ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب ورزشی-2 در کودکان ورزشکار | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 4، شماره 14، 1394، صفحه 146-129 اصل مقاله (244.93 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
ولی اله کاشانی* 1؛ منصوره آذری2 | ||
1استادیار دانشگاه سمنان | ||
2کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی، پایایی و هنجاریابی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب ورزشی-2 در کودکان ورزشکار بود. بدین منظور 400 ورزشکار دختر و پسر، به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در ابتدا با استفاده از روش ترجمه- باز ترجمه و روایی صوری و صحت ترجمه تأیید شد. برای تعیین روایی سازة مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین همسانی درونی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و همچنین برای تعیین پایایی زمانی از ضریب همبستگی درون طبقهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب ورزشی-2 از روایی و پایایی قابل قبولی در کودکان ورزشکار ایرانی برخوردار است و قابلیت این را دارد که به عنوان ابزاری روا و پایا توسط مربیان و پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ اختلال تمرکز؛ نگرانی؛ همسانی درونی؛ پایایی زمانی؛ روایی سازه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,881 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 900 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,820,577 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,306,394 |