تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,856 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,274,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,710,994 |
شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به روش تحلیل سلسله مراتبی | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 25، مهر 1393، صفحه 65-78 اصل مقاله (569.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده عذرا میرکاظمی* 1؛ مهدیه حسین علیانی2؛ محمد کشتیدار2 | ||
1مدیریت و برنامهریزی ورزشی دانشگاه بیرجند | ||
2دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
با توجه به نقش مهم معلم تربیتبدنی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت و اهمیت ارزیابی به عنوان جزءلاینفکتعلیموتربیت، این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. جامعه پژوهش، شامل کلیه خبرگان امر ورزش مدارس میباشد که از روشهای غیر تصادفی و به شکل هدفمند، تعداد 34 نفر جهت شناسایی معیارها و تعداد 25 نفر جهت اولویتبندی، به روش تحلیل سلسله مراتبی بر اساس میزان تجربه کاری و مدرک تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محققساخته بود که روایی آنها توسط گروهی از اساتید و متخصصین و اعتبار آن در پرسشنامه اول توسط آلفای کرونباخ ( 78/0 =α ) تایید و در پرسشنامه دوم، عدم وجود ناسازگاری در پاسخها دلیل بر اعتبار آن بود (1/0CR<) . تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب کندال) و دادههایحاصل از پرسشنامهمقایساتزوجی(AHP)بااستفاده از نرمافزار Expert Choiceانجامگرفت. نتایج حاصل از اجماع نظر خبرگان، شناسایی 9 معیار با 40 گزینه بود (702/0w=) که معیار کسب امتیاز ویژه، دارای 6 گزینه (خدمت در روستا، سنوات خدمت در مناطق محروم، مدت خدمت در جبهه و داشتن امتیاز جانبازان، آزادگان و خانواده محترم شهدا) به دلیل پایین بودن امتیاز، حذف و در نهایت تعداد 8 معیار مقامها و امتیازات، عملکرد علمی ـ پژوهشی، عملکرد سازمانی، عملکرد آموزشی ـ ورزشی، سابقه ورزشی، سابقه علمی ـ آموزشی، منابع در دسترس و میزان جذب سرمایه به طریق اسپانسر با 34 گزینه در مرحله اولویتبندی مجدد به نظرسنجی خبرگان گذاشته شد که پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، معیار عملکرد آموزشی ـ ورزشی با اهمیتترین و معیار میزان جذب سرمایه به طریق اسپانسر (سازمانهای خارج از مدرسه و انجمن اولیا و مربیان) در اولویت آخر قرار گرفت. یکی از نیازهای اولیه ارزیابی، تدوین معیار میباشد؛ لذا پیشنهاد میشود بازنگری در سیستم ارزیابی معلمان تربیتبدنی و تدوین معیارهای جدید متناسب با وضع موجود و ارزشدهی به معیارها بر اساس میزان اهمیت آنها در ارزیابی میتواند درهرچهبهتراجراشدنسیستمارزشیابیمعلمانتربیت بدنیکمککندوضعفهاوقوتهارامشخص سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
اولویت بندی معیارها؛ ارزیابی عملکرد؛ معلم تربیتبدنی؛ تحلیل سلسله مراتب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,868 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,864 |