اثر بازخورد افزوده به کوششهای موفق و ناموفق به نوع کانون توجه بستگی دارد | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 20، 1394، صفحه 127-146 اصل مقاله (809.74 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه رضایی* 1؛ رسول زیدآبادی2؛ سمیرا جورابلو3 | ||
| 1هیات علمی دانشگاه سمنان | ||
| 2استادیار دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| 3کارشناس ارشد دانشگاه سمنان | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش بازخورد افزوده به کوششهای موفق و ناموفق در تعامل با کانون توجه بر اجرا و یادگیری سرویس بلند بدمینتون بود. 44 دانشآموز دختر مبتدی با میانگین سنی 76/0±1/16 سال برای اجرای پژوهش داوطلب شدند. آزمودنیها پس از اجرای پیشآزمون بهصورت تصادفی به چهار گروه آزمایشی تقسیم شدند. گروهها در طی 6 جلسۀ اکتساب، مطابق دستورالعمل برنامهریزیشده به تمرین تکلیف سرویس بلند بدمینتون پرداختند. قبل از اجرای سرویس، گروه کانون توجه درونی ازطریق خودگفتاری عبارت "کشش دست به عقب" و گروه کانون توجه بیرونی واژۀ "هدف" را با خود تکرار کردند. آزمودنیها پس از هر 3 کوشش متناسب با گروه خود، پس از کوششهای موفق یا ناموفق، بازخورد آگاهی از اجرا دریافت کردند. آزمونهای یادداری و انتقال، 48 ساعت بعد از مرحلۀ اکتساب اجرا شد. برای تحلیل دادهها در مرحلۀ اکتساب از تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر و در آزمونهای یادداری و انتقال از تحلیل واریانس دوطرفه (0.05≥P) استفاده شد. نتایج نشان داد که پیشرفت در مرحلۀ اکتساب، معنادار و اثر تعامل کانون توجه با نوع بازخورد هم در مرحلۀ اکتساب و هم در آزمون یادداری و انتقال معنادار بوده است؛ بهطوریکه در شرایط کانون توجه درونی، گروه بازخورد در کوششهای ناموفق و در شرایط کانون توجه بیرونی، گروه بازخورد در کوششهای موفق اجرا و یادگیری بهتری داشتند. پیشنهاد میشود که در زمان آموزش مهارتهای حرکتی و استفاده از بازخورد به کوششهای موفق و ناموفق، نوع کانون توجه نیز درنظر گرفته شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازخورد آگاهی از اجرا؛ کانون توجه؛ خودگفتاری آموزشی؛ کوشش موفق؛ کوشش ناموفق | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,208 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,991,306 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,407,852 |