تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,903 |
مقایسۀ تأثیر بازی درمانی و دارو درمانی بر رشد مهارت های حرکتی و دامنۀ توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه | |
رفتار حرکتی | |
مقاله 6، دوره 8، شماره 23، خرداد 1395، صفحه 97-110 اصل مقاله (182.56 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.660 | |
نویسندگان | |
فرشته عموزاده* 1؛ سبا حسنوند2؛ کیانوش هاشمیان3؛ رسول حمایت طلب4 | |
1کارشناس ارشد دانشگاه شهیدچمران اهواز | |
2کارشناس ارشد دانشگاه الزهرا تهران | |
3استاد دانشگاه الزهرا تهران | |
4دانشیار دانشگاه تهران | |
چکیده | |
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر بازیدرمانی و دارودرمانی بر رشد مهارتهای حرکتی درشت و دامنۀ توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه میباشد. بدینمنظور، از بین 65 دانشآموز مبتلا به اختلال بیشفعالی، تعداد 40 نفر انتخاب گردیدند و براساس سن و نتایج پیشآزمون که بهوسیلۀ آزمون اولریخ و خردهآزمون تیکزنی آزمون کیتلر ـ لارنت ـ تیریو انجام شد به چهار گروه کنترل، بازیدرمانی، دارودرمانی و ترکیبی (10=N) تقسیم شدند. سپس، کودکان در گروه بازیدرمانی بهمدت 18 جلسۀ 45 دقیقهای تحتتأثیر بازیهای برگرفته از برنامۀ "ورزش برای همه" مؤسسۀ هیومن کنتیک آمریکا قرار گرفتند. افراد گروه دارودرمانی نیز دورۀ دارویی خود را براساس تشخیص پزشک معالج و بهمدت شش هفته آغاز کردند. همچنین، کودکان گروه ترکیبی تحتتأثیر عامل مداخلهگر (بازی و دارو) قرار گرفتند و درپایان، توسط ابزار اندازهگیری اولریخ، مهارتهای حرکتیدرشت و دامنۀ توجه توسط ابزار اندازهگیری کیتلر ـ لارنت ـ تیریو ارزیابی گردید. علاوهبراین، بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیرۀ مانوا استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که بازیدرمانی و درمان ترکیبی باعث بهبود مهارتهای حرکتی درشت و دامنۀ توجه دانشآموزان بیشفعال/ نقصتوجه گردیده است. همچنین، دارودرمانی تنها باعث بهبود دامنۀ توجه این کودکان گردیده و بر رشد مهارتهای حرکتی بیتأثیر بوده است. با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود برای کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند از درمان ترکیبی استفاده شود. | |
کلیدواژهها | |
بازی درمانی؛ دارو درمانی؛ مهارت های حرکتی درشت؛ دامنۀ توجه؛ دانش آموزان بیش فعال/ نقص توجه | |
مراجع | |
1) Conner D F. preschool attention deficit hyperactivity disorder: a review of prevalence, diagnosis, neurobiology, and stimulant treatment. Dev Behav Pediatr. 2002; 23(1): 41 – 59.
|
|
2) Pliszka S R. Psychiatric comorbidities in children with attention deficit hyperactivity disorder: Implications for management. Journal of Paediatr Drugs. 2003; 5: 741-50.
|
|
3) تشکری اشرف، قادری حوریوش، ریاحی فروغ، غفاری سیدمحمد، سپندی مجتبی. بررسی اثر درمان ترکیبی متیل فنیدیت و پروپرانولول در مقایسه با متیل فنیدیت و دارونما در درمان کودکان با اختلال بیشفعالی ـ کمتوجهی. نشریۀ علمی پزشکی.1390؛ 10(1): 75ـ45. |
|
4) Sado C k B J, Sadock V A. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry, behavioral clinical psychiatry. 10th ed. Philadelphia (PA): Lippincott, Williams & Wilkins; 2007. p. 1206-17.
|
|
5) عموزاده فرشته، شتاب بوشهری سیدهناهید، مهدیپور عبدالرحمن. تأثیر بازیهای دبستانی منتخب بر رشد مهارتهای جابهجایی دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه. فصلنامۀ دانشگاه علوم پزشکی خرمآباد (یافته). 1392؛ (55): 92ـ85. |
|
6) Stoner G D, DePaul G J. ADHD in schools: Assessment and intervention strategies. 2nd ed. New York: Guilford Publications_ Inc; 2003. p. 134-50.
