ارتباط بین توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران مرد | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 8، دوره 5، شماره 15، 1395، صفحه 103-116 اصل مقاله (151.74 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.602 | ||
| نویسنده | ||
| فرزانه حاتمی* | ||
| استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از اجرای این پژوهش تعیین ارتباط بین توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران مرد بود. 115 ورزشکار مرد شرکت کننده در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویی با میانگین سنی 94/3±89/22 سال، پرسشنامههای پژوهش را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بین خرده مقیاسهای توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای وجود دارد. یافتههای تحلیل رگرسیون چندگانۀ به روش گام به گام نیز نشان داد توانایی تصویرسازی مهارت و هدف، کارکرد مهارتی و توانایی تصویرسازی راهبرد، کارکرد راهبردی یادگیری مشاهدهای را به طور معناداری پیشبینی میکنند. همچنین کارکرد اجرایی یادگیری مشاهدهای به طور معناداری توسط توانایی تصویرسازی هدف و تبحر پیشبینی میشود. یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میکنند مربیان و روانشناسان ورزشی میتوانند در ورزشکارانی که از سطوح مهارتی نسبتاً بالایی برخوردارند، با منطبق ساختن نوع توانایی تصویرسازی با کارکردهای یادگیری مشاهدهای متناظر آن، اثربخشی تصویرسازی و یادگیری مشاهدهای را بهبود بخشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| توانایی تصویرسازی؛ کارکردهای یادگیری مشاهدهای؛ ورزشکار؛ المپیاد دانشجویی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 898 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,182 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,133,275 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,445,582 |