تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,135 |
تأثیر ترکیب روشهای تمرینی مشاهدة عمل، تصویرسازی حرکتی و تمرین جسمانی بر استواری حرکات درونمرحله و برونمرحله | |
رفتار حرکتی | |
مقاله 6، دوره 7، شماره 22، اسفند 1394، صفحه 109-130 اصل مقاله (262.3 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
ربابه مهاجری1؛ پونه مختاری2؛ امیر شمس* 3 | |
1کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | |
2استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز | |
3استادیار پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی | |
چکیده | |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ترکیب روشهای تمرینی مشاهدة عمل، تصویرسازی حرکتی و تمرین جسمانی بر استواری حرکات درونمرحله و برونمرحله بود. نمونة آماری پژوهش حاضر را 64 دانشجوی دختر رشتۀ تربیت بدنی با دامنة سنی 28ـ20 سال تشکیل دادند که بهصورت تصادفی به چهار گروه 16 نفری (گروه تمرین جسمانی، گروه تمرین جسمانی ـ مشاهدۀ عمل، گروه تمرین جسمانی ـ تصویرسازی حرکتی و گروه مشاهدۀ عمل ـ تصویرسازی حرکتی) تقسیم شدند. پروتکل اجرای پژوهش شامل: سه مرحلۀ پیش از تمرین (پیشآزمون)، مرحلۀ تمرین و مرحلۀ آزمون (پسآزمون) بود. در این پژوهش، الگوی درونمرحله ترکیبی از چرخش داخلی و خارجی ساق پای راست و چپ بهطور همزمان بود، بهصورتی که هر دو پا روی سطح افقی و حول محور عمودی بدن، همزمان به سمت داخل و خارج بدن (نسبت به مرکز بدن) حرکت میکردند. الگوی هماهنگی برونمرحله نیز شامل حرکت دورانی هریک از پاها روی سطح سهمی و حول محور عرضی بود. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح P<0.05 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که روش ترکیبی مشاهدة عمل ـ تمرین جسمانی در هر دو حرکات درونمرحله و برونمرحله، دارای عملکرد بهتر و معناداری نسبت به گروههای دیگر میباشد (P<0.001). همچنین، گروه ترکیبی تمرین جسمانی ـ تصویرسازی حرکتی نیز عملکرد بهتر و معناداری نسبت به گروههای تمرین جسمانی و مشاهدة عمل ـتصویرسازی حرکتی دارد (P<0.05). براساس نتایج پژوهش حاضر به مربیان پیشنهاد میشود جهت یادگیری این نوع مهارتهای حرکتی و صرفهجویی در وقت و هزینه، از روش ترکیبی تمرین جسمانی ـ مشاهدة عمل بهره گیرند. | |
کلیدواژهها | |
استواری؛ حرکات درونمرحله؛ حرکات برونمرحله؛ هماهنگی؛ تمرین جسمانی؛ مشاهدة عمل؛ تصویرسازی حرکتی | |
مراجع | |
1) Gatti R, Tettamanti A, Gough M, Riboldi E, Marinoni L, Buccino G. Action observation versus motor imagery in learning a complex motor task: A short review of literature and a kinematics study. Neuroscience Letters; 2013, 37– 42.
|
|
2) Magill R A. Motor Learning: Concepts and applications. M. VaezMousavi & M. Shpjaei (Trans). Bamdad Publication; Tehran, 2007.
|
|
3) Levin O, Suy E, Huybrechts J, Vangheluwe S, Swinnen S P. Bimanual coordination involving homologous and heterogonous joint combinations: When lower stability is associated with higher flexibility. Behavioral Brain Research. 2004; 437–45.
|
|
4) Temprado J J, Swinnen S P, Carson R G, Tourment A, Laurent M. Interaction of directional, neuromuscular and egocentric constraints on the stability of preferred bimanual coordination patterns. Human Movement Science. 2003; 339-63.
|
|
5) Kelso J A S, Zanone P G. Coordination dynamics of learning and transfer across different effectors systems. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. 2002; 776–97.
|
|
6) Magill R A. Motor learning and control: Concepts and applications. 8th ed. New York, USA: Mc Grow Hill; 2011.
|
|
7) Flanagan J R, Johansson R S. Action plans used in action observation. Nature. 2003; 769–71.
|
|
8) Bellucci F, Gasparrini L, Vannucchi M, Baccini M. A combination of motor imagery, action observation and motor execution is highly effective for the acquisition of a complex coordination behavior. Italian Journal of Physiotherapy. 2011; 3-11.
|
|
9) Schmidt R A, Lee T D. Motor control and learning: A behavioral emphasis. Human kinetics. 2011.
|
|
10) Shea CH, Wright D L, Wulf G, Whitacre C. Physical and observational practice afford unique learning opportunities. Journal of Motor Behavior. 2000; 32: 27-36.
|
|
11) Carroll W R, Bandura A. Representational guidance of action production in observational learning: A causal analysis. Journal of Motor Behavior. 1990; 22: 85-97.
|
|
12) Carolina G, Wulf G. Enhancing motor learning through dayed practice: Contributions of observation and dialogue. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2007; 78: 197-203.
|
|
13) Mokhtari P, Shojaei M, Dana A. The effect of observational practice on the badminton volley service learning: The role of self–efficacy. Journal of Harekat. 2007; 32: 117-31.
|
|
14) Gentili R, Papaxanthis C, Pozzo T. Improvement and generalization of arm motor performance through motor imagery practice. Neuroscience. 2006; 137(3): 761-72.
