تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,085 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,868 |
یادگیری و تعمیمپذیری تمرین کمخطا و پرخطا در دختران 10 تا 12 سال | |
رفتار حرکتی | |
مقاله 3، دوره 8، شماره 23، خرداد 1395، صفحه 49-64 اصل مقاله (543.08 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.657 | |
نویسندگان | |
جعفر محمدی* 1؛ امین قمری1؛ سیده اختر حصاری2 | |
1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد | |
2کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد | |
چکیده | |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعداد خطاهای ایجادشده برای یادگیری یک مهارت حرکتی شامل ضربه به توپ فوتبال جهت ایجاد نوع متفاوتی از یادگیری (یادگیری ضمنی دربرابر یادگیری آشکار) بود. بدینمنظور، 36 آزمودنی از دانشآموزان دختر 12ـ10 سال در سه گروه 12 نفری کمخطا، پرخطا و تمرین متغیر، هشت بلوک 25 تایی را در مرحلۀ اکتساب برای هر هشت فاصلۀ متفاوت اجرا کردند. سپس، از آزمودنیها خواسته شد تا هرگونه تکنیکی که برای انجام موفقیتآمیز تکلیف استفاده کردهاند را گزارش کنند و عملکرد آنها یک هفته بعد در یادداری، تکلیف دوگانه و انتقال در فاصلۀ جدید با استفاده از خطای مطلق و متغیر ارزیابی شد. نتایج در مرحلۀ اکتساب، پیشرفت معناداری را برای سه گروه نشان داد (P=0.001). بااینوجود، گروه کمخطا دارای خطای کمتری بودند (P=0.001). همچنین، تعداد قوانین گزارششده در گروه کمخطا پس از تمرین، بهطور معناداری کمتر از دو گروه دیگر بود (P=0.001). نتایج آزمون یادداری و تکلیف دوگانه نیز عملکرد بهتر؛ یعنی خطای مطلق و متغیر کمتری را برای گروه کمخطا نسبت به دو گروه دیگر نشان میدهد (P=0.001). در انتقال فاصلۀ جدید نیز گروه تمرین متغیر، خطای مطلق، متغیر کمتر (P=0.001) و عملکرد بهتری داشتند. از یافتهها استنباط میشود که کاهش خطا در طول تمرین منجر به یادگیری ضمنی مهارت ضربۀ فوتبال در کودکان کمسن میشود و این نوع یادگیری در شرایط اختلال (تکلیف دوگانه) در مقایسه با یادگیری آشکار، باثبات باقی میماند، اما تعمیمپذیری و انتقال مهارت در شرایط جدید در یادگیری آشکار بهتر است. | |
کلیدواژهها | |
یادگیری ضمنی؛ یادگیری آشکار؛ کمخطا؛ پرخطا؛ تکلیف دوگانه | |
مراجع | |
1) Adams J A. A closed-loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavior. 1971; 3(2): 111-50.
|
|
2) Schmidt R A. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review. 1975; 82(4): 225.
|
|
3) Fitts P, Posner M. Human performance. Monterey, California: Brooks/Cole; 1976. P. 244-45.
|
|
4) Masters RSW. Knowledge, knerves and know-how-the role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. Brit J Psychol. 1992; 83: 343-58.
|
|
5) Masters R, Maxwell J. The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008; 1(2): 160-83.
|
|
6) Bliss C B. Investigations in reaction time and attention. Studies from the Yale Psychology Laboratory. 1892; 1: 1-55.
|
|
7) Boder D P. The influence of concomitant activity and fatigue upon certain forms of reciprocal hand movements and its fundamental components. Comparative Psychology Monographs. 1935; 11: 78-79.
|
|
8) Deikman A J. DE automatization and the mystic experience. In C. T. Tart (Ed.), Altered states of consciousness. New York: Wiley; 1969; 29(4): P. 23-43.
|
|
9) Wulf G, McNevin N, Shea CH. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2001; 54(4): 1143-54.
|
|
10) Maxwell J P, Masters R, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001; 54(4): 1049-68.
|
|
11) Baddeley A D, Wilson B A. When implicit learning fails: Amnesia and the problem of error elimination. Neuropsychologia. 1994; 32: 53–68.
|
|
12) Gentile A M. Implicit and explicit processes during acquisition of functional skills. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 1998; 5: 7–16.
|
|
13) Berry D C, Dienes Z. Implicit learning: Theoretical and empirical issues. Hove, England: Lawrence Erlbaum Associates, Inc; 1993; 1: 153.
|
|
14) Baddeley A D, Hitch G. Working memory. In G. A. Bower (Ed.), Recent advances in learning and motivation. New York: Academic Press; 1974. p. 47–89.
|
|
15) Poolton J, Masters R, Maxwell J. Passing thoughts on the evolutionary stability of implicit motor behavior: Performance retention under physiological fatigue. Consciousness and Cognition. 2007; 16(2): 456-68.
|
|
16) Zhu F, Poolton J, Wilson M, Maxwell J, Masters R. Neural co-activation as a yardstick of implicit motor learning and the propensity for conscious control of movement. Biological Psychology. 2011; 87(1): 66-73.
|
|
17) Lam W K, Masters R S, Maxwell J P. Cognitive demands of error processing associated with preparation and execution of a motor skill. Consciousness and Cognition. 2010; 19(4): 1058-61.
|
|
18) Schmitz X, Bier N, Joubert S, Lejeune C, Salmon E, Rouleau I, et al. The benefits of errorless learning for serial reaction time performance in Alzheimer's disease. Journal of Alzheimer's Disease. 2014; 39(2): 287-300.
|
|
19) Sanli E A, Timothy D. What roles do errors serve in motor skill learning? An examination of two theoretical predictions. Journal of Motor Behavior Ahead-of-Print. 2014; 329-37.
|
|
20) Reber A S. The cognitive unconscious: An evolutionary perspective. Consciousness and Cognition. 1992; 1(2): 93-133.
|
|
21) Abernethy A B, Hanrahan S J, Kippers V, MacKinnon L, Pandy M. Biophysical foundations of human movement. 2en ed. Illinois: Human Kinetics; 2005. P. 272-4.
|
|
22) اشمیت ریچارد ای، لی تیموتی دیی. یادگیری و کنترل حرکتی. مترجمان: حمایتطلب رسول، قاسمی عبدالله. چاپ اول. تهران: انتشارات علم و حرکت؛ 1387. ص 58ـ57. |
|
23) Heuer H, Hegele M. Generalization of implicit and explicit adjustments to visuomotor rotations across the workspace in younger and older adults. Journal of Neurophysiology. 2011; 106: 2078 –85.
|
|
24) Wulf G, Schmidt R A. Feedback-induced variability and the learning of generalized motor programs. Journal of Motor Behavior. 1994; 26: 348–61.
|