|
|
7) Hoza B, Pelham W. The self-perceptions and attributions of attention deficit hyperactivity disordered and no referred boys. Journal of Abnormal Child Psychology. 2005; 21(3): 271-86.
|
|
8) صالحی مهدیه، پوشنه کامبیز، ناظمی فرزانه. تأثیر درمان شناختی ـ رفتاری بر ادراک خود کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی. نشریۀ تحقیقات روانشناختی. 1389؛ 8(2): 85ـ73. |
|
9) Mick E, Faraone S, Biederman J. The age-dependent decline of attention deficit disorder: A meta-analysis of follow-up studies. Journal of Psychological Medicine. 2006; 36: 159-65.
|
|
10) عربگل فریبا، پناغی لیلی، حکیم شوشتری میترا، حبرانی پریا. درمان 6 هفتهای با رباکستین در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیشفعالی کمتوجهی. نشریۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1386؛ 65(9): 6ـ41. |
|
11) Amouzadeh F, Jafari GH, Shetab Bushehri S N, Amouzadeh M. Effect of the school games upon the development of the gross motor skills and the attention span of the mental retardation student. 6th International Congress of Child and Adolescent Psychiatry; Tabrize University of Medical Sciences, Faculty of Medicine. Journal of Abnormal Child Psychology. 2013: P. 122-32.
|
|
12) ماتنز رینر. راهنمای مربیان روانشناسی ورزشی. مترجم: خبیری محمد. چاپ سوم. تهران، انتشارات بامداد کتاب؛ 1389. ص 287. |
|
13) قمری گیوی حسین، نریمانی محمد، محمودی هیوا. اثربخشی نرمافزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظۀ کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیشفعالی. نشریۀ ناتوانهای یادگیری. 1391؛ 1(2): 115ـ98. |
|
14) Schaefer C E. Foundations of play therapy. 2en ed. Wiley; New jersey, 2011. p. 86-118.
|
|
15) جنتیان سیما، نوری ابوالقاسم، سفتی سیدعباس، مولوی حسین، سماواتیان حسین. اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری بر شدت علائم اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه در دانشآموزان پسر 11ـ9 سالۀ مبتلا به ADHD. نشریۀ تحقیقات علوم رفتاری. 1387؛ 6)2(: 18ـ109. |
|
16) Biederman J, Mick E, Fried R, Wilner N, Spencer T J, Faraone S V. Are stimulants effective in the treatment of executive function deficits? Results from a randomized double blind study of OROS-methylphenidate in adults with ADHD. Journal of European Neuro Psychopharma Cology. 2011; 21: 508–15.
|
|
17) Johnson K, Barry E, Bellgrove M A, Cox M, Kelly S P, Daly M. et al. Dissociation in response to methylphenidate on response variability in a group of medication naive children with ADHD. Journal of Neuropsychologia. 2008; 46: 1532–41.
|
|
18) Mozes T, Meiri G, Ben-Amity G, Sabbagh M, Weizman A. Reboxetine as an optional treatment for hyperkinetic conduct disorder: A prospective open-label trial. J Child Adolesc Psychopharmacology. 2005; 15(2): 259-69.
|
|
19) صدر عاملی سیدمحمدرضا، کار احمدی مژگان، ازهر محمد مسعود. بررسی تأثیر درمانی داروی بوپروپیون در درمان اختلال کمبود توجه بیشفعالی کودکان و نوجوانان 17ـ6 سالۀ شهر اصفهان. نشریۀ دانشکدۀ پزشکی اصفهان. 1388؛ 27(94): 81ـ173. |
|
20) Schlochtermeier L. Childhood methylphenidate treatment of ADHD and response to affective stimuli. European Neuro Psychopharmacology. 2011; 21: 646–54.
|
|
21) Senderecka M. Response inhibition of children with ADHD in the stop-signal task: An event-related potential study. International Journal of Psychophysiology. 2011; 5: 1-13.
