تجارب و دیدگاههای آموزشی معلمان تربیتبدنی ایرانی درمورد رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک و رویکردهای بازیمحور | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 17، شماره 59، اردیبهشت 1404، صفحه 137-156 اصل مقاله (700 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.17560.2198 | ||
| نویسندگان | ||
| حمـید صالحی* 1؛ مرضیه بهرامی باصیری2 | ||
| 1دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران | ||
| چکیده | ||
| درک مفهومی و تجارب آموزشی معلمان تربیتبدنی نقش مهمی در پذیرش و اجرای رویکردهای نوین آموزش ایفا میکند. این مطالعه کیفی به بررسی تجربیات زیسته و دیدگاههای معلمان تربیت بدنی ایرانی درمورد رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک و رویکردهای بازیمحور پرداخته است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند با ۱۰ معلم داوطلب تربیتبدنی (۶ زن و ۴ مرد، میانگین سنی: ۲۰/۳۳ سال، میانگین سابقه تدریس: ۲۰/۹ سال) گردآوری شد. در آغاز، تجربیات آموزشی معلمان در زمینه بازیهای تاکتیکی، بهویژه ورزشهای توپ و تور بررسی شد. سپس واکنشها و تفسیرهای ایشان درباره نمونههایی از «مدل آموزش بازی برای یادگیری» در این ورزشها تحلیل شد تا میزان انطباق تلاشهای آموزشی آنها با اصول این مدل مشخص شود. تحلیل مضمون نشان داد، همه شرکتکنندگان عمدتاً از رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک استفاده کردند، اما همزمان اذعان داشتند که این روشها انگیزه شاگردان را کاهش میدهد و باعث دلزدگی آنان میشود. معلمان بازیها را عمدتاً بهعنوان ابزاری تکمیلی برای آموزش تکنیکها میدانستند؛ با این حال، این دیدگاه در تضاد با اصول مدل آموزش بازی برای یادگیری است که بازیها را در کانون فرایند یادگیری قرار میدهد و بر فهم تاکتیکی، تصمیمگیری، و یافتن راهکارها از راه سناریوهای بازیِ دگرگونشده پیش از اجرای تکنیک تأکید دارد. همچنین یافتهها نشان داد، معلمان تنها بخشی از اصول مدل آموزش بازی برای یادگیری را بهکار میبندند. این پژوهش آشنایی اندک معلمان با رویکردهای بازیمحور را بهعنوان عامل اصلی تداوم استفاده از رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک برجسته کرد. همچنین بر نیاز فوری به برنامههای آموزشی ویژه رویکردهای بازیمحور بهعنوان چارچوبی نوین و کارآمد برای آموزش معلمان تربیت بدنی در ایران تأکید دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش تکنیکمحور؛ درس تربیت بدنی؛ روش آموزشی غیرخطی؛ رویکردهای بازیمحور | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,844,868 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,331,488 |