نقش واسطهای کارآمدی مربیگری در رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری مربیان زن ورزشی شرکتکننده در دوازدهمین المپیاد دانشجویی کشور | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 9، 1394، صفحه 43-64 اصل مقاله (903.16 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سیدجعفر موسوی* 1؛ مریم مهرپرور2 | ||
| 1دانشیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشیِ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائم شهر | ||
| 2گروه مدیریت ورزشیِ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیتالله آملی (آمل) | ||
| چکیده | ||
| مربیان از اجزای حیاتی منابع انسانی در سازمانهای ورزشی محسوب میشوند که تحت تأثیر متغیرهای مختلفی قرار دارند. هدف این پژوهش، تعیین رابطۀ «هوش هیجانی و سبک رهبری» با «میانجیگری کارآمدی مربیان ورزشی زنِ شرکتکننده در دوازدهمین المپیاد دانشجویی کشور» بود و اطلاعاتِ لازم با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی (شوت، 1998)، کارآمدی مربیگری (میرز و همکاران، 2011) و سبک رهبری (چلادوری و ساله، 1980) جمعآوری شد. جامعۀ آماری 183 مربی شرکتکننده در المپیاد ورزشی بودند که با استفاده از فرمول تاباچنیک و فیدل (2007) تعداد 90 نفر به عنوان نمونه به صورت سهمیهای و تصادفی انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامهها در تحقیقات متعددی به تأیید رسید؛ با وجود این، روایی صوری و محتوایی آن را چند تن از استادان دانشگاه تأیید کردند و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 77/0 و 91/0 تعیین شد. تحلیل دادهها با روش رگرسیون دوگانه و چندگانه بر اساس مدل چهارمرحلهای بارون و کنی (1986) صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که توانایی ادراکشدۀ مربیان از هوش هیجانی خود، از جمله ارزیابی و نظارت دقیق بر تغییرات هیجانی در طول تمرین و مسابقه و قابلیت کنترل و تنظیم بهینۀ این هیجانات، تأثیر مثبتی بر اعتماد مربیگری و باورهای کارآمدی مربیان دارد و این رابطه موجب اتخاذ سبک رهبری و رفتار متناسب با شرایط مسابقه و ورزشکار و در نتیجه بهبود اثربخشی کل فرایند مربیگری میشود. این تعامل میتواند نگرش و ارتباط ورزشکار با مربی و در نتیجه عملکرد و یادگیری آنها را نیز بهبود بخشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبک رهبری؛ هوش هیجانی؛ کارآمدی مربیگری؛ مربیان؛ المپیاد ورزشی | ||
| مراجع | ||
| 
			 | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,097 			 | 
		||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 342 | 
| تعداد مقالات | 4,174 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 9,006,008 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,410,488 |