تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,608,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,736,239 |
شناسایی معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی (مطالعه موردی؛ شهرستان ارومیه) | |
مطالعات مدیریت ورزشی | |
مقاله 8، دوره 7، شماره 33، دی 1394، صفحه 113-130 اصل مقاله (579.83 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
بهزاد احدی* 1؛ میرحسن سیدعامری2 | |
1ارومیه | |
2دانشگاه ارومیه | |
چکیده | |
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی شهر ارومیه است. روش اجرای پژوهش، ترکیبی (کمی و کیفی) و سه مرحلهای (کتابخانهای، دلفی و پیمایشی) است. جامعه آماری این پژوهش را در مرحله دلفی اساتید رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیه، دانشگاه فرهنگیان ارومیه، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش شهر ارومیه و در مرحله پیمایشی تعداد 311 نفر از معلّمان زن و مرد تربیت بدنی شاغل در مدارس شهر ارومیه تشکیل میدهند که از این تعداد، 285 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. معیارهای حرفهای معلمان تربیت بدنی با استفاده از مطالعات کتابخانهای در 7 معیار و 47 گویه طراحی شد و در مرحله دلفی که در دو مرحله انجام شد، بعد از ایجاد تغییرات و اجماع نظر پرسشنامهای با 8 معیار و 45 گویه به عنوان معیارهای نهایی تدوین شد. همچنین روایی پرسشنامه مذکور در مرحله دلفی تأیید و پایایی آن در مرحله پیمایشی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0، محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب انتخاب معیارهای حرفهای معلّمان تربیت بدنی را در هشت مؤلفه: مدیریت؛ رهبری؛ محیط یادگیری و جو کلاس؛ نظارت، ارزشیابی و بازخورد؛ برنامهریزی؛ مسئولیتهای قانونی، اخلاقی و حرفهای معلّم؛ تدریس (آموزش)؛ و توسعه حرفهای معلّم نشان داد. | |
کلیدواژهها | |
معیارهای حرفهای؛ روش دلفی؛ معلّمان تربیت بدنی | |
مراجع | |
1. Afshar Nezhad, T., Hemmati Nezhad, M. A., & Ramezani Nezhad, R. (2006). The Study of Effect Participate in Scientific - Specialized competitions Physical education teachers on professional performance. (Unpublished Masters dissertation). Guilan University, Guilan, 133. (Persian).
|
|
2. Chroinin, D. N., Tormey, R., & Sullivan, M. O. (2012). Beginning teacher standards for physical education: Promoting a democratic ideal. Journal of Teaching and Teacher Education, 28(1), 78-88.
|
|
3. Cimer, A. (2007). Effective teaching in science: A review of literature. Journal of Turkish Science Education, 4(1): 20-44.
|
|
4. Danielson, C. (2007). Enhancing professional practice: A framework for teaching. United States of America, Alexandria, Beauregard: Publisher by Association for Supervision and Curriculum Development, 2nd Edition, 23.
|
|
5. Gefen, D., Straub, D. W., & Boudreau, M. C. (2000). Structural equation modeling and regression: Guidelines for research and practice. Communications of the Association for Information Systems, 4(7): 1-70.
|
|
6. Ghahermani Fard, K., & Seyyed Abas Zadeh, M. (2012). Designing and Validating of Indigenous of Teachers Professional Standards in Teaching – Learning Environment in Tabriz Public Boys High Schools. (Unpublished Masters dissertation). Urmia University, Urmia, 146. (Persian).
|
|
7. Ghoorchian, N., & Mahmoodi, A. (2004).Collection of Performance Standards of Educational Principals and Rendering Suitable Model. Quarterly Journal of Educational Innovation, 3(8), 107-134. (Persian).
|
|
8. Haney, J. E. (2005). The influence of professionalization on the recruitment of prospective teachers as perceived by Texas teachers of the year. (Unpublished Doctoral Dissertation). Texas A&M University, Texas, MA.
|
|
9. Hayes, S., Capel, S., Katene, W., & Cook, P. (2008). An examination of knowledge prioritisation in secondary physical education teacher education courses. Journal of Teaching and Teacher Education, 24(2): 330–342.
|
|
10. Hemmati Nezhad, M. A., Ramezani Nezhad, R. Rezaii Kamani, A., Afshar Nezhad, T., & Shafii, Sh. (2009). The Evaluation of Physical Education Teachers’ Performance Assessment System. Journal of Sport Management, 2(38), 111-128. (Persian).
|
|
11. Huntly, H. (2008). Teachers` work: Beginning teachers` conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1): 125-145.
|
|
12. Izadi YazdanAbadi, A., & Haji Sharif, F. (2008). Designing and Constructing Standards for Teachers Performance in the Process of Teaching and Learning. Human Sciences Journal of Imam Hussein University, 17(87), 131-145. (Persian).
|
|
13. Karimi, F. (2009). An Investigation on Professional Competencies of the Primary School Teachers. Quarterly Journal of Educational leadership & Administration, 2(4), 151-166. (Persian).
|
|
14. Karimi, F. (2011). Teacher Professional Competencies in the Era of Globalization. 3rd National Conference Training (Iran), Tehran, (2). (Persian).
|
|
15. Koster, B., & Mieke, B. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2): 157-176.
|
|
16. National Association for Sport and Physical Education. (2009). National Standards for Initial Physical Education Teacher Education. [Web log comment]. Retrieved 2014, Feb. 15, from:
http://www.shapeamerica.org/accreditation/upload/2008-national-initial-physical-education-teacher-education-standards-edited-1-5-12.pdf.
|
|
17. Ramezani, A. (2007). Physical Education Curriculum. Journal of Physical Education Roshd, 7(4), 12. (Persian).
|
|
18. Razavi, S. M. H., Shabani Bahar, Gh., & Sajadi, S. A. (2012). Analysis of Factors Affecting Middle School Physical Education in Quality from the Perspective of Sports Teachers. Journal of Sport Management and Action Behavior, 7(14), 103-112. (Persian).
|
|
19. Samadee, P., Rajaa'eepoor, S., Aaghaahosainee, T., & Falaavandee, H. (2008). Classroom Atmosphere and Management by Guidance Teachers of Oroomiyeh. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 4(1, 2), 155-176. (Persian).
|
|
20. Sobhani Nejad, M., & Zamani Manesh, H. (2012). Identifying Dimensions of Effective Teacher and Validating its Components by High School Teachers Yasooj. Journal of Research in Curriculum Planning, 5(32), 68-81. (Persian).
|
|
21. Soleyman Poor, M., & Daei Zadeh, H. (2012, April). The Comparative Study Conditions Uptake of Teacher in Iran, Japan, Germany and the England Education. In National Conference Teacher's Mission in Vision 1404 (Iran), Babol, 2. (Persian).
|
|
22. Zahrabi, H., Shahlaii, J., Salman, Z., & Bagheri, M. (2011). The Relationship between Physical Education Teachers In-service Training and Performance of Fars Province. National Conference Students of Physical Education and Sport Sciences (Iran), Tehran, Sport Sciences Research Institute of Iran, 3. (Persian).
|
|
23. Zandi, B., & Farahani, A. (2008). The Comparative Study Education Physical Education Situation in Iran with the Countries of America and Canada. Journal of Research in Sports Management and motor behavior, 2(12), 97-109. (Persian).
|