ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخۀ فارسی پرسشنامة تاب آوری در دانش آموزان و دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 10، دوره 5، شماره 15، 1395، صفحه 131-150 اصل مقاله (203.6 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.604 | ||
| نویسندگان | ||
| مجتبی ظریفی1؛ حبیب هنری* 2؛ حسن بحرالعلوم3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود | ||
| 2دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3دانشیار دانشگاه شاهرود | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخة فارسی پرسشنامة تابآوری در دانشآموزان و دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان مقطع متوسطة دولتی مناطق نوزدهگانة آموزش و پرورش ( تعداد 48268 نفر) و همچنین کلیة دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1390- 1391 (تعداد 50477 نفر) بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد تابآوری کونور و دیویدسون بود. نتایج این پژوهش به وجود هفت عامل در ورزشکاران (سخترویی، هدفمندی، خوشبینی، احساسکنترل، استفاده از منابع، استفاده از منابع معنوی و پویایی) اشاره دارد. همچنین، نتایج نشان دادند که این پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی در جامعة مشخص برخوردار است ( پایایی برابر با 774/0) و آلفای کرونباخ ( پایایی و ثبات به روش همسانی درونی) برای ورزشکاران 781/0 بیشتر از غیر ورزشکاران 753/0 است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ساختارعاملی؛ هنجاریابی؛ تابآوری؛ ورزشکار؛ غیرورزشکار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,661 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,182 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,133,283 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,445,585 |