تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,206 |
تأثیر مشاهدۀ اطلاعات نسبی و مطلق بر یادگیری یک مهارت جدید | |
رفتار حرکتی | |
مقاله 1، دوره 7، شماره 21، آذر 1394، صفحه 15-32 اصل مقاله (875.14 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
داود فاضلی* 1؛ علیرضا فارسی2؛ بهروز عبدلی2 | |
1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد | |
2دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران | |
چکیده | |
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر مشاهدۀ اطلاعات نسبی و مطلق بر یادگیری یک مهارت جدید بود. جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پسر دانشگاه شهید بهشتی تشکیل میدادند که از بین آنها بهصورت نمونۀ دردسترس، 14 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که همگی راستدست بودند و ازنظر جسمانی وضعیت سالمی داشتند انتخاب و به دو گروه 7 نفری تقسیم شدند. اطلاعات در این پژوهش بهصورت نمایش نقاط نورانی ارائه شدند. یک گروه اطلاعات همۀ اندامهای بدن را مشاهده میکرد (گروه اطلاعات نسبی) و گروه دیگر فقط اطلاعات مچ دست پرتاب را مشاهده می-کرد (گروه اطلاعات مطلق). افراد در اکتساب، 20 کوشش را اجرا نمودند و 24 ساعت بعد 5 کوشش را بهعنوان آزمون یادداری انجام دادند و بعد از آزمون یادداری همۀ گروهها فیلم اطلاعات همۀ اندامهای بدن (اطلاعات نسبی) را مشاهده کردند. این مرحله بهعنوان بازاکتساب نامگذاری شد. نتایج نشان داد که گروه اطلاعات مطلق در هماهنگی درون اندامها نسبت به گروه اطلاعات نسبی بیشتر شبیه به الگو عمل کرده است. این اثر در تمام مراحل پژوهش مشاهده شد. در متغیرهای کنترلکنندۀ حرکت، تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت (05/p>0). همچنین، دیدن اطلاعات نسبی در مرحلۀ بازاکتساب تأثیری بر هماهنگی اندامها و دقت حرکت نداشت؛ اما بر متغیر کنترل حرکت تأثیر معناداری داشت و آن را بهبود بخشید. درکل، نتایج نشاندهندۀ این امر است که اطلاعات نسبی همیشه برای کسب الگوی هماهنگی مهمترین اطلاعات نیستند. در بعضی موارد مانند آنچه که در این پژوهش مشاهده شد، اطلاعات نقطۀ انتهایی حرکت نقش مهمتری را بازی میکنند. | |
کلیدواژهها | |
اطلاعات نسبی؛ اطلاعات مطلق؛ نمایش نقاط نورانی | |
مراجع | |
1) Williams AM, Hodges NJ. Practice, instruction and skill acquisition in soccer: Challenging tradition. Journal of sports sciences. 2005;23(6):637-50.
|
|
2) Williams AM, Davids K, Williams JGP. Visual perception and action in sport: 1thed. Taylor & Francis; 1999.
|
|
3) Bandura A. Social learning theory Englewood Cliffs. 1thed. NJ: Prentice-Hall; 1977.
|
|
4) Scully D, Newell K. Observational-Learning and the Acquisition of Motor-Skills-toward a Visual-Perception Perspective. Journal of Human Movement Studies. 1985;11(4):169-86.
|
|
5) Horn RR, Williams AM, Scott MA. Learning from demonstrations: the role of visual search during observational learning from video and point-light models. Journal of Sports Sciences. 2002;20(3):253-69.
|
|
6) Gibson JJ. The Ecological Approach to Visual Perception: Classic Edition: Psychology Press; 2014.
|
|
7) Hodges NJ, Hayes SJ, Breslin G, Williams AM. An evaluation of the minimal constraining information during observation for movement reproduction. Acta Psychologica. 2005;119(3):264-82.
|
|
8) Hodges NJ, Williams AM, Hayes SJ, Breslin G. What is modelled during observational learning? Journal of Sports Sciences. 2007;25(5):531-45.
|
|
9) Horn RR, Williams AM, Hayes SJ, Hodges NJ, Scott MA. Demonstration as a rate enhancer to changes in coordination during early skill acquisition. Journal of Sports Sciences. 2007;25(5):599-614.
|
|
10) Horn RR, Williams AM, Scott MA, Hodges NJ. Visual search and coordination changes in response to video and point-light demonstrations without KR. Journal of Motor Behavior. 2005;37(4):265.
|
|
11) Magill RA, Anderson D. Motor learning and control: Concepts and applications: 9thed. McGraw-Hill New York; 2011.
|
|
12) Johansson G. Visual perception of biological motion and a model for its analysis. Attention, Perception, & Psychophysics. 1973;14(2):201-11.
|
|
13) Scully D, Carnegie E. Observational learning in motor skill acquisition: A look at demonstrations. The Irish Journal of Psychology. 1998;19(4):472-85.
|
|
14) Al-Abood SA, Davids K, Bennett SJ, Ashford D, Marin MM. Effects of manipulating relative and absolute motion information during observational learning of an aiming task. Journal of Sports Sciences. 2001;19(7):507-20.
|
|
15) Rodrigues ST, Ferracioli MdC, Denardi RA. Learning a complex motor skill from video and point- light demonstrations 1, 2. Perceptual and motor skills. 2010;111(2):307-23.
|
|
16) Breslin G, Hodges NJ, Williams AM, Kremer J, Curran W. A comparison of intra-and inter-limb relative motion information in modelling a novel motor skill. Human movement science. 2006;25(6):753-66.
|
|
17) Breslin G, Hodges NJ, Williams AM, Curran W, Kremer J. Modelling relative motion to facilitate intra-limb coordination. Human Movement Science. 2005;24(3):446-63.
|
|
18) Hayes SJ, Hodges NJ, Huys R, Williams AM. End-point focus manipulations to determine what information is used during observational learning. Acta psychologica. 2007;126(2):120-37.
|
|
19) Breslin G, Hodges NJ, Williams MA. Effect of information load and time on observational learning. Research quarterly for exercise and sport. 2009;80(3):480-90.
|
|
20) Hayes SJ, Ashford D, Bennett SJ. Goal-directed imitation: The means to an end. Acta Psychologica. 2008;127(2):407-15.
|
|
21) Sidaway B, Heise G, SchoenfelderZohdi B. Quantifying the variability of angle-angle plots. Journal of Human Movement Studies. 1995;29(4):181-97.
|
|
22) Winter DA. Biomechanics and motor control of human movement: 2thed. John Wiley & Sons; 2009.
|
|
23) Kunde W, Hoffmann J, Zellmann P. The impact of anticipated action effects on action planning. Acta psychologica. 2002;109(2):137-55.
|
|
24) Latash ML, Turvey MT, Bernshteĭn NA. Dexterity and its development: 1thed. Lawrence Erlbaum; 1996.
|
|
25) Wild KS, Poliakoff E, Jerrison A, Gowen E. The influence of goals on movement kinematics during imitation. Experimental brain research. 2010;204(3):353-60.
|
|
26) Hodges NJ, Franks IM. Learning as a function of coordination bias: building upon pre-practice behaviors. Human movement science. 2002;21(2):231-58.
|
|
27) Hayes S J, Hodges N J, Scott M A, Horn R, Williams A M. Scaling a motor skill through observation and practice. Journal of Motor Behavior. 2006; (38): 357-66
|