مقایسۀ تأثیر بازی درمانی و دارو درمانی بر رشد مهارت های حرکتی و دامنۀ توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 8، شماره 23، 1395، صفحه 97-110 اصل مقاله (182.56 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.660 | ||
| نویسندگان | ||
| فرشته عموزاده* 1؛ سبا حسنوند2؛ کیانوش هاشمیان3؛ رسول حمایت طلب4 | ||
| 1کارشناس ارشد دانشگاه شهیدچمران اهواز | ||
| 2کارشناس ارشد دانشگاه الزهرا تهران | ||
| 3استاد دانشگاه الزهرا تهران | ||
| 4دانشیار دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر بازیدرمانی و دارودرمانی بر رشد مهارتهای حرکتی درشت و دامنۀ توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه میباشد. بدینمنظور، از بین 65 دانشآموز مبتلا به اختلال بیشفعالی، تعداد 40 نفر انتخاب گردیدند و براساس سن و نتایج پیشآزمون که بهوسیلۀ آزمون اولریخ و خردهآزمون تیکزنی آزمون کیتلر ـ لارنت ـ تیریو انجام شد به چهار گروه کنترل، بازیدرمانی، دارودرمانی و ترکیبی (10=N) تقسیم شدند. سپس، کودکان در گروه بازیدرمانی بهمدت 18 جلسۀ 45 دقیقهای تحتتأثیر بازیهای برگرفته از برنامۀ "ورزش برای همه" مؤسسۀ هیومن کنتیک آمریکا قرار گرفتند. افراد گروه دارودرمانی نیز دورۀ دارویی خود را براساس تشخیص پزشک معالج و بهمدت شش هفته آغاز کردند. همچنین، کودکان گروه ترکیبی تحتتأثیر عامل مداخلهگر (بازی و دارو) قرار گرفتند و درپایان، توسط ابزار اندازهگیری اولریخ، مهارتهای حرکتیدرشت و دامنۀ توجه توسط ابزار اندازهگیری کیتلر ـ لارنت ـ تیریو ارزیابی گردید. علاوهبراین، بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیرۀ مانوا استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که بازیدرمانی و درمان ترکیبی باعث بهبود مهارتهای حرکتی درشت و دامنۀ توجه دانشآموزان بیشفعال/ نقصتوجه گردیده است. همچنین، دارودرمانی تنها باعث بهبود دامنۀ توجه این کودکان گردیده و بر رشد مهارتهای حرکتی بیتأثیر بوده است. با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود برای کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند از درمان ترکیبی استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازی درمانی؛ دارو درمانی؛ مهارت های حرکتی درشت؛ دامنۀ توجه؛ دانش آموزان بیش فعال/ نقص توجه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,994 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,021,944 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,414,429 |