تاثیر موسیقی به عنوان یک مولفه انگیزشی بر دقت تولید نیروی ایزوکنتیک در تکواندو کاران غیر نخبه | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 5، دوره 7، شماره 20، 1394، صفحه 89-104 اصل مقاله (603.44 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| روح الله طالبی* 1؛ ملیحه نعیمی کیا2؛ مژگان پیری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2هییت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
| 3کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی تفاوت کنترل تولید نیروی ایزوکنتیک پای برتر در تکواندوکاران هنگامی که در معرض یک محیط محرک (موسیقی ریتم بالا و پائین) و محیط غیرمحرک (بدون موسیقی و سکوت) قرار می گیرند، بود. در پژوهش توصیفی حاضر از بیست تکواندوکار مبتدی مرد شرکتکننده در لیگ برتر کشور با میانگین سنی (4.30± 23.65) استفاده شد و از تحلیل واریانس با سنجش های تکراری برای سنجش عملکرد دقت تولید نیروی تکواندوکاران مبتدی در سه محیط اجرا موسیقی ریتم بالا، پائین و بدون موسیقی استفاده شد. شرکتکنندگان 5 تکرار ایزوکنیتیک خم و باز کردن مفصل زانو را با سرعت 60 درجه / ثانیه در هر سه بخش ( بدون موسیقی و تلاش با موسیقی ریتم بالا و پائین) اجرا کردند. اجرای شرکتکنندگان به منظور کنترل اثر یادگیری برای هر سه موقعیت به صورت تصادفی انجام شد، نتایج نشان از اختلاف معنی دار در گروه ها داشت (05/0< p )، همچنین بهترین عملکرد مربوط به اجرا در حالت موسیقی ریتم پائین بود. در نتیجه مربیان تکواندو و ورزشکاران می توانند از این موضوع در هنگام تمرینات استفاده کنند. موسیقی ممکن است به عنوان یک مولفه انگیزشی در ایجاد نیروی ایزوکنتیک دقیق به تکواندو کاران مبتدی کمک نماید ، اما ریتم بالای آن ممکن است سبب افزایش خطای تولید نیرو و انگیختگی بالا گردد . | ||
| کلیدواژهها | ||
| تکواندوکار؛ انگیزش؛ کنترل تولید نیرو؛ موسیقی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,988 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,111 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,027,423 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,415,997 |