یادگیری و تعمیمپذیری تمرین کمخطا و پرخطا در دختران 10 تا 12 سال | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 23، 1395، صفحه 49-64 اصل مقاله (543.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2016.657 | ||
| نویسندگان | ||
| جعفر محمدی* 1؛ امین قمری1؛ سیده اختر حصاری2 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعداد خطاهای ایجادشده برای یادگیری یک مهارت حرکتی شامل ضربه به توپ فوتبال جهت ایجاد نوع متفاوتی از یادگیری (یادگیری ضمنی دربرابر یادگیری آشکار) بود. بدینمنظور، 36 آزمودنی از دانشآموزان دختر 12ـ10 سال در سه گروه 12 نفری کمخطا، پرخطا و تمرین متغیر، هشت بلوک 25 تایی را در مرحلۀ اکتساب برای هر هشت فاصلۀ متفاوت اجرا کردند. سپس، از آزمودنیها خواسته شد تا هرگونه تکنیکی که برای انجام موفقیتآمیز تکلیف استفاده کردهاند را گزارش کنند و عملکرد آنها یک هفته بعد در یادداری، تکلیف دوگانه و انتقال در فاصلۀ جدید با استفاده از خطای مطلق و متغیر ارزیابی شد. نتایج در مرحلۀ اکتساب، پیشرفت معناداری را برای سه گروه نشان داد (P=0.001). بااینوجود، گروه کمخطا دارای خطای کمتری بودند (P=0.001). همچنین، تعداد قوانین گزارششده در گروه کمخطا پس از تمرین، بهطور معناداری کمتر از دو گروه دیگر بود (P=0.001). نتایج آزمون یادداری و تکلیف دوگانه نیز عملکرد بهتر؛ یعنی خطای مطلق و متغیر کمتری را برای گروه کمخطا نسبت به دو گروه دیگر نشان میدهد (P=0.001). در انتقال فاصلۀ جدید نیز گروه تمرین متغیر، خطای مطلق، متغیر کمتر (P=0.001) و عملکرد بهتری داشتند. از یافتهها استنباط میشود که کاهش خطا در طول تمرین منجر به یادگیری ضمنی مهارت ضربۀ فوتبال در کودکان کمسن میشود و این نوع یادگیری در شرایط اختلال (تکلیف دوگانه) در مقایسه با یادگیری آشکار، باثبات باقی میماند، اما تعمیمپذیری و انتقال مهارت در شرایط جدید در یادگیری آشکار بهتر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری ضمنی؛ یادگیری آشکار؛ کمخطا؛ پرخطا؛ تکلیف دوگانه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,071 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,019,965 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,414,054 |