تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب بر حافظۀ کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 22، 1394، صفحه 149-162 اصل مقاله (195.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مژگان معمارمقدم1؛ حمیدرضا طاهری* 2؛ مهدی سهرابی2؛ علی مشهدی3؛ علی کاشی4 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ تمرینی منتخب بر حافظۀ کاری کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. 40 دانشآموز پسر 7 تا 11 سال از مدارس ابتدایی ناحیۀ شش شهر مشهد انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) قرار گرفتند. تشخیص ADHD با استفاده از برگههای SNAP- IV و CBCL و مصاحبۀ بالینی صورت گرفت. گروه تجربی برنامۀ تمرینی منتخب (شامل تمرینات ادراکی ـ حرکتی و تمرینات هوازی) را بهمدت 24 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه اجرا؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکرد. آزمودنیها قبل و پس از تمرین بهوسیلۀ آزمونهای فراخنای ارقام وکسلر و بلوکهای تپندۀ کورسی ارزیابی شدند و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره صورت گرفت. نتایج نشان میدهد عملکرد کودکان گروه تجربی در حافظۀ کلامی (که از طریق آزمون فراخنای ارقام وکسلر ارزیابی گردید) تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد (P<0.05). همچنین، بر مبنای یافتهها تفاوت معناداری در آزمون بلوکهای تپندۀ کورسی بین گروه تجربی و کنترل مشاهده میشود (P<0.05)؛ بنابراین، برنامۀ تمرینی منتخب به بهبود حافظۀ کاری در کودکان مبتلا به ADHD کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی؛ برنامۀ تمرینی منتخب؛ حافظۀ کاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,599 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,815,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,277 |