|
|
15) Gregg M, Hall C, Butler A. The MIQ-RS: A suitable option foe examining movement imagery ability. Evidence Based Complement Alternate Medicine. 2010; 7(2): 249-57.
|
|
16) Nair D G, Purcott K L, Fuchs A, Steinberg F, Kelso J A. Cortical and cerebellar activity of the human brain during imagined and executed unimanual and bimanual action sequences: A functional MRI study. Brain Research: Cognitive Brain Research, 2003; 15(3): 250–60.
|
|
17) Buccino G, Lui F, Canessa N, Patteri I, Lagravinese G, Benuzzi F, et al. Neural circuits involved in the recognition of actions performed by nonconspecifics: An FMRI study. J Cogn Neurosci. 2004; 16(1): 114–26.
|
|
18) Roosink M, Zijdewind I. Corticospinal excitability during observation and imagery of simple and complex hand tasks: Implications for motor rehabilitation. Behavioural Brain Research. 2010; 213(1): 35–41.
|
|
19) Rossini P M, Rossi S, Pasqualetti P, Tecchio F. Corticospinal excitability modulation to hand muscles during movement imagery. Cerebral Cortex. 1999; 9(2): 161–167.
|
|
20) Small S L, Buccino G, Solodkin A. The mirror neuron system and treatment of stroke. Developmental Psychobiology. 2012; 54(3): 293–310.
|
|
21) Nedelko V, Hassa T, Hamzei F, Schoenfeld M A, Dettmers C. Action imagery combined with action observation activates more corticomotor regions than action observation alone. Journal of Neurologic Physical Therapy. 2012; 36(4): 182-8.
|
|
22) Calvo-Merino B, Glaser D E, Grèzes J, Passingham R E, Haggard P. Action observation and acquired motor skills: An FMRI study with expert dancers. Cerebral Cortex. 2005; 15(8): 1243–9.
|
|
23) Kim T O, Cruz A, Ha J. Differences in leaning facilitatory effect of motor imagery and action observation of golf putting. Journal of Applied Sciences, 2011; 11(1): 151-6.
|
|
24) Sakamoto M, Muraoka T, Mizuguchi N, Kanosue K. Combining observation and imagery of an action enhances human corticospinal excitability. Neuroscience Research, 2009; 65(1): 23–7.
|
|
25) Nyberg L, Eriksson J, Larsson A, Marklund P. Learning by doing versus learning by thinking: An FMRI study of motor and mental training. Neuropsychologia. 2006; 44(5): 711–7.
|
|
26) De Beni R, Pazzaglia F, Gardini S. The generation and maintenance of visual mental images: Evidence for image type and aging. Brain Cognition. 2007; 63(3): 271-8.
|
|
27) Pepadelis C, Kourtidou-Papadeli C, Bamidis P, Albani M. Effects of imagery training on cognitive performance and use of physiological measurement tool mental effort. Brain Cognition. 2007; 64(1): 74-85.
|
|
28) Arazeshi N, Mokhtari P, VaezMousavi M. The effect of the level of athlete's mastery on pattern stability in in-phase and anti-phase movements. Motor Behavior. 2012; 10: 77-90.
|
|
29) Edwards M G, Humphreys G W, Castiello U. Motor facilitation following action observation: A behavioral study in prehensile action. Brain Cognition. 2003; 53(3): 495-502.
|
|
30) Fadiga L, Fogassi L, Pavesi G, Rizzolatti G. Motor facilitation during action observation: A magnetic stimulation study. Journal of Neurophysiology. 1995; 73(6): 2608-11.
|
|
31) Wright D, Yuhua L, Coady W. Cognitive processes related to contextual interference and observational learning: A replication of Blandin, Proteau, and Alain (1994). Research Quarterly for Exercise and Sport: Health Module. 1997; 106-109.
|
|
32) Deakin J M, Proteau L. The role of scheduling in learning through observation. Journal of Motor Behavior. 2000, 32: 268-76.
|
|
33) Shea CH, Wright D L, Wulf G, Whitacre C. Physical and observational practice afford unique learning opportunities. Journal of Motor Behavior. 2000, 32: 27-36.
|
|
34) Tsukazaki I, Uehara K, Morishita T, Ninomiya M, Funase K. Effect of observation combined with motor imagery of a skilled hand-motor task on motor cortical excitability: Difference between novice and expert. Neuroscience Letters. 2012; 96–100.
|
|
35) Swinnen S P, Young D E, Walter C B, Serrien D J. Control of asymmetrical bimanual movements. Exp Brain Res. 1991; 85(1): 163-73.
|
|
36) Carolina G, Wulf G. Enhancing motor learning through dayed practice: Contributions of observation and dialogue. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2007; 78: 197-203.
|
|
37) Dayan E, Cohen L G. Neuroplasticity sub-serving motor skill learning. Neuron. 2011; 443–54.
|
|
38) Doyon J, Benali H. Reorganization and plasticity in the adult brain during learning of motor skills. Current Opinion in Neurobiology. 2005; 161–7.
|
|
39) Ertelt D, Small S, Solodkin A, Dettmers C, McNamara A, Binkofski F, et al. Action observation has a positive impact on rehabilitation of motor deficits after stroke. Neuroimage. 2007; 36(2): 164-73.
|
|
40) Perrin P h, Gauchard, Cyril P, Claude J. Effect of physical activity and sporting activities on balance control in elderly people. British Journal of Sports Medicine. 1999; 33: 121-6.
|