تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,868 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,642,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,763,573 |
بررسی نقش ابعاد توانمندسازی شناختی در عادات خلاقیت مربیان | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 31، مهر 1394، صفحه 149-164 اصل مقاله (767.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بهمنی1؛ غلامعلی کارگر2؛ مصطفی افشاری* 3 | ||
1مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرمهین | ||
2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3بورسیه هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
چکیده | ||
امروزه سازمانها برای فائق آمدن بر مشکلات و تنگناهای خود نیازمند افرادی توانمند و دارای تفکر خلاق هستند. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد توانمندسازی شناختی در عادات خلاقیت مربیان شهر اراک است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- پیمایشی و بصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مربیان هیاتهای ورزشی استان بود (485= N) کهبراساس جدولمورگان تعداد (214=n ) بهعنوان نمونهتحقیق انتخابشدند. ابزار گردآوریدادهها پرسشنامههای توانمندسازی استاندارد اسپیریتزر(87/0= α) و پرسشنامه محققساخته عاداتخلاقیت بود(9 /0= α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس فریدمن و t مستقل استفاده شد. اطلاعات حاصل از این تحقیق نشان داد که ضریب همبستگی میان توانمندسازی شناختی و عادات خلاقیت مربیان 612/0 بود. بین ابعاد توانمندسازی شناختی مربیان تفاوت معناداری وجود داشت(873/96= 2χ، 05/0>P). احساس حقانتخاب، احساس شایستگی، احساس موثر بودن و احساس معنادار بودن، اولویت اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در تعیین اولویت عاداتخلاقیت مربیان با استفاده از آزمون فریدمن (354/51= 2χ، 05/0>P)، تحمل ابهام، گوش فرا دادن به ندای درون، استفاده از تفکر جانبی برای یافتن فرضیات به ترتیب در اولویت اول تا سوم قرار گرفتند. با توجه به نتایج تحقیق، چنانچه سازمان برنامههای توانمندسازی را بهاجرا درآورده و بر مؤلفههای آن تاکیدکند، میتواند امیدوار باشد که از مزایایخلاقیت افراد درکار بهرهبردارینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی شناختی؛ عادات خلاقیت؛ مربیان | ||
مراجع | ||
Abdollahi, B. (2005). Psychological empowerment human resources. Opinions and Dimension. The Third international Conference of management. Tehran. (Persian) 2. Amirkabiri, A. (2007). Impact of organizational factors on the potential results of Entrepreneurship. Research about Information and communications technology industry. Knowledge management, Tehran. Tehran university press. 20 (79). (Persian) 3. Cheung, C., Baum, Tom. Wong, A. (2012).Relocating empowerment as a management concept for Asia. Journal of Business Research, 65(1), 36- 41. 4. Eslamfar., M.T., Elyasi, H., Poursoltani Zarandi, h., Javid, M. (2013). Relationship between Leadership Styles of Physical education Administrators and Physical education Teacher’s Creativity in Ahwaz.International Journal of Sport Studies.3 (5), 510- 517. (Persian) 5. Ghorbani, M., & Ahmadi, Sh. (2011). Relationship between employee's empowerment dimensions and creativity improvement in educational organizations. Middle-East Journal of Scientific Research, 10(2),213- 217. (Persian). 6. Hozouri, Kh.H. (2005). Designing and explaining a model for Institutionalizing Innovation in the Governmental sector. Daneshvar Monthly. 11 (Persian) 7. Karegar, M. (2006). Creativity and innovation in Organization. Regional Conference in Astara. 8. Kiya, A. (2002). Investigating the role of Research centers as Entrepreneurship basis. The first Congress in Health and treatment. 9. Lam, A. (2004). Uxbridge, west London. Working Paper.Routladg. NO, 1. 10. Li-Yun, S., Zhen, Z., Jin, Q. i., & Zhen Xiong, Ch. (2012). Empowerment and creativity, The Leadership Quarterly, 23(1), 55- 65. 11. Martins, E.C., & Blanch, F. (2003). Building organizational culture that stimulates creativity and innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1), 64- 743. 12. Mashayekh, F. (2002). New Opinions in Curriculum (Third edition). Tehran. Samt press. (Persian) 13. MirMiran, S.J. (2008).Creativity and Innovation.Tehran. Publication Gohar. (Persian) 14. Passila, A., Oikrinen, T. (2008). Development of organizational innovation culture by theatre- based methods. “Insightful Encounters – Regional Development and Practice-Based Learning”. Conference on regional development and innovation processes. March 5th-7th, Porvoo– Borga, Finland. 15. Sadeghi Mal Amiri, M., Niknam, A.A. (2010) Investigation the effect of organizational theory on Creativity. Journal of Police Human Development. 47- 76. (Persian) 16. Sahraei, A., Sajadi, N., Afshari, M. (2013) Structural Equation Modeling In examining the relationship between Effectiveness and manager’s Creativity of Sports federations of Islamic Republic of Iran. New approach in sport management (1).1, 33- 47. (Persian) 17. Salehi, J., Dehqan, N. (2010). Investigating the Relationship of Dimension of Psychological empowerment with employee creativity. Quantitative studies in management. 29- 46. (Persian) 18. Sanchez, T. (2012). Obtaining Employee Empowerment. Nurse Leader, 10(2), 38- 40. 19. Sharrani, A. (2004). Challenges and Barrier Empowering employees. Jahan newspaper. Sat. The 21th Aban. (Persian) 20. Sorensen, J.B, Toby, E.S. (1999). Aging, Obsolescence and organizational innovation. http://web.stanford.edu/~sorensen/age7.pdf. 21. Spacapan, G. (2006). Culture, entrepreneurship and market orientation as determinants of organizational innovation capability: The case of transition economy. Proceedings of the 6th WSEAS International Conference on Simulation, Modeling and Optimization, Lisbon, Portugal, September 22- 22.http://www.wseas.us/e-library/conferences/2006lisbon/papers/517- 153.pdf. 23.Thomas, K., & Velthous, B. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666- 681 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,695 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,234 |