تأثیر تمرینات حسیحرکتی و ادراکیحرکتی بر روی اضطراب و رفتارهای کلیشهای کودکان 8 الی 12 ساله اوتیسم با عملکرد بالا | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 1، دوره 17، شماره 61، پاییز 1404، صفحه 17-32 اصل مقاله (740.97 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.17318.2189 | ||
| نویسندگان | ||
| علی ترابی* ؛ محمود شیخ؛ داود حومنیان | ||
| گروه رفتار حرکتی. دانشکده تربیت بدنی. دانشگاه تهران. ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات حسیحرکتی و ادراکیحرکتی بر اضطراب و رفتارهای کلیشهای کودکان 8 تا 12 ساله اوتیسم با عملکرد بالا بود. در این پژوهش نیمهتجربی، 24 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مرکز کودکان نارمک تهران به صورت غیرتصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند (هر گروه هشت نفر). مداخلات حسیحرکتی و ادراکیحرکتی به مدت دوازده هفته و هر هفته سه جلسه روی کودکان اوتیسم انجام شد. یافتههای تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد، تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در اضطراب تفاوت معناداری در سطح (01/0P<) و رفتارهای کلیشهای (04/0=P) وجود داشت. تمرینات حسیحرکتی و ادراکیحرکتی بر بهبود علائم اضطراب و رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اوتیسم مؤثر بود. در مؤلفههای عدم قطعیت، جدایی و برانگیختگی، نمره کل اضطراب و رفتار کلیشهای حاکی از این بود که بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود نداشت، اما تمرینات حسیحرکتی تأثیر بیشتری نسبت به تمرینات ادراکیحرکتی بر بهبود علائم اضطراب و رفتارهای کلیشهای داشت. براساس یافتههای پژوهش، تمرینات حسیحرکتی و ادراکیحرکتی بر بهبود علائم اضطراب و رفتارهای کلیشهای کودکان اوتیسم مؤثر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اوتیسم؛ ادراکیحرکتی؛ مهارتهای اجتماعی؛ اضطراب؛ رفتارهای کلیشهای | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,220 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,295,697 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,654 |