تأثیر یک دوره برنامه تمرینات منتخب بر برنامهریزی و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 9، دوره 7، شماره 21، 1394، صفحه 161-176 اصل مقاله (873.72 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مژگان معمارمقدم1؛ حمیدرضا طاهری2؛ مهدی سهرابی3؛ علی مشهدی3؛ علی کاشی* 4 | ||
| 1مربی دانشگاه مازندران | ||
| 2دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 3هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 4هیات علمی پزوهشگاه تربیت بدنی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی یک دوره برنامه تمرینی منتخب بر برنامهریزی و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی انجام شد. بدین منظور، 40 دانشآموز پسر 7 تا 11 سال از مدارس ابتدای ناحیه 6 شهر مشهد و به صورت نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند. تشخیص اختلال با استفاده از فرمهای SNAP-IV و CBCL و مصاحبه بالینی صورت گرفت. شرکتکنندگان بهطور تصادفی به دو گروه (تجربی و کنترل) تقسیم شدند. گروه تجربی برنامه تمرین منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه، دریافت کردند. گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. آزمودنیها قبل و بعد از تمرین بهوسیله تکلیف برج لندن، ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری صورت گرفت. نتایج نشان داده عملکرد کودکان گروه تجربی در برنامهریزی و حل مسئله، تفاوت معنیداری با گروه کنترل داشت (p<0.05)؛ بنابراین، برنامه تمرینی با شیوه ارائهشده در این تحقیق بر برنامهریزی و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی تأثیر داشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی؛ برنامه تمرینی منتخب؛ برنامهریزی؛ حل مسئله | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,344 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,013,055 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,412,142 |