اثر ارتباط استاد ـ دانشجو بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 4، شماره 9، 1394، صفحه 109-126 اصل مقاله (783.82 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی سلیمی* 1؛ محبوبه خداپرست2 | ||
| 1استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ارتباط استاد ـ دانشجو بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلیِ تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. محدودة مطالعاتی پژوهش، استان اصفهان و جامعة آماریِ آن، تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلیِ رشتة تربیت بدنی و علوم ورزشی (934=N) بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین (274=n) و دانشجویان بهصورت تصادفی ـ طبقهای گزینش شدند. برای جمعآوری اطلاعات پیرامون متغیر ارتباط استاد ـ دانشجو از پرسشنامة عابدینی و همکاران (1391)، برای جمعآوری اطلاعات پیرامون متغیر انگیزش تحصیلی از پرسشنامة هرمانس (1987) و برای جمعآوری اطلاعات پیرامون متغیر خودکارآمدیِ پژوهشی از پرسشنامة گراوند و همکاران (1392) استفاده شد که روایی محتوایی و صوری آنها بر اساس نظرات استادان مدیریت ورزشی، و پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل 80/8 استفاده گردید که نتایج نشان داد ارتباط استاد ـ دانشجو با ضریب 45/0 بر خودکارآمدی پژوهشی و با ضریب 36/0 بر انگیزش تحصیلی دانشجویانِ تحصیلات تکمیلیِ تربیت بدنی و علوم ورزشی اثرگذار است. همچنین، انگیزش تحصیلی نیز با ضریب 51/0 به طور معنیدار بر روی خودکارآمدی پژوهشی اثرگذار است. بر این اساس میتوان گفت با بهبود روابط و تعاملات استادان و دانشجویانِ رشتة تربیت بدنی، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی این دانشجویان به سطح بالاتری ارتقا پیدا خواهد کرد و در نتیجه، وضعیت مناسبتری برای پژوهش و تحصیل آنها فراهم میآید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارتباط استاد ـ دانشجو؛ انگیزش تحصیلی؛ خودکارآمدی پژوهشی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,032 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,010,035 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,411,351 |