تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,534,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,037 |
تمرین حافظۀ کاری، توجه و ظرفیت حافظۀ کاری کاراتهکاران را افزایش میدهد | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 15، فروردین 1395، صفحه 39-50 اصل مقاله (238.19 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2016.597 | ||
نویسندگان | ||
بهنام ملکی1؛ سید محمد کاظم واعظ موسوی* 2؛ عبدالله قاسمی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تمرین حافظۀ کاری بر توجه و ظرفیت حافظۀ کاری کاراتهکاران بود. از بین کاراتهکاران ماهر استان البرز 24 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند و پیشآزمون توجه و ظرفیت حافظۀ کاری را انجام دادند. سپس شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت 25 جلسه تمرینهای حافظۀ کاری را انجام دادند و در پایان، هر دو گروه در پسآزمون توجه و ظرفیت حافظۀ کاری شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون حافظۀ کاری عددی و فضایی، آزمون مهارت توجه بر اساس جدول سیاه و قرمز، و نرم افزار تمرین حافظۀ کاری بود. تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد تمرین حافظۀ کاری سبب افزایش ظرفیت حافظۀ کاری و توجه کاراتهکاران گروه آزمایش شده است. بطورکلی بالا بودن ظرفیت حافظۀ کاری بر متغیرهای روانشناختی درگیر با عملکرد اثر مثبت گذارده و در نهایت آن را بهبود می دهد. لذا تمرینهای حافظۀ کاری برای افزایش پاسخهای مناسب کاراتهکاران در موقعیتهای پر فشار مفید است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون حافظۀ کاری عددی؛ آزمون حافظۀ کاری فضایی؛ آزمون جدول سیاه و قرمز؛ نرم افزار تمرین حافظۀ کاری | ||
مراجع | ||
10. Dunning, D. L., Holmes, J., & Gathercole, S. E. (2013). Does working memory training lead to generalized improvements in children with low working memory? A randomized controlled trial. Developmental Science, 16(6), 915-925. 11. Dunning DL, Holmes J.(2014). Does working memory training promote the use of strategies on untrained working memory tasks?. Mem Cogn, 42:854–862. 12. Engle, R. W. (2002). Working memory capacity as executive attention. Current directions in psychological science, 11(1), 19-23. 13. Engle, R. W., & Kane, M. J. (2004). Executive attention, working memory capacity, and a two-factor theory of cognitive control. Psychology of learning and motivation, 44, 145-200. 14. Furley, P. A., & Memmert, D. (2010). The role of working memory in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 3(2), 171-194. 15. Furley, P. A., & Memmert, D. (2012). Working memory capacity as controlled attention in tactical decision making. Journal of sport & exercise psychology(34), 322-344. 16. GhotbiVarzane, A., Zarghami, M., Saemi, A., & Maleki, F. (2012). The effect of Cognitive Style on accuracy: The role of working memory. Journal of Development and Motor learning- sport, 10, 61- 78. In Persian. 17. Gray, S. A. (2011). Evaluation of a Working Memory Training Program in Adolescents with Severe Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Learning Disabilities. University of Toronto.
19. Holmes, J., Gathercole, S. E., Place, M., Dunning, D. L., Hilton, K. A., & Elliott, J. G. (2010). Working memory deficits can be overcome: Impacts of training and medication on working memory in children with ADHD. Applied Cognitive Psychology, 24(6), 827-836. 20. Hovik, K. T. (2010). Can PC-based training boost working memory in ADHD preadolescents on medication?: a clinical intervention study. 21. Kane, M. J., Bleckley, M. K., Conway, A. R., & Engle, R. W. (2001). A controlled-attention view of working-memory capacity. Journal of Experimental Psychology: General, 130(2), 169. 22. Kane, M. J., Conway, A. R., Hambrick, D. Z., & Engle, R. W. (2007). Variation in working memory capacity as variation in executive attention and control. Variation in working memory, 1, 21-48. 23. Kane, M. J., & Engle, R. W. (2003). Working-memory capacity and the control of attention: the contributions of goal neglect, response competition, and task set to Stroop interference. Journal of Experimental Psychology: General, 132(1), 47. 24. Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P. J., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlström, K., . . . Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD-a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44(2), 177-186. 25. Marishok, L., & Bahrami, A. (2006). Imagery and its use in the process of training basketball athletes. . Journal of Sports World. Belarusian State University of Physical Education and Tourism, 74. 26. McNab, F., Varrone, A., Farde, L., Jucaite, A., Bystritsky, P., Forssberg, H., & Klingberg, T. (2009). Changes in cortical dopamine D1 receptor binding associated with cognitive training. Science, 323(5915), 800-802. 27. McNamara, D. S., & Scott, J. L. (2001). Working memory capacity and strategy use. Memory & cognition, 29(1), 10-17. 28. Morrison, A. B., & Chein, J. M. (2011). Does working memory training work? The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory. Psychonomic bulletin & review, 18(1), 46-60. 29. Olesen, P. J., Westerberg, H., & Klingberg, T. (2004). Increased prefrontal and parietal activity after training of working memory. Nature neuroscience, 7(1), 75-79. 30. Redick, T. S., & Engle, R. W. (2006). Working memory capacity and attention network test performance. Applied Cognitive Psychology, 20(5), 713-721. 31. Rode, C., Robson, R., Purviance, A., Geary, D. C., & Mayr, U. (2014). Is working memory training effective? A study in a school setting. 32. Schmiedek, F., Lövdén, M., & Lindenberger, U. (2010). Hundred days of cognitive training enhance broad cognitive abilities in adulthood: findings from the COGITO study. Frontiers in aging neuroscience, 2. 33. Shipstead, Z., REdICk, T. S., & ENGlE, R. W. (2010). Does working memory training generalize. Psychologica Belgica, 50(3-4), 245-276. 34. Tulbure, B. T., & Siberescu, I. (2013). Cognitive Training Enhances Working Memory Capacity in Healthy Adults. A Pilot Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 78, 175-179. 35. Ungerleider, L. G., Doyon, J., & Karni, A. (2002). Imaging brain plasticity during motor skill learning. Neurobiology of learning and memory, 78(3), 553-564.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 913 |