تعیین میزان همبستگی ظرفیت حیاتی دانشآموزان دختر 11 تا 17 ساله تهرانی سنجیده شده به دو روش اسپیرومتری و معادله آلومتری | ||
| فیزیولوژی ورزشی | ||
| مقاله 8، دوره 8، شماره 29، 1395، صفحه 119-130 اصل مقاله (178.98 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spj.2016.652 | ||
| نویسندگان | ||
| افسانه شاکرین* ؛ زیبا استوان | ||
| کارشناس ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف اجرای تعیین میزان همبستگی ظرفیت حیاتی دانشآموزان دختر 11 تا 17 سالۀ سنجیدهشده به دو روش اسپیرومتری و معادلۀ آلومتری انجام گردید. بدین منظور، 311 دانشآموز با میانگین سنی 3± 14 سال، وزن 9± 83/48 کیلوگرم و قد 63/7±153 سانتیمتر انتخاب شدند و ظرفیت حیاتی آنها توسط دستگاه اسپیرومتر و نیز از طریق معادلۀ آلومتری محاسبه گردید. جهت تعیین میزان همبستگی بین دو روش مذکور نیز ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. همچنین، تفاوت بین میانگینهای ظرفیت حیاتی گروه ورزشکار و غیرورزشکار با استفاده از آزمون تی در گروههای مستقل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که معادلۀ آلومتری در تعیین ظرفیت حیاتی دانشآموزان دختر 11 تا 17 ساله از روایی 0.83=r و 0.86=α برخوردار است و بین میانگینهای ظرفیت حیاتی گروه ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوهبراین، یافتهها حاکی از این هستند که در شرایط عدم دسترسی به آزمایشگاه و دستگاه اسپیرومتری، میتوان از معادلۀ آلومتری برای تعیین ظرفیت حیاتی دانشآموزان دختر 11 تا 17 ساله استفاده نمود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دآنشآموزان دختر؛ ظرفیت حیاتی؛ معادلۀ آلومتری؛ اسپیرومتری؛ روایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 787 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,021,944 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,414,429 |