تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,443 |
گردشگری ورزشی و اثرات اقتصادی آن بر جوامع میزبان | |
مطالعات مدیریت ورزشی | |
مقاله 1، دوره 7، شماره 32، آبان 1394، صفحه 13-32 اصل مقاله (1.01 M) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
مجید جاوید* 1؛ بهنام نقی پور2؛ حسن الماسی3 | |
1دانشگاه تهران | |
2دانشگاه علامه طباطبایی | |
3مدیر گروه پژوهش راهبردی پژوهشکده گردشگری | |
چکیده | |
امروزه صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها به یکی از مهمترین صنایع در جهان تبدیل شده است. هدف این پژوهش ، بررسی نگرش مدیران و کارشناسان ورزش و گردشگری درباره اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی بر جامعه میزبان بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در دو حوزه ورزش و گردشگری تشکیل داده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی استاندارد هریتز و روس (2010) بوده که پس از ترجمه و ایجاد تغییرات جزیی جهت بومی سازی و تایید روایی و پایایی(83 :α) توزیع گردید. داده های 203 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزارهای SPSS و Amos نسخه 21 و با استفاده از آزمون بارتلت، شاخص KMO، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته های شاخص KMO و آزمون بارتلت مناسب بودن داده های جمع آوری شده را جهت انجام تحلیل عاملی اکتشافی تایید می کرد. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل تحت عنوان" اثرات مثبت" و "اثرات منفی" استخراج شد. همچنین در بررسی مهم ترین عامل ها، با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی، شاخص« افزایش سطح اشتغال و درآمد» با بار عاملی 86/0 در مولفه ی اثرات مثبت و شاخص « ایجاد اشتغال کاذب در زمان رویداد گردشگری و بیکاری پس از آن به دلیل فصلی بودن گردشگری ورزشی» با بار عاملی 86/0 در مولفه ی اثرات منفی، مهم ترین اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی در جامعه میزبان بودند. | |
کلیدواژهها | |
گردشگری ورزشی؛ رویداد های ورزشی؛ اثرات اقتصادی | |
مراجع | |
1. Andereck, K.L., Valentine, K.M., Knopf, R.C., & Vogt, C.A. (2005). Residents’ perceptions of community tourism impacts. Annals of Tourism Research, 32(4), 1056-1076.
|
|
2. Assadi, H., Pournaghi, A. Esfahani, N., & Zeytunly, H. (2010). Study of various dimsions of security in iran's sport tourism, Quarterly tourism Studies, 6)13(, 47 – 64.(Persian)
|
|
3. Bigne, J.E., Sanchez, M.I., & Sanchez, J. (2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behaviour: inter-relationship. Tourism Management, 22(6), 607-616.
|
|
4. Brida, J.G., Osti, L., & Faccioli, M. (2011). Residents' perception and attitudes towards tourism impacts: A case study of the small rural community of Folgaria (Trentino–Italy). Benchmarking: An International Journal, 18(3), 359-385.
|
|
5. Ebrahim bay salami, Gh. (2011), Introduction to Tourism Research in Iran, Iranian Tourism Scientific Association, 1(6), (Persian)
|
|
6. Ebrahimpour, H., Seyed Naghavi, M.A., Yaghubi, N., (2011). A Survey of factors influencing on the tourists satisfacation and loyalty in Ardabil provence (the case of sarein tourist city), Quarterly tourism Studies, 6(14), 69 – 92.(Persian)
|
|
7. Ezzati, E., (2012), sport tourism, 600 billion $ global profitability. Jame Jam newspaper, Tuesday 21 July, 15, 3.(Persian)
|
|
8. Fourie, J., & Spronk, K. (2011). South African mega-sport events and their impact on tourism. Journal of Sport & Tourism, 16(1), 75-97.
|
|
9. Funk, D.C., & Bruun, T.J. (2007). The role of socio-psychological and culture-education motives in marketing international sport tourism: A cross-cultural perspective. Tourism Management, 28(3), 806-819.(Persian)
|
|
10. Galdini, R. (2007). Tourism and the city: Opportunity for regeneration. Tourismos: an international multidisciplinary journal of tourism, 2(2), 95-111.