|
|
22) شیرازی الهام، توکلیان رضا، شهریور رضا. اثر فلوکسین بر اختلال بیشفعالی/ کمتوجهی: یک بررسی مقدماتی. نشریۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 1384؛ 11(1): 23ـ15. |
|
23) بهپروژه احمد، متولیپور عباس، فرزاد ولیالله، رستمی رضا، حبیبی عسگرآباد مجتبی. اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی. فصلنامۀ خانوادهپژوهی. 1389؛ 6(1): 114ـ99. |
|
24) Mangina C A, Beuzeron-Mangina J H. Brain plasticity following psychophysiological treatment in learning disabled ADHD pre-adolescents. International Journal of Psychophysiology. 2004; 52: 129–46.
|
|
25) Markowitz J, Manor I, Maeir A. Effectiveness of cognitive–functional (Cog–Fun) intervention with children with attention deficit hyperactivity disorder: A pilot study. American Journal of Occupational Therapy. 2011; 65(4): 384–92.
|
|
26) Marx I. Contextual influence of highly valued rewards and penalties on delay decisions in children with ADHD. Journal of Behavior Therapy & Experimental Psychiatry. 2011; 42: 488- 96.
|
|
27) Safren S, Otto M W, Sprich S. Cognitive-behavioral therapy for ADHD in medication-treated adults with continued symptoms. Journal of Behavior Research and Therapy. 2005; 43: 831–42.
|
|
28) Etnier J L. Physical activity and cognitive performance in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). University of North Carolina at Greensboro. Journal of Sport & Exercise Psychology. 2010; 8(4): 11-3.
|
|
29) Gapin J, Etnier J L. The relationship between physical activity and executive function performance in children with attention-deficit hyperactivity disorder. Journal of Sport & Exercise Psychology. 2010; 32: 753-63.
|
|
30) Sattelmair J, Ratey J. Physically active play and cognition. American Journal of Play. 2009; 1(3): 365-74.
|
|
31) شوشتری مژگان، ملکپور مختار، عابدی احمد، اهرمی راضیه. اثربخشی مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازیهای توجهی بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی/ تکانشگری. نشریۀ روانشناسی بالینی. 1390؛ 3(11): 28ـ17. |
|
32) Verret C, Guay M C, Berthiaume C, Gardiner P, Berthliveau L. A physical activity program improves behavior and cognitive functions in childrenwith ADHD: An exploratory study. Journal of Attention Disorders. 2012; 16(1): 71-80.
|
|
33) Bussing R, Koro-Ljungberg M, Noguchi K, Mason D, Mayerson G, Garvan W C. Willingness to use ADHD treatments: A mixed methods study of perceptions by adolescents, parents, health professionals and teachers. Journal of Social Science & Medicine. 2012; 74: 92-100.
|
|
34) Halperin J, Healey M D. The influences of environmental enrichment, cognitive enhancement, and physical exercise on brain development: Can we alter the developmental trajectory of ADHD. Neuroscience and Bio Behavioral Reviews. 2011; 35: 621–34.
|
|
35) Panksepp J, Burgdorf J, Turner C. Modeling ADHD-type arousal with unilateral frontal cortex damage in rats and beneficial effects of play therapy. Journal of Brain and Cognition. 2003; 52: 97–105.
|
|
36) Conners C K, Epstein J N, March J S, Angold A, Wells K C, Klaric J, et al. Multimodal treatment of ADHD in the MTA: An alternative outcome analysis. J Am Acad Child Adol Psychiatr. 2001; 40(2): 159-67.
|
|
37) So CH, Leung P W L, Hung S F. Treatment effectiveness of combined medication/ behavioral treatment with Chinese ADHD children in routine practice. Journal Behaviour Research and Therapy. 2008; 46: 983–92.
|
|
38) Van der Oord S, Prins P J M, Oosterlaan J, kamp E. Efficacy of methylphenidate, psychosocial treatments and their combination in school-aged children with ADHD: A meta-analysis. Clinical Psychology. 2008; 28: 783–800.
|
|
39) Anderson M, Volkmar F R , Lewis M. Lewis's child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook. 4th ed. Philadelphia (PA): Lippincott, Williams & Wilkins; 2007. p.430-49.
|