تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,210 |
تأثیر تمرین پر خطا و کم خطا بر یادگیری و انتقال مهارت پرتاب دارت نوجوانان دختر کم توان ذهنی | |
رفتار حرکتی | |
مقاله 6، دوره 7، شماره 21، آذر 1394، صفحه 111-126 اصل مقاله (900.79 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
امین قمری* 1؛ جعفر محمدی1؛ مرضیه محمدی2 | |
1دانشجوی دکترا دانشگاه فردوسی مشهد | |
2آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی | |
چکیده | |
ایجاد شرایط مناسب و برنامه های خاص برای توسعه و بهبود مهارتهای حرکتی در افراد دارای ناتوانیهای حرکتی و شناختی از جمله اهداف تحقیقات علمی در حوزه رفتار حرکتی است. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر دو برنامه تمرینی کم خطا و پر خطا بر مهارت پرتاب دارت در نوجوانان دختر دارای ناتوانی های ذهنی بوده است. 24 آزمودنی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و بر اساس نمرات پیش آزمون به دو گروه تقسیم شدند. میانگین ده اجرا به عنوان پیش آزمون یک هفته قبل از مرحله اکتساب از تمام آزمودنیها در فاصله 5/3 متر گرفته شد. گروه کمخطا، مرحله اکتساب را در چهار فاصله مختلف، از کمترین به سمت بیشترین فاصله و گروه پرخطا بصورت معکوس تمرین کردند. آزمون یادداری و انتقال دوگانه 48 ساعت بعد از مرحله اکتساب انجام شد. نتایج مربوط به خطای متغیر و مطلق با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری و آزمون تی مستقل محاسبه شد. یافتهها نشان داد که در خطای متغیر بین دو گروه در مرحله اکتساب (P=0.001) و یادداری (P=0.002) تفاوت معنیداری وجود داشت. در آزمون انتقال دو گانه، هم خطای مطلق (P=0.025) و هم خطای متغیر (P=0.001) در گروه کم خطا بطور معنیداری کمتر از گروه پر خطا بود. بطور کلی براساس نتایج تحقیق، بویژه آزمون انتقال دوگانه به عنوان یک معیار معتبرتر، برنامههای تمرینی که خطاها را محدود میکند، سودمند بوده و پیشنهاد می شود از این رویکرد جهت بهبود دقت، ثبات و همسانی اجرا در افراد دارای اختلال ذهنی استفاده شود. | |
کلیدواژهها | |
کم توان ذهنی؛ کم خطا؛ پرخطا؛ انتقال دوگانه | |
مراجع | |
1) Mercadante M T, Evans-Lacko S, Paula C S. Perspectives of intellectual disability in Latin American countries: Epidemiology, policy, and services for children and adults. Current Opinion in Psychiatry. 2009; 22(5): 469-74.
|
|
2) Schalock RL, Borthwick-Duffy SA, Bradley VJ, Buntinx WH, Coulter DL, Craig EM, Gomez SC, Lachapelle Y, Luckasson R, Reeve A, Shogren KA. Intellectual disability: Definition, classification, and systems of supports. 5thed. American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. 444 North Capitol Street NW Suite 846, Washington, DC 20001; 2010. p. 315-18.
|
|
3) Vuijk P, Hartman E, Scherder E, Visscher C. Motor performance of children with mild intellectual disability and borderline intellectual functioning. Journal of Intellectual Disability Research. 2010; 54(11): 955-65.
|
|
4) Westendorp M, Houwen S, Hartman E, Visscher C. Are gross motor skills and sports participation related in children with intellectual disabilities? Research in Developmental Disabilities. 2011; 32(3): 1147-53.
|
|
5) Capio C M, Sit CH P, Poolton J M, Abernethy B, Masters R S W. Training a fundamental movement skill in children with disabilities. 18th International Symposium on Adapted Physical Activity; Paris, France. 2011 July: 4-8.
|
|
6) Schmitz X, Bier N, Joubert S, Lejeune C, Salmon E, Rouleau I, et al. The benefits of errorless learning for serial reaction time performance in Alzheimer's disease. Journal of Alzheimer's Disease. 2014; 39(2): 287-300.
