رفتارشهروندی در تماشاگران استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت خدمات؛ رفتار شهروندی؛ مدل معادلات ساختاری؛ شهرآورد | ||
مراجع | ||
1- on, E. W., & Sullivan, M. W. (1993). The antecedents and consequences of customer satisfaction for firms. Marketing Science,11(3): 125-143.
2- Baharifar , A. javaherikamel, M . (1389 ). Review the outcomes of the organization's ethical values with the study of organizational justice , organizational commitment and organizational citizenship behavior . Police bimonthly human development ,28 ,54-59.
3- Bateman, T. S., & Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee citizenship. Academy of Management Journal, 13(6): 587-595.
4- Bentler, P. M., & Chou, C. P. (1987). Practical issues in structural modeling. Sociological Methods & Research, 16(1), 78-117.
5- Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238.
6- Beyrami Eigder , J. Jalali Farahani , M. Alidoostghahfarokhi, ebrahim. (1391 ). " The relationship between satisfaction and quality of service with audience behavior " . Master's thesis , Tehran University .
7- Chelladurai, P., & Chang, K. (2000). Targets and standards of quality in sport services. Sport Management Review, 3(1): 1-22.
8- Chen, C. M., Lee, H. T., Sheu, H. C and Tsun, H (2011). Tourist behavioural intentions in relation to service quality and customer satisfaction in Kinmen National Park, Taiwan. International Journal of Tourism Research, 13(5): 416-432.
9- Choi, J. P. (2001). The influence of service quality on customer satisfaction and repurchase intentions at fitness clubs in South Korea. Ph.D. Thesis. University of New Mexico.
10- Chung, T. W. (2007). The moderating effects of involvement on the relationships among perceived service quality, customer satisfaction, and customer citizenship behavior. Ph.D. Thesis. The Florida State University.
11- Esmaeilpour, Hassan . (1385 ). Foundations of Marketing Management . Negah e Danesh Publications , Third Edition.
12- Ghasemi , V. (1389 ). " In this social structural equation modeling using AMOS". Tehran, jamehshenasat Publications , First Edition.
13- Hassanzadeh , M . (1384 ) " sports marketing . Beresman publications , First Edition.
14- Honari, H. (1390 ). " A structural equation model of social capital and knowledge management in sports organizations " . sport management and Motion science research . 1 ,85-105.
15- Karabad Salehi , S. Rezai Dizgah , M. Rezai kelidbari, HR . (1389 ). Quality of service and customers' satisfaction in government agencies ( of Gilan Province ). police bimonthly human development , 33, 43-51.
16- Kim, S. (2006). Public service motivation and organizational citizenship behavior in Korea. International Journal of Manpower, 27(8): 722-740.
17- Ko, Y., & Pastore, D. (2005). A hierarchical model of service quality for the recreational sport industry. Sport Marketing Quarterly, 14(2): 84-97.
18- Ko, Y. J., & Pastore, D. L. (2004). Current issues and conceptualizations of service quality in the recreation sport industry. Sport Marketing Quarterly, 13(3): 158-166.
19- Korkmaz, T., & Arpaci, E. (2009). Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1): 2432-2435.
20- Kwon, H., & Ko, Y. (2006). Validation of single item measure of scale of service quality for recreational sport (SSQRS). International Journal of Sport Management, 7(1): 112.
21- Lee, J. H., Kim, H. D., YJ Ko. (2011). The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy. Sport Management Review, 14(1): 54-63.
22- Moutinho, L., & Smith, A. (2000). Modelling bank customer satisfaction through mediation of attitudes towards human and automated banking. International Journal of Bank Marketing, 18(3): 124-134.
23- Organ, D. W., & Ryan, K. (1995). A metaonalitic review of attituninal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior. Personnel Psychology, 48(4): 775-802.
24- Robinson, L. (2006). Customer expectations of sport organisations. European Sport Management Quarterly, 6(1): 67-84.
25- Roosta, A. Ebrahimi, A H. Venus , D. (1389 ). Marketing Management. Samt Publications, the fourteenth edition.
26- Sydjvadyn , SR. Kymasy, M . (1390 ). Quality Management , Tehran, Negah e Danesh Publications , Third Edition.
27- Theodorakis, N. D., & Alexandris, K. (2008). Can service quality predict spectators' behavioral intentions in professional soccer? Managing Leisure, 13(3-4): 162-178.
28- Theodorakis, N., Kambitsis, C., Athanasios, L. (2001). Relationship between measures of service quality and satisfaction of spectators in professional sports. Managing Service Quality, 11(6): 431-438.
29- Yusof, A., & See, L. (2008). Spectator perceptions of physical facility and team quality: A study of a Malaysian super league soccer match. Research Journal of Internatıonal Studıes, 8(2): 132-140. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 996 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,683 |