ارزشیابی برنامه درسی کارشناسی ناپیوسته دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
| مطالعات مدیریت ورزشی | ||
| مقاله 3، دوره 7، شماره 31، 1394، صفحه 49-70 اصل مقاله (776.87 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عباس نظریان مادوانی* 1؛ علیرضا رمضانی2؛ حمیدرضا شرف بیانی3 | ||
| 1استادیار دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی | ||
| 2استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی | ||
| 3کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، کارشناس برنامهریزی تربیت معلم دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، ارزشیابی برنامه درسی کارشناسی ناپیوسته دبیری تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدرسان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی مراکز تربیتمعلم سراسر کشور بود. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای و نمونه تحقیق شامل 90 مدرس، 187 دانشجوی سال آخر و 69 معلم بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود. طبق نتایج تحلیل مولفههای اصلی، چهار عامل هدف و محتوا، روش اجرا (تدریس)، امکانات و تجهیزات آموزشی و روش ارزشیابی برنامه درسی مشخص گردید که بر اساس نوع سوالات همبسته و ماهیت آنها نامگذاری عاملها انجام شد. تحلیل دادهها از طریق روشهای آماری توصیفی همچون فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد انجام شد. نتایج نشان داد حدود 50 درصد از کل گروهها، سرفصلهای دروس برنامه درسی را با اهداف این دوره همراستا نمیدانند و میزان اثربخشی و توفیق برنامه درسی در نیل به اهداف را ضعیف ارزیابی میکنند. 65 درصد از این افراد، تجهیزات و اماکن آموزشی موجود را متناسب با نیازهای آموزشی برنامه درسی مذکور نمیدانند. همچنین نتایج نشان داد محتوای دروس نظری با روشهای تدریس سخنرانی (72 درصد)، مشارکتی (71 درصد) و سمینار (66 درصد) و محتوای دروس عملی با روش تدریس مشارکتی (72 درصد) متناسب است. ضمنا محتوای دروس نظری با روشهای ارزشیابی کتبی مستمر و پایانی به شکلهای چهارگزینهای (80 درصد)، کوتاهپاسخ (78 درصد) و تشریحی (77 درصد) و در دروس عملی (77 درصد)، با روش ارزشیابی عملی متناسب است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد میشود کمیته بازنویسی محتوای برنامه درسی مذکور و نیازسنجی و ساماندهی امکانات و فضاهای آموزشی جهت رفع کاستیها تشکیل شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی؛ ارزشیابی؛ تربیتمعلم؛ تربیتبدنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,493 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,031 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,926,616 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,382,644 |