تأثیر تمرینات منتخب ادراکی ـ حرکتی بر حافظه و مشکلات توجه کودکان کم-توان ذهنی آموزش پذیر | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 14، 1394، صفحه 58-45 اصل مقاله (180.97 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| بهروز قربان زاده1؛ مریم لطفی* 2 | ||
| 1استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| 2دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشگاه ارومیه | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر حافظه و مشکلات توجه کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. در این پژوهش نیمه تجربی 20 کودک 7 تا 10 ساله از بین 600 دانشآموز مدارس ابتدایی شهر تبریز به صورت تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. آنها در دو گروه تمرینات ادراکی ـ حرکتی و گروه کنترل بر اساس سن و بهرۀ هوشی همتاسازی شدند. برنامه به صورت 18 جلسه (هر هفته دو جلسة 45 دقیقه ای) انجام گرفت. قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پرسشنامۀ عصب – روانشناختی کانرز توسط والدین آنان تکمیل شد. نتایج نشان داد گروه تمرینات ادراکی ـ حرکتی در حافظه و توجه نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند. بنابراین پیشنهاد میگردد این دسته از حرکات در برنامۀ کلاسهای تربیت بدنی، فوق برنامه و منزل استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرینات منتخب ادراکی ـ حرکتی؛ حافظه؛ مشکلات توجه؛ کودکان کمتوان ذهنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,925 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,083 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,984,961 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,407,057 |