ارتباط بین توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران مرد | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 15، 1395، صفحه 103-116 اصل مقاله (151.74 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.602 | ||
نویسنده | ||
فرزانه حاتمی* | ||
استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این پژوهش تعیین ارتباط بین توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران مرد بود. 115 ورزشکار مرد شرکت کننده در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویی با میانگین سنی 94/3±89/22 سال، پرسشنامههای پژوهش را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بین خرده مقیاسهای توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای وجود دارد. یافتههای تحلیل رگرسیون چندگانۀ به روش گام به گام نیز نشان داد توانایی تصویرسازی مهارت و هدف، کارکرد مهارتی و توانایی تصویرسازی راهبرد، کارکرد راهبردی یادگیری مشاهدهای را به طور معناداری پیشبینی میکنند. همچنین کارکرد اجرایی یادگیری مشاهدهای به طور معناداری توسط توانایی تصویرسازی هدف و تبحر پیشبینی میشود. یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میکنند مربیان و روانشناسان ورزشی میتوانند در ورزشکارانی که از سطوح مهارتی نسبتاً بالایی برخوردارند، با منطبق ساختن نوع توانایی تصویرسازی با کارکردهای یادگیری مشاهدهای متناظر آن، اثربخشی تصویرسازی و یادگیری مشاهدهای را بهبود بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانایی تصویرسازی؛ کارکردهای یادگیری مشاهدهای؛ ورزشکار؛ المپیاد دانشجویی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 869 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,011 |