اثر 12 هفته تمرین هوازی بر سطوح کاتکولامینها و آمادگی قلبی تنفسی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه | ||
فیزیولوژی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 26، 1394، صفحه 113-126 اصل مقاله (196.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی کارگرفرد* 1؛ صالح افراسیابی2 | ||
1دانشیار دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین اثر 12 هفته تمرین هوازی بر سطوح کاتکولامینها و آمادگی قلبی تنفسی در دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه بود. در یک مطالعۀ نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل، 60 نفر دانشآموز بیشفعال مقطع ابتدایی از بین دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه با استفاده از پرسشنامۀ تشخیصی کانرز بهصورت داوطلبانه انتخاب شده و سپس، بهصورت تصادفی در 2 گروه کنترل (30 نفر) و تجربی (30 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی در یک برنامۀ تمرین هوازی بهمدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه با شدت 85-60% ضربان قلب ذخیرۀ بیشینه به تمرین پرداختند. درحالیکه گروه کنترل در طول این دوره در هیچ برنامۀ فعالیت بدنی منظمی شرکت نکردند. نمونۀ ادرار برای اندازهگیری سطوح کاتکولامینها و اوج اکسیژن مصرفی با استفاده از دستگاه گازآنالایزور بر روی نوارگردان برای اندازهگیری آمادگی قلبی تنفسی، قبل و بعد از 12 هفته برنامۀ تمرینی اجرا گردید. بعد از 12 هفته برنامۀ تمرین هوازی، افزایش معناداری در اوج اکسیژن مصرفی و کاهش معناداری در ضربان قلب استراحت و سطوح اپی نفرین در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (p<0.05). علیرغم کاهش معنادار سطوح نوراپی نفرین در گروه تجربی (p<0.001)، تفاوت معناداری در سطوح نوراپی نفرین بین گروهها پس از 12 هفته تمرین هوازی مشاهده نشد (p<0.05). یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که یک برنامۀ 12 هفتهای تمرین هوازی ممکن است در بهبود سطوح کاتکولامینها، به ویژه اپی نفرین و آمادگی قلبی تنفسی کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و کمتوجهی مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی قلبی تنفسی؛ کاتکولامینها؛ کودکان بیشفعال؛ تمرین هوازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,451 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,819,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,681 |