تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,609,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,737,946 |
تأثیر تصویرسازی ذهنی همراه با تمرین بدنی بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دو گروه دست برتر راست و چپ | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 15، اردیبهشت 1393، صفحه 87-100 اصل مقاله (359.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، مقایسهی تأثیر تصویرسازی ذهنی همراه با تمرین بدنی بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در دو گروه دست برتر راست و چپ بود. روش پژوهش حاضر،نیمهتجربی و از نوع میدانی است. جامعهی آماری دانشجویان تربیت بدنی عمومی بودند که از میان آنها 34 دانشجوی دختر در دو گروه دست برتر راست (17 نفر) و دست برتر چپ (17 نفر) که از پرسشنامهی تصویرسازی حرکتی بالاترین امتیاز را کسب کرده و مایل به همکاری در این پژوهش بودند، انتخاب شدند. آزمودنیهای هر دو گروه طی3 هفته، هر هفته 5 جلسه به تمرین بدنی (15 پرتاب) و ذهنی (15 پرتاب) مهارت پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. برای آزمون فرضیهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و آزمون t استیودنت استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هر دو گروه دست برتر راست و چپ در اجرا و یادگیری مهارت پرتاب آزاد بهبود داشتند. اما تصویرسازی ذهنی همراه با تمرین بدنی بهطور معناداری در گروه چپ دست منجر به اجرای بهتر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال شد.این فرضیه مطرح است که افراد چپدست، نیمکرهی راست توسعهیافتهتری داشته و از یک مزیت عصبی- آناتومیکی در اجرای تکالیف معین نظیر تکالیف بینایی - حرکتی و بینایی - فضایی برخوردارند. همینطور چپدستها قادرند ارتباط عمیقی بین دو نیمکرهی مغزشان ایجاد کنند.از طرفی چپدستها هوش فضایی و هوش حرکتی بالاتر دارند در نتیجه، بهتر تصاویر را می بینند و یا خلق میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی حرکتی؛ دست برتری؛ مهارت پرتاب آزاد بسکتبال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,497 |