تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 4، دوره 7، شماره 20، 1394، صفحه 73-88 اصل مقاله (625.82 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فهیمه رجبی* 1؛ مهدی نمازی زاده2؛ رخساره بادامی3 | ||
| 1کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
| 2دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدخوراسگان اصفهان دانشکده تربیت بدنی | ||
| 3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود. جامعه آماری این پژوهش را 45 کودک اوتیسم 4 تا 12 سال تحت درمان در مرکز اوتیسم اصفهان تشکیل میدادند که 37 نفر از آنها معیار ورود به مطالعه را داشتند. از این تعداد، با استفاده از روش تصادفی 24 نفر انتخاب و بهصورت همگن و مساوی براساس پیشآزمون مهارت حرکتی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارتهای حرکتی کودکان، از ابزار اندازهگیری مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکتی برای کودکان استفاده شد. در ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون بهعمل آمد. سپس گروه تجربی تحت تاثیر تمرینات پایه ژیمناستیک قرار گرفتند. تمرینات به مدت 24 هفته طی 2 روز در هفته در جلسات 45 دقیقهای برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم اجرا شد. سپس از هر دو گروه، پسآزمون بهعمل آمد. برای مقایسه گروهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. تفاوت دو گروه در مهارتهای توپی، مهارتهای تعادلی و مجموع مهارتهای حرکتی معنادار بود؛ اما در خردهمقیاس چالاکی دستی، تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. با توجه به نتایج میتوان اظهار کرد تمرینات پایه ژیمناستیک میتواند باعث بهبود مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم -شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال اوتیسم؛ تمرینات پایه ژیمناستیک؛ مهارتهای حرکتی؛ مجموعه آزمون ارزیابی حرکتی برای کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,434 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,181 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,122,184 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,441,747 |