ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب ورزشی-2 در کودکان ورزشکار | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 9، دوره 4، شماره 14، 1394، صفحه 146-129 اصل مقاله (244.93 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| ولی اله کاشانی* 1؛ منصوره آذری2 | ||
| 1استادیار دانشگاه سمنان | ||
| 2کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه سمنان | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی، پایایی و هنجاریابی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب ورزشی-2 در کودکان ورزشکار بود. بدین منظور 400 ورزشکار دختر و پسر، به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در ابتدا با استفاده از روش ترجمه- باز ترجمه و روایی صوری و صحت ترجمه تأیید شد. برای تعیین روایی سازة مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین همسانی درونی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و همچنین برای تعیین پایایی زمانی از ضریب همبستگی درون طبقهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب ورزشی-2 از روایی و پایایی قابل قبولی در کودکان ورزشکار ایرانی برخوردار است و قابلیت این را دارد که به عنوان ابزاری روا و پایا توسط مربیان و پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب؛ اختلال تمرکز؛ نگرانی؛ همسانی درونی؛ پایایی زمانی؛ روایی سازه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,999 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 935 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 345 |
| تعداد مقالات | 4,185 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,175,171 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,474,594 |