|
|
11. Gibson, H. J., Kaplanidou, K., & Kang, S. J. (2012). Small-scale event sport tourism: A case study in sustainable tourism. Sport Management Review, 15(2), 160-170.
|
|
12. Gratton, C., Dobson, N., & Shibli, S. (2012). Chapter 3-The role of major sports events in the economic regeneration of cities: Lessons from six World or European Championships. Routledge Online Studies on the Olympic and Paralympic Games, 1(45), 35-45.
|
|
13. Heidary, A., (2011). Guidelines for Sport tourism development in Zanjan-Iran: The experts and customers `viewpoints. Master Dissertation in Physical Education and Sport Science. University of Tehran, 75.(Persian)
|
|
14. Henderson, J.C. (2007). Corporate social responsibility and tourism: Hotel companies in Phuket, Thailand, after the Indian Ocean tsunami. International Journal of Hospitality Management, 26(1), 228-239.
|
|
15. Hritz, N., & Ross, C. (2010). The perceived impacts of sport tourism: an urban host community perspective. Journal of Sport Management, 24(2), 119-138.
|
|
16. Javid, M., Assadi, H., Goodarzi, M., Mohamadi Torkamani, A., (2013). The Role of the Internet and New Medias in Sport Tourism Marketing, Applied Research pf Sport Management and Biology, 1( 3), 43-49. (Persian)
|
|
17. Khodabandeh, R., (2012). Sport Tourism multimillion-dollar business, hotel weekly magazine, No. 4, 1. (Persian)
|
|
18. Kim, S.S., & Petrick, J.F. (2005). Residents’ perceptions on impacts of the FIFA 2002 World Cup: the case of Seoul as a host city. Tourism Management, 26(1), 25-38.
|
|
19. Lim, C.C., & Patterson, I. (2008). Sport tourism on the islands: The impact of an international mega golf event. Journal of Sport & Tourism, 13(2), 115-133.
|
|
20. Mohsin, A., (2005). Tourist attitudes and destination marketing—the case of Australia's Northern Territory and Malaysia. Tourism Management, 26(5), 723-732.
|
|
21. Nishio, T. (2013). The impact of sports events on inbound tourism in New Zealand. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(8), 934-946.
|
|
22. O’Brien, D., & Chalip, L. (2007). 19 Sport Events and Strategic Leveraging: Pushing Towards the Triple Bottom Line. Tourism management: Analysis, behavior and strategy, 318.
|
|
23. Rose, A.K., & Spiegel, M.M. (2011). The Olympic Effect*. The Economic Journal, 121(553), 652-677.
|
|
24. Tao, T.C.H., & Wall, G. (2009). Tourism as a sustainable livelihood strategy. Tourism Management, 30(1), 90-98.
|
|
25. Veltri, FR, Miller, J., & Harris, A. (2009). Club sport national tournament: economic impact of a small event on a mid-size community. Recreational Sports Journal, 33(2), 119-128.
|
|
26. Vosoughi, L. Dadvar khani, F. Motiee Langaroodi, S.H. Rahnamai, M.T (2011), Winter tourism and examing important factors in tourist satisfaction case study: Shemshak and Darband resorts as tow winter destination, Quarterly tourism Studies, 7(15), 1 - 27
|
|
27. World Tourism Organization (UNWTO). (2011). UNWTO facts and figures. http:// www. unwto. Org/facts/menu. Html, 14 October 2011
|
|
28. World Travel and Tourism Council. (2012). Travel & Tourism Economic Impact 2010: Oman. Retrieved March 20, 2012, from http://www. wttc. org/. 1-27
|
|
29. Zeitonli, A., (2008). Recognition of Sport Tourism Capacities Golestan Province, Master Dissertation in Physical Educarion, Payame Noor University, 3. (Persian)
|
|
30. Ziakas, V., (2010). Understanding an event portfolio: the uncovering of interrelationships, synergies, and leveraging opportunities. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 2(2), 144-164.
|
|
31. Ziakas, V., & Costa, C.A. (2011). The Use of an Event Portfolio in Regional Community and Tourism Development: Creating Synergy between Sport and Cultural Events. Journal of Sport & Tourism, 16(2), 149-175
|