شناسایی معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی (مطالعه موردی؛ شهرستان ارومیه) | ||
| مطالعات مدیریت ورزشی | ||
| مقاله 8، دوره 7، شماره 33، 1394، صفحه 113-130 اصل مقاله (579.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| بهزاد احدی* 1؛ میرحسن سیدعامری2 | ||
| 1ارومیه | ||
| 2دانشگاه ارومیه | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی شهر ارومیه است. روش اجرای پژوهش، ترکیبی (کمی و کیفی) و سه مرحلهای (کتابخانهای، دلفی و پیمایشی) است. جامعه آماری این پژوهش را در مرحله دلفی اساتید رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیه، دانشگاه فرهنگیان ارومیه، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش شهر ارومیه و در مرحله پیمایشی تعداد 311 نفر از معلّمان زن و مرد تربیت بدنی شاغل در مدارس شهر ارومیه تشکیل میدهند که از این تعداد، 285 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. معیارهای حرفهای معلمان تربیت بدنی با استفاده از مطالعات کتابخانهای در 7 معیار و 47 گویه طراحی شد و در مرحله دلفی که در دو مرحله انجام شد، بعد از ایجاد تغییرات و اجماع نظر پرسشنامهای با 8 معیار و 45 گویه به عنوان معیارهای نهایی تدوین شد. همچنین روایی پرسشنامه مذکور در مرحله دلفی تأیید و پایایی آن در مرحله پیمایشی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0، محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب انتخاب معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی را در هشت مؤلفه: مدیریت؛ رهبری؛ محیط یادگیری و جو کلاس؛ نظارت، ارزشیابی و بازخورد؛ برنامهریزی؛ مسئولیتهای قانونی، اخلاقی و حرفهای معلّم؛ تدریس (آموزش)؛ و توسعه حرفهای معلّم نشان داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معیارهای حرفهای؛ روش دلفی؛ معلّمان تربیت بدنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,759 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,017,704 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,413,398 |