تاثیر یک برنامه تمرینات ریتمیک منتخب بر کنترل تعادل کودکان کم شنوای دچار کم کاری سیستم دهلیزی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 2، دوره 7، شماره 21، 1394، صفحه 47-64 اصل مقاله (875.44 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| آرزو احمدپور* 1؛ محمدعلی اصلانخانی2؛ حسن عشایری3؛ زهرا جعفری3 | ||
| 1دکترای دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 3عضو هیات علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه ایران | ||
| چکیده | ||
| کودکان کم شنوای دچار کم کاری دستگاه دهلیزی نسبت به همتایان سالم خود در کنترل تعادل دچار مشکل هستند. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرین ریتمیک بر کنترل تعادل این کودکان بود. 24 کودک کم شنوای حسی عصبی که با آزمایشهای اکولوموتور و کالریک، کم کاری دستگاه دهلیزی آنان مسجل شده بود به طور تصادفی در دو گروه مداخله (12 نفر) و شاهد (12 نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله در یک دوره 6 هفته ای تمرینات ریتمیک شرکت کرد، در حالیکه گروه شاهد به فعالیتهای روزمره خود در خانه و مدرسه ادامه داد. کنترل تعادل آنان از طریق خرده مقیاس تعادل آزمون برونینکس – اوزرتسکی2 در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون سنجیده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس بین گروهی با اندازه های تکراری نشان داد که نمره کل خرده مقیاس تعادلی برونینکس اوزرتسکی2 (P=0.003)، موارد با چشمان باز (P=0.000)، بسته(P=0.000) ، بر روی زمین (P=0.000) و بر روی تخته تعادل (P=0.000) در گروه تمرینی به طور معناداری بهتر از گروه شاهد بود. یک دوره فعالیت بدنی سازمان یافته با تاکید بر تحریکات حسی توانست وابستگی به دروندادهای بینایی را در کودکان کم شنوای دچار کم کاری دستگاه دهلیزی کاهش داده و حساسیت دستگاه دهلیزی را افزایش دهد. واژگان کلیدی: تعادل، کودک کم شنوا، دستگاه وستیبولار، تمرینات ریتمیک، آزمون برونینکس – اوزرتسکی | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعادل؛ کودک کم شنوا؛ دستگاه وستیبولار؛ تمرینات ریتمیک؛ آزمون برونینکس – اوزرتسکی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,234 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,013,012 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,412,139 |