ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تجربۀ نوجوانان در ورزش | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 7، دوره 8، شماره 23، 1395، صفحه 111-142 اصل مقاله (453.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.661 | ||
| نویسندگان | ||
| ولی اله کاشانی* 1؛ منصوره آذری2 | ||
| 1استادیار دانشگاه سمنان | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان | ||
| چکیده | ||
| هدفازپژوهشحاضر،تعیینرواییوپایایینسخۀفارسی پرسشنامۀ تجربۀ نوجوانان در ورزش میباشد. بدینمنظور، 400 ورزشکار دختر و پسر در سطوح مختلف ورزشی از بین ورزشکاران رشتههای مختلف بهشکلنمونهگیریتصادفی انتخاب گردیدندو نسخۀفارسی پرسشنامۀ تجربۀ نوجوانان در ورزش را تکمیل کردند. ابتدا، با استفادهاز روش ترجمه ـبازترجمه،رواییصوری و صحتترجمۀ پرسشنامه تأیید گردید. درادامه،بهمنظورتعیینرواییسازةپرسشنامه ازتحلیلعاملیتأییدیمبتنیبر مدل معادلاتساختاری استفاده شد وبرایتعیینهمسانیدرونی آن، ضریبآلفایکرونباخ بهکار رفت. پایاییزمانیسؤالها نیز توسط ضریبهمبستگی درونطبقهایدرروش آزمون ـآزمونمجددبررسی گردید وبرایتعیینهنجار،نقاطدرصدیمورداستفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از عدم برازش مطلوب مدل اولیۀ پرسشنامۀ تجربۀ نوجوانان در ورزش (37 سؤالی) میباشد. پس از حذف 10 سؤال (عامل تجربیات منفی)، مدل مرتبۀ اول و دوم از شاخصهای برازندگی قابلقبولی برخوردار شدند. علاوهبراین، ضرایبآلفایکرونباخوهمبستگیدرونطبقهاینشان داد کهنسخۀفارسی پرسشنامۀ تجربۀ نوجوانان در ورزش با 27 سؤال ازهمسانی درونی و پایایی زمانیقابلقبولیدربیننوجوانان ورزشکاربرخورداراست؛ لذا، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تجربۀ نوجوانان در ورزش بهعنوان ابزاری روا و پایا قابلیت استفادهشدن توسطپژوهشگراندرجهت شناسایی اثرات مشارکت ورزشی بر جنبههای مختلف زندگینوجوانان را دارا میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای فردی و اجتماعی؛ مهارتهای شناختی؛ هدفگزینی؛ ابتکار عمل؛ تجربیات منفی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 767 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,156 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,863,274 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,346,192 |