ارتباط عدالت سازمانی و توانمندسازی با رفتار شهروندی اعضای هیات علمی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 9، 1394، صفحه 15-30 اصل مقاله (793.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا علم* 1؛ صالح رفیعی2؛ شهرام علم3 | ||
1هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
2هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی با رفتارهای شهروندی سازمانی اعضای هیئت علمی تربیتبدنی است. روش تحقیق، از نوع همبستگی است و تمام اعضای هیئت علمی تربیتبدنی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، جامعۀ آماری این تحقیق بودند (182N=) .نمونهگیری بهصورت تمامشمار انجام شد و 130 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد توانمندسازی اسپریتزر (1995)، پرسشنامۀ عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی پودساکف (1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها، پس از تأیید روایی آنها توسط متخصصان، در تحقیقی راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 84/0 و 87/0 به دست آمد. مدل نظری تحقیق با استفاده از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) به تأیید رسید (92/0: CFI، 93/0: NFI، 91/0: AGFI، 83/2:X2/df ). نتایج نشان میدهد که توانمندسازی و ادراک اعضای هیئت علمی تربیت بدنی از عدالت، به طور مثبتی با رفتارهای شهروندی سازمانی آنها ارتباط دارد. به عبارت دیگر، طرز تلقی و باور مثبت اعضای هیئت علمی تربیت بدنی نسبت به شغلشان و همچنین ادراک آنها از عادلانهبودن شرایط شغلیشان در دانشگاه آزاد اسلامی، میتواند در آنها احساس تعلق بیشتری به دانشگاه ایجاد کند و منجر به بروز رفتارهای فراتر از شرح شغل رسمی ایشان، در ارتباط با دانشجویان، دانشکده یا دانشگاه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت سازمانی؛ توانمندسازی؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ اعضای هیئت علمی تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,170 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,814,253 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,665 |