|
|
7) Maxwell J, Masters R, Eves F. From novice to no know-how: A longitudinal study of implicit motor learning. Journal of Sports Sciences. 2000; 18(2): 111-20.
|
|
8) Maxwell J P, Masters R, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001; 54(4): 1049-68.
|
|
9) Masters R, Maxwell J. The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008; 1(2): 160-83.
|
|
10) Reber A S. The cognitive unconscious: An evolutionary perspective. Consciousness and Cognition. 1992; 1(2): 93-133.
|
|
11) Adams J A. A closed-loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavior. 1971; 3(2): 111-50.
|
|
12) Schmidt R A. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review. 1975; 82(4): 225.
|
|
13) Schmidt R A, Lee T D. Motor control and learning: A behavioral emphasis. 5thed. Champaign. IL: Human Kinetics; 2011. p. 430-31.
|
|
14) Masters R S W. Knowledge, knerves and know - how - the role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. Brit J Psychol. 1992; 83: 343-58.
|
|
15) Lam W K, Masters R S, Maxwell J P. Cognitive demands of error processing associated with preparation and execution of a motor skill. Consciousness and Cognition. 2010; 19(4): 1058-61.
|
|
16) Poolton J M, Zachry T L. So you want to learn implicitly? Coaching and learning through implicit motor learning techniques. International Journal of Sports Science and Coaching. 2007; 2(1): 67-78.
|
|
17) Masters RS, Maxwell JP. 10 Implicit motor learning, reinvestment and movement disruption. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. 2004 Feb; 20:207.
|
|
18) Van der Molen M, Van Luit J, Van der Molen M W, Jongmans M J. Everyday memory and working memory in adolescents with mild intellectual disability. Journal Information. 2010; 115(3): 207–17.
|
|
19) Zhu F, Poolton J, Wilson M, Maxwell J, Masters R. Neural co-activation as a yardstick of implicit motor learning and the propensity for conscious control of movement. Biological Psychology. 2011; 87(1): 66-73.
|
|
20) Poolton J, Masters R, Maxwell J. Passing thoughts on the evolutionary stability of implicit motor behaviour: Performance retention under physiological fatigue. Consciousness and Cognition. 2007; 16(2): 456-68.
|
|
21) Capio C, Poolton J, Sit C, Holmstrom M, Masters R. Reducing errors benefits the field-based learning of a fundamental movement skill in children. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. 2013; 23(2): 181-8.
|
|
22) Maxwell J P, Masters R S W, Hammond J. Interactions between implicit/explicit learning and fundamental movement ability in children. 13th European College of Sports Science Annual Congress; Estoril, Portugal. 2008 July: 9-12.
|
|
23) Capio C, Poolton J, Sit C, Eguia K, Masters R. Reduction of errors during practice facilitates fundamental movement skill learning in children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research. 2013; 57(4): 295-305.
|
|
24) حسنبارانی فریبا، عبدلی بهروز، فارسی علیرضا. تأثیر یادگیری کمخطا پرخطا بر متغیرهای کینماتیکی اجرا در یک تکلیف پرتابی: یک مطالعۀ مقدماتی. نشریۀ پژوهش در علوم توانبخشی. 1392؛ 9(6): 13ـ1. |
|
25) Pandey R M. Approaches to sample size calculation in comparative studies. The Indian Journal of Pediatrics. 1999; 66(4): 533-8.
|
|
26) Thelen E, Smith L B, Karmiloff-Smith A, Johnson M H. A dynamic systems approach to the development of cognition and action. Nature. 1994; 372(6501): 53.
|
|
27) Renshaw I, Davids K W, Shuttleworth R, Chow J Y. Insights from ecological psychology and dynamical systems theory can underpin a philosophy of coaching. International Journal of Sport Psychology. 2009; 40(4): 540-602.
|
|
28) Harter S. A model of intrinsic mastery motivation in children: Individual differences and developmental change. In Minnesota Symposia on Child Psychology. Volume 14. Hillsdale NJ: Erlbaum; 1